fremmede katte
Fra : marianne hellemose

Dato : 18-03-01 11:00

Hej Rasmussen
Jeg har et "tillægsspørgsmål".
Når nu du selv sætter lighedstegn ved katte og mennesker,
hvis du kom hjem og fandt en fremmed mand i din stue,
hvad ville du så gøre.

1 smide ham ud
2 ringe efter politiet
3 byde på kaffe og kage
4 give ham en nøgle til hoveddøren

--
Marianne

Hellemose Somali
marianne@hellemose.dk

SOME PEOPLE HAVE LIVES - OTHERS HAVE CATS

Fra : R. Ilsøe

Dato : 18-03-01 13:04

> 1 smide ham ud
> 2 ringe efter politiet
> 3 byde på kaffe og kage
> 4 give ham en nøgle til hoveddøren

*LMAO*

R. Ilsøe

Fra : Søren Rasmussen

Dato : 19-03-01 15:16

Jeg synes ellers jeg har prøvet at give udtryk for at,,, jeg netop synes at
"voksne" bør kunne være storsindede overfor børn og dyr da det er 2
forsvarsløse grupper...

Hvis der stod et barn eller et dyr i min stue...hmmm måske med undtagelse af
visse afrikanske racer. Jo så ville jeg "byde dem på kaffe og kage"

Stod der en mand der ikke så forvirret og fortabt ud... så ville jeg sige
hej til ham midt i ansigtet...

Du havde vel drysset lidt strykin i noget kaffe(tun) og budt det til
manden(katten) :P

Du må sgu have et daldre liv når små ting bliver til stygge problemer...

Og jeg vil stadig gøre alt hvad jeg kan, for at stoppe forkerte ting så
bitch i bare løs...

MvH

Søren

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 19-03-01 19:39

"Søren Rasmussen" <sr@optimadata.dk> wrote in message
> Jeg synes ellers jeg har prøvet at give udtryk for at,,, jeg netop
synes at
> "voksne" bør kunne være storsindede overfor børn og dyr da det er 2
> forsvarsløse grupper...

hvad du ikke synes at forstå er at en strintene hankat ikke er helt så
forsvarsløs som man kunne tro..... og hvis den har sig en ansvarlig ejer
ville det slet ikke være et issue at den render og strinter i andres
hjem.....
for en anden kat svarer det jo netop til en fremmed fjentlig person i
deres hjem....

> Hvis der stod et barn eller et dyr i min stue...hmmm måske med
undtagelse af
> visse afrikanske racer. Jo så ville jeg "byde dem på kaffe og kage"

også hvis det viste sig at din egen kat bestemt ikke følte sig tilpas
omkring denne fremmede kat du så frejdigt byder velkommen?? hvis du
ligefrem kan se at denne fremmede kat jager din egen væk fra dens
retmæssige territorium?

> Stod der en mand der ikke så forvirret og fortabt ud... så ville jeg
sige
> hej til ham midt i ansigtet...`

lige som din kat ville.. hvis den turde... nogle mænd ( hankatte) kan
være ret skræmmende for andre.... måske mindre personer ( katte)

> Du havde vel drysset lidt strykin i noget kaffe(tun) og budt det til
> manden(katten) :P

det tvivler jeg stærkt på...

> Du må sgu have et daldre liv når små ting bliver til stygge
problemer...

du mener måske ikke det er et stort problem når en fremmed trænger sig
ind på dine enemærker gang på gang? ( som unægtelig er den måde det må
føles for en kat når en fremmed kat bliver ved med at trænge sig på)

> Og jeg vil stadig gøre alt hvad jeg kan, for at stoppe forkerte ting

> bitch i bare løs...

hvad er det der er så forkert i at forsøge at passe på sine egne og
andres katte?
--
knus sabina

behind every good woman, lies
a trail of men.....*SF*

Fra : Gitte Jæger Lock

Dato : 19-03-01 23:02

"Søren Rasmussen" wrote:

> Jeg synes ellers jeg har prøvet at give udtryk for at,,, jeg netop synes at
> "voksne" bør kunne være storsindede overfor børn og dyr da det er 2
> forsvarsløse grupper...

Der er stadig ikke nogen her, som ikke mener det er ok at være storsindet
overfor disse to grupper. Dog mener mange af os ikke, at det er pissesjovt når
andre folk lader deres katte pisse i vores seng, angribe vore katte indendøre
osv. osv. Har det slet intet at sige for dig, at den person, der aktuelt
(startede tråden) har problemet, faktisk har forsøgt at snakke med ejeren om
problemet?

> Hvis der stod et barn eller et dyr i min stue...hmmm måske med undtagelse af
> visse afrikanske racer. Jo så ville jeg "byde dem på kaffe og kage"

Fint. Også hvis den fremmede skider på din sofa?

> Stod der en mand der ikke så forvirret og fortabt ud... så ville jeg sige
> hej til ham midt i ansigtet...

Og det ville han sikkert blive glad for. En fertil hankat der, i samme øjeblik
du siger hej, hugger en klo i ryggen på din kat og placerer et effektivt strint
opad din væg vil garanteret også værdsætte en sådan velkomst...og med din
gavmildhed, så vil du vel også med det samme meddele kattens ejer, at den er
flyttet ind hos dig. Storsindethed fremfor alt, også hvis det medfører at dine
to (nu er det jo hypotetisk det hele) små skræmte hunkatte med øjeblikkelig
virkning ophæver lejekontrakten og flytter ud (de har jo netop ikke sagt god for
den fremmede bofælle).

> Du havde vel drysset lidt strykin i noget kaffe(tun) og budt det til
> manden(katten) :P

Mon?

> Du må sgu have et daldre liv når små ting bliver til stygge problemer...

Endnu et engang et argument fra dig, som slår fødderne væk under enhver form for
logik!!! Wow, hvis religion og videnskab argumenterede sådan, så ville vi alle
be til Gud om nåde og købe genmodificeret majs i enorme mængder!!!

> Og jeg vil stadig gøre alt hvad jeg kan, for at stoppe forkerte ting så
> bitch i bare løs...

Godt så! Hvad med at blive frivillig hos Kattens Værn, Inges eller lignende? Så
får du måske nok et andet syn på sagerne....men du er med til at gøre en
forskel. Eller måske Dyrenes Befrielsesfront var bedre?
G'nat fra Gitte
(som nu vil fortsætte sit "dødssyge" "daldreliv" med kæreste, katte, studier og
god nattesøv...suk, ikke så sært jeg sidder foran computeren...)

Fra : Camilla Scharff

Dato : 19-03-01 23:34

Søren Rasmussen <sr@optimadata.dk> skrev...
> Jeg synes ellers jeg har prøvet at give udtryk for at,,, jeg netop synes
at
> "voksne" bør kunne være storsindede overfor børn og dyr da det er 2
> forsvarsløse grupper...

Hej Søren

Når du nu er så glad for at sammenligne dyr og mennesker (i dette tilfælde
børn), så vil jeg da lige forsøge mig med en lille sammenligning, som kunne
svare til det, den oprindelige spørger oplever med de fremmede katte, som
trænger ind i hendes hjem...

Tænkt eksempel:
Dine børn bliver hver dag banket og får stjålet deres mad af naboens barn,
som - i parantes bemærket - ikke bliver passet ordentligt af sine forældre,
men går for lud og koldt vand, og er måske ovenikøbet syg og risikerer at
smitte dine børn med dette.
Du har naturligvis forsøgt både at tale med barnet - men da barnet er
døvstumt (det bliver værre og værre! *g* - men en kat forstår jo heller ikke
hvad man siger til den, så for nu at fuldkomme mit tankespind...), forstår
barnet intet. Forældrene er som sagt ligeglade og gør intet, selvom du
naturligvis også har forsøgt at tale med dem.

Jeg tror sagtens, at vi alle kan blive enige om, at det er frygtelig synd
for naboens barn - ligesom vi synes det er synd for naboens kat (i det
rigtige tilfælde) - men hvad ville nu være det bedste...? (= 1.000.000
kr.-spørgsmålet)
1. At lade barnet gøre som det hele tiden har gjort? Og altså lade dine egne
børn blive banket, gå sultne rundt og i øvrigt være bange hver dag - samt at
naboens barn stadig har det ad h... til??
2. At kontakte de relevante myndigheder, som kan hjælpe naboens barn til at
få et bedre liv (dem afliver man trods alt ikke - uanset hvor meget smerte
de end må have oplevet og hvor mange traumer de skal leve med resten af
deres liv), hvilket samtidig vil give dine egne børn et langt bedre liv,
idet de ikke længere skal leve i frygt og blive tæsket hver eller hver anden
dag??
- tænkt eksempel slut...

Helt ærligt - hvad synes du selv? Jeg mener da klart, at den mest
storsindede beslutning må være, at man kontakte de rette myndigheder! I
tilfældet med kattene er det altså dyrlægen eller Kattens Værn m.fl., efter
de korrekte procedurer omkring varsling mv. som følger af Mark og
Vejfredsloven, som i så fald vurderer, hvad der skal ske med katten. Hvis
det vurderes, at katten er i så dårlig tilstand, at den ville have bedre af
at blive aflivet, så er det det - hvis man vælger at holde liv i et dyr pga.
misforstået "storsindethed", så er det - efter min mening - ren egoisme og
mangel på at kunne kende forskel på mennesker og dyr! Dyr kan ikke
kommunikere på samme måde som mennesker, derfor skylder vi dem at kunne tage
en tung beslutning når tiden kommer, og det indebærer altså, at man somme
tider må kunne vurdere, om dyret har det bedst i live eller ikke i live -
naturligvis i samråd med en dyrlæge!

Og som du selv skriver "Dyr er forsvarsløse" - ja, men hvorfor kan du så
ikke forstå, at den oprindelige spørger gerne vil forsvare SINE to katte mod
naboens katte, der trænger ind i hendes hjem og banker hendes katte...?!
Hvad skulle hun dog ellers gøre?

Camilla

Fra : Rasmussen

Dato : 20-03-01 11:16

Well

tak for alle de indlæg :) Rart at se at mange af jer katte fangere har humor
:P

Jeg kan godt forstå at i synes jeg er whacko... sgu mange der synes når jeg
siger jeg jeg hellere ville ramme et menneske i trafikken end et dyr...(ikke
fordi jeg ønsker nogen af delene) men systemet er sådan at der ville blive
gjort alt der kunne gøres for mennesket mens dyret ville få sprøjten :(

Jeg ved godt det er extremt.. men jeg synes at folk har brug for en modvægt
så de måske kan få noget at skrige over... og senere måske tænke over ...
Heh, nu bliver jeg slasket igen...

Jeg kan godt se problemet med at andre trænger ind på ens enemærker... og at
man selfølgelig ville gøre alt for at beskytte ens egne. Jeg synes dog
stadig ikke at en løsning ville være at aflevere kattene til måske
aflivning... tag kattene fra ham og finde et nyt hjem til dem ser jeg som
løsningen.. Det kan vel lade sig gøre ? Det er vel ikke noget der lige sker
hver dag :)

Jeg er også stadig lidt ked af at folk er blevet så "private".. ... ... Jeg
tænker selv på hvad jeg ville gøre i situationen, svært.... jeg ville nok gå
lidt amok på naboen hvis jeg følte han behandlede sine katte dårligt.. Men
som barn kan jeg selv huske vores katte der også rendte frit rundt (på
landet) og dengang var der også folk der brokkede sig over øgede
madbudgetter/slagsmål.. og dengang som nu forgudede jeg de små uldtotter.
Så jeg synes ikke at fordi man ikke vil holde sine katte inde, at det er et
absolut billede på at man er en dårlig katteejer...

Nu må jeg hellere slutte Tahoe ser ud til at ville have en af sine lure på
mir tastatur... jeg tror sgu den er jaloux på min PC :P

MvH

Søren

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 20-03-01 19:24

"Rasmussen" <reply@2.group> wrote in message
> Well
>
> tak for alle de indlæg :) Rart at se at mange af jer katte fangere har
humor
> :P´

hmmmm

> [...]
blive
> gjort alt der kunne gøres for mennesket mens dyret ville få sprøjten
:(

det kan jeg for så vidt godt følge dig i...... men det er stadig at
opsætte et ekstrem.......

> Jeg ved godt det er extremt.. men jeg synes at folk har brug for en
modvægt
> så de måske kan få noget at skrige over... og senere måske tænke over
> Heh, nu bliver jeg slasket igen...

jamen hvorfor tror du dog det??

> [...]
som
> løsningen.. Det kan vel lade sig gøre ? Det er vel ikke noget der lige

det er jo lige netop noget der sker hver dag... hvorfor tror du ellers
at så mange katte bliver aflivet?? hvis det var så nemt at finde hjem
til voksne fertile katte var det jo slet ikke noget der kunne komme på
tale.... men helt ærligt... hvor mange kender du der vil tage en
fjentlig indstillet voksen fertil hankat der strinter ind når man lige
så nemt kan få en kær lille killing man endda selv kan få lov at præge?
ikke mange er jeg ret sikker på....
og pointen med at aflevere den ved dyrlægen er jo netop at have den
bedste forudsætninger for den pågældende kat...... ikke at få den
aflivet ved første øjekast...... det eneste tidspunkt jeg har oplevet
det på er med en kat der bar tydelige præg af at være mishandlet og
vanrøgtet og være ekstremt bange for mennesker......
hvis man selv skulle kunne gøre det ville det ikke alene kræve at man
tog katten til sig på ubestemt tid men også at man igen udsætter sine
egne elskede katte for overgreb......

> [...]
er et
> absolut billede på at man er en dårlig katteejer...

det tror jeg såmænd heller ikke der er nogen der mener..... der er folk
her der foretrækker at holde deres egne små kælepotter inden døre af
hensyn til dem selv og kattene i nabolaget.... samt trafikken... det er
vist noget med at en udekat lever i gennemsnit 3 år mens en indekat
lever 10 til 15 år... eller hvordan var det???
jeg er selv tilhænger af indekatte pga min beboelse... jeg bor på 1 sal
midt i byen..... og nu er jeg lige blevet den heldige ejer af en lille
somali pige som jeg forguder..... min hankat er i forvejen en kylling
omkring det med at komme ud så det er ikke det store tab for ham... og
til sommer har jeg planer om at hun kommer med ud på terassen i
sele..... så snart vi finder et hus har vi planer om at bygge en
overdækket løbegård.....
hvis alle lod deres katte løbe frit ville mange miste dem inden for kort
tid.... ( jeg har tidligere selv mistet en der var inde/ude kat...
derfor har jeg nu kun indekatte...)
og hvis ingen sørgede for at sterillisere deres katte ville der være et
kæmpe overflod af killinger der fik lov at gå for lud og koldt vand.....
hvor fedt er det???

> Nu må jeg hellere slutte Tahoe ser ud til at ville have en af sine
lure på
> mir tastatur... jeg tror sgu den er jaloux på min PC :P

hehee*G* kender fænomenet

Fra : Helle Andersen

Dato : 21-03-01 00:55

"Rasmussen" <reply@2.group> skrev i en meddelelse news:j7Gt6.1032$t_.36442@news101.telia.com...
> [...]
> gjort alt der kunne gøres for mennesket mens dyret ville få sprøjten :(

Jeg kan da nogengange være fristet til at
foretrække mine katte fremfor nogen mennesker,
så dertil kan jeg godt følge dig, men jeg ser nok
ellers ikke tingene på helt samme måde som du.
Men her er da absolut plads til forskellige
synspunkter og de fleste gange vil de blive
respekteret. Så nej, jeg mener ikke, at du er
wacho, men jeg mener, at du var agressiv og
fordømmende i den måde, du formidlede dine
synspunkter på. Hvis du havde skrevet dit første
indlæg i samme tone, som du bruger her, tror jeg,
at du havde fået en pænere modtagelse

> Jeg ved godt det er extremt.. men jeg synes at folk har brug for en modvægt
> så de måske kan få noget at skrige over... og senere måske tænke over ...
> Heh, nu bliver jeg slasket igen...

Nej, vel gør du ej. Jeg mener ikke, at du opnår, at
folk tænker sig bedre om på den måde. Jeg tror i
stedet, at folk føler sig uberetiget angrebet, og så
glemmer man det egentlige budskab, for i stedet
for at koncentrere sig om måden, det bliver
fremført på. Dvs. jeg tror, at du mange gange vil
opnå præcis det modsatte af det du ønsker.

> [...]
> landet) og dengang var der også folk der brokkede sig over øgede
> madbudgetter/slagsmål.. og dengang som nu forgudede jeg de små uldtotter.

Jeg ville ikke nødvendigvis have noget imod, at få
en fremmed kat på besøg. Det er godt nok svært,
da jeg bor på 4. sal.... Jeg ville have noget imod,
at den kom i kontakt med mine katte, da jeg ved
hvor mange fritløbende katte, der er smittede med
katteaids, så den risiko ville jeg ikke løbe. Jeg ville
absolut heller ikke være begejstret for, hvis den
terroriserede mine katte. Men en fredelig kat, der
kiggede forbi en gang i mellem, ville jeg synes var
hyggeligt.

Jeg boede tidligere i noget tæt-lav-byggeri og der
blev meget varmt om sommeren og derfor sov jeg
nogen gange med terassedøren åben om natten.
En nat vågnede jeg og opdage, at der lå en
fuldkommen ukendt sort lille kat i min ene arm og
snorksov ! Det var nok ikke det smarteste, men
jeg kunne jo ikke bare jage den lille ud, så han fik
lov, at blive liggende. Næste morgen forklarede
jeg ham pænt, men bestemt, at han skulle gå hjem.
Da jeg kom hjem fra arbejde 10 timer senere, sad
han stadig og vente på mig, foran døren...... Jeg
gjorde mig hård en dag eller to, men han flyttede
sig ikke mange sekunder ad gangen, så til sidst
blev han lukket ind igen. Desværre kunne han ikke
enes med min egen kat, for ellers havde jeg
beholdt ham. I stedet lykkedes det mig heldigvis,
at finde ham et godt hjem, men han var altså også
en indtagende lille fyr. Så du kan se, at det nogen
gange kan lykkes og jeg tror bestemt ikke, at det
er et specielt tilfælde. Men på den anden side, må
vi desværre se i øjnene, at der er mange flere
ejerløse katte end der nogensinde kan findes hjem
til. Jeg mener absolut, at de fortjener en chance,
men i nogen tilfælde tror jeg desværre, at det vil
være mere nådigt for nogle, at blive aflivet. Jeg
mener ikke, at man skal opretholde liv, for enhver
pris - enhver kat fortjener et kvalitetsliv. Til
gengæld kan jeg blive stik-tosset, når jeg ser folk,
der anskaffer sig et dyr, som om det var en ting,
og så kasserer det, når det ikke er spændende
mere.

> Så jeg synes ikke at fordi man ikke vil holde sine katte inde, at det er et
> absolut billede på at man er en dårlig katteejer...

Det mener jeg bestemt heller ikke. Til gengæld
mener jeg heller ikke, at det er et billede på en
dårlig katteejer, fordi man vælger at holde sine
katte inde. Det er blot to forskellige måder, at
holde kat på, og vi har jo hver især foretaget et
valg af en grund og mener dermed, at vores måde,
er den rigtigste - men derfor behøver man ikke at
fordømme andre måder, at holde kat på.

> Nu må jeg hellere slutte Tahoe ser ud til at ville have en af sine lure på
> mir tastatur... jeg tror sgu den er jaloux på min PC :P

Som en person, der er ejet af 5 katte, der elsker,
at slænge sig hvor som helst på pc'eren, kan jeg
kun sige, at man kan opdrages til at sidde i de
underligste stillinger, for ikke at genere de små
kryb

--
Hilsen Helle
In a cat's eye, all things belong to cats. - English proverb