Afdækning af hunden
Fra : Bjarne Christensen

Dato : 18-03-01 12:38

Da jeg har været inde i flere diskussioner vedrørende indkald af hunden fra
afdækning, vil jeg hermed spørge gruppen om man kan bruge rigtig/forkert om
følgende.
1. Man afdækker hunden og går ud i terrænet, efter en given tid fløjter
eller kalder man hunden ind

2. Man afdækker hunden og går ud i terrænet.. efter en given tid går man
tilbage til hunden og afslutter.

Størstedelen af de hundetrænere jeg har mødt DCH og lign. påstår at man får
en mere sikker afdækning ved 8 gange ud af 10 at gå tilbage til hunden, og
eksempelvis kun ved konkurrencer og lignende at kalle/fløjte hunden ind.

En enkelt... som jeg retfærdigvis må sige, ikke at kunne sige noget på med
hensyn til træningsmetoder påstår at ovennævnte er noget vrøvl, og påstår at
afdækningen er lige så sikker ved brug af indkald ved lyd eller tegn... som
selvfølgelig er indlært hunden inden afdækningsøvelsen påbegyndes.

--
Venlig hilsen
Bjarne Christensen

Fra : Mari

Dato : 19-03-01 23:21

"Bjarne Christensen" <bubu@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
hunden, og
> eksempelvis kun ved konkurrencer og lignende at kalle/fløjte hunden

Jeg mener, at det er fuldstændigt ligegyldigt om du vælger den ene
eller den anden metode. Jeg skifter mellem dem, så hunden ikke
indlærer ensidigt.
I bund og grund handler det om at hunden skal kunne stole på føreren,
så den ikke behøver at være usikker i øvelsen.

Når hunden har tillid til sin fører, og øvelsen er forstået - så vil den
ikke "gå før tiden". I hvert fald ikke på den baggrund du skitserer.

--

Venlig hilsen
M a r i a n n e H a n s e n