Grumsete vann i avkvariet
Fra : Petter Jørgensen

Dato : 18-03-01 20:28

Jeg sliter med uklart vann og et belegg på plantene. Jeg har brukt et middel
for fjerning av alger, men plantene har fortsatt belegg samt at mange av
bladene på den ene planten er i ferd med å dø...

Kan det være dårlige planter?

Noen tips for å kvitte seg med alger...?

Har dessuten noen praktboitiar i akvartiet, de liker tydligvis ikke sterkt
lys, så jeg må skifte lysrør, noen tips til lysstyrke til 30 l avkarium?

Er det dumt å ha glasslokket liggende oppå avkariumet hele tiden eller er
ikke dette noe problem?

Med vennlig hilsen

Petter Jørgensen

Fra : Svein Tore Sølvik

Dato : 17-03-01 20:55

On Sun, 18 Mar 2001 20:28:19 +0100, "Petter Jørgensen" <petter@filla.net>
wrote:

>Har dessuten noen praktboitiar i akvartiet, de liker tydligvis ikke sterkt
>lys, så jeg må skifte lysrør, noen tips til lysstyrke til 30 l avkarium?

tommelfingerregelen tilsier 0.5W/L vann, altså 15W burde være tilstrekkelig.
:)
--
Svein Tore Sølvik

Fra : Allan Godsk Larsen

Dato : 17-03-01 23:52

Petter Jørgensen <petter@filla.net> skrev i en
> [...]
> for fjerning av alger, men plantene har fortsatt belegg samt at mange av
> bladene på den ene planten er i ferd med å dø...

Så længe at der er et lag på bladene får de ingen lys, når de ikke får lys
kan de ikke producere "energi" til planten... og så dør planten! Prøv at se,
om du kan skrabe de (døde?) alger af bladene. Hvis det nærmest er et
mørkegrønt tæppe skulle det kunne lade sig gøre.

> Noen tips for å kvitte seg med alger...?

Tja, det klassiske svar er vel noget i nærheden af "at du har fjernet
symptomerne men ikke årsagen" - Dine alger er højst sandsynlig kommet fordi
der er for mange næringsstoffer i vandet! Du fodrer nok for meget(?)... og
skifter vand for sjældent(?) - Det skal du nu ikke være flov over, det er
meget sværere at få et 30 liters akv. til at køre end et større. Simpelthen
fordi den større mængde vand virker som en slags buffer, som gør at små
"fejl" udjævnes.
Så prøv i en periode at fodre mindre. Skifter 25 - 50% vand i ugen og måske
sætte lystiden ned(?).

> Er det dumt å ha glasslokket liggende oppå avkariumet hele tiden eller er
> ikke dette noe problem?

Hvis "glasslokket" = dækglas så Ja. Det mindsker fordampning, hjælper til at
holde varmen - Altså bliver varmelegemet billigere i drift.

Held og lykke
Allan Godsk Larsen

Fra : Allan Godsk Larsen

Dato : 17-03-01 23:57

Allan Godsk Larsen <0059675m001@mail1.stofanet.dk> skrev i en

> Hvis "glasslokket" = dækglas så Ja. Det mindsker fordampning, hjælper til
at
> holde varmen - Altså bliver varmelegemet billigere i drift.

Undskyld, ovenstående er vist lidt "uklart" formuleret istedet for "Ja"
skulle det vist være 2*"nej", men to negationer ophæver hinanden ik´
*ss*

Altså det jeg mener er, at dækglasset skal blive på!

Fra : Arild Madsen

Dato : 18-03-01 00:05

"Petter Jørgensen" wrote:

> [...]
>
> Er det dumt å ha glasslokket liggende oppå avkariumet hele tiden eller er

De fleste algemidlene som en får kjøpt fjerner ikke algene men stopper
kun veksten hos algene og tildels plantene.
Det finnes midler som vil drepe algene men de har en lei tendens til å
ta alt som er grønt.
30 liter akvarium, er det riktig ?
Jeg tror 30 liter kan være litt lite til noen Prakt botiaer/prakt
smerlinger.

Og dekkglasset vil jeg anbefalle at du har på.

Fra : Gry Dolva

Dato : 19-03-01 19:58

Petter Jørgensen:
avkarium?

Arild Madsen:
> 30 liter akvarium, er det riktig ?
> Jeg tror 30 liter kan være litt lite til noen Prakt botiaer/prakt
> smerlinger.

Praktbotia (også kjent under det fryktelige navnet botia macracanthus) kan
bli opptil 30cm i vill tilstand, og brukes som matfisk der den kommer fra
(Sumatra og Borneo om jeg ikke husker feil). Nå er det riktignok de
færreste som klarer å tilby en praktbotia slike forhold at den når denne
størrelsen, men 15cm er ikke noe særsyn. Også er det en stimfisk, jeg ser
du sier botiar, har du bare en vil den sture, 3 er et greit tall. 30 liter
er etter min mening altfor lite for en slik fisk. Forøvrig kan noen
gjemmesteder til dem unngå problemet med for sterkt lys. Hadde ikke
problemer med at de mislikte lysmengden hos meg, men hvis de ikke har
gjemmesteder/huler kan de bli sky og bruke all sin tid på å søke tilflukt
bak en pumpe f.eks. Hvis de får en hule som kan bli territoriet deres blir
de straks tryggere, de vil ikke være i hulen hele tida når de føler seg
sikre.

--
Gry
-----If it's nice and shiny, I want it