mine simillis har fået unger kan de gå med~
Fra : Elvisalive

Dato : 17-03-01 16:57

Jeg ved ikke om jeg bør tage mine Neolamprologus op af mit selskab sakvarium
hvor der går ca.15 stk Kejser Ikola og 8 stk Duboisi. Mine Tropheus unger
bliver desværre ædt så jeg ved ikke med de små Simillis, kan de overleve ved
at gemme sig i sneglehusene?

Hvad kan grunden være til at mine unger bliver ædt af Tropheuserne og kan
jeg gøre andet end at tage mundrugerne op inden deres æg udklækkes?

Fra : Carsten Gall

Dato : 18-03-01 14:01

Elvisalive <elvisalive@wanadoo.dk> skrev i en
> [...]
>
> Hvad kan grunden være til at mine unger bliver ædt af Tropheuserne og kan
> jeg gøre andet end at tage mundrugerne op inden deres æg udklækkes?

Efter hvad jeg ved om Tropheus, er de da ikke kendt for at æde deres egne
unger!
Derfor undrer det mig en del, men er du sikker på at det ikke er dine N.
similis der får en
lille Trpoheus unge engang imellem?

Hvis der ikke er andre fisk i akvariet end dem du har skrevet om her,
skulle der nok kunne være en
del unger der kan overleve i akvariet.

Det er bestemt ikke anbefaleses værdigt at hive Tropheus hunnerne op, når
de har unger, der kan opstå
store problemmer ved genintroduktionen af hunnerne.

Carsten

Fra : Morten Loui Tejlgaar~

Dato : 19-03-01 19:59

Jo de snupper nogle idet de bliver lukket ud fra moderen. Man kan
sammenligne det lidt med piratfisk der skal introduceres i en ny gruppe, der
ryger også et par stykker i starten. Der går dog ikke andet end et par dage
så er de blevet på mærkelig vis optaget i gruppen trods deres ringe
størrelse. Jeg har selv observeret flere gange at de æder deres afkom når de
lige ser dem (dog ikke moderen). Desuden har jeg set under indtil flere
parringer at hannen æder hunnens æg hvis den kan komme til det og er
hurtigere end hunnen, de ryger simpelthen inden hun for vendt sig om.
Jeg skal dog erkende nogle ting jeg opdrætter Tropheus i næsten nøgne
akvarier dvs. bundlag, lidt plasticrør og god cirkulation. Jeg fodre dem
sågar med levende yngel fra guppyer og skybjergsfisk (og befri mig venligst
om gode råd angående fodring af tropheus). Den kombination giver uden tvivl
en større dødlighed blandt unger "no doubt".

Mit råd til Elvis er at få købt en "badering" med fint net og kun fint, da
tropheus napper igennem det grove. Som af ordet er det en ring der flyder i
overfladen med et pænt stort net, som stort set de fleste akvariefiskearter
kan være i. Ned med dine fisk og lad dem gå en uges tid, derved kan du stort
set introducere næsten alle ciklider fra de to mest benyttede ciklidesøer i
afrika. Den kan erhverves for 125 kr. i flyvefisken i KBH. Har endnu ikke
set dem andre steder til salg. Min store glæde af nettene er dog til mine
mundrugende arter. Når det er ved at være tid for at mine tropheus skal
spytte deres unger ud, ryger de op i nettet der flyder i toppen af akvariet,
derved bliver de ikke skilt fra gruppen, alle ungerne overlever, og du er
fri for bloat (dårlig mave)en sygdom (bakterier de alle har i maven, der
kommer bare for mange under stress) der menes at skulle komme af stress ved
for megen flytten omkring med Tropheus.

MvH
-Morten

Fra : Carsten Gall

Dato : 19-03-01 23:21

Morten Loui Tejlgaard Hansen <loui@it.dk> skrev i en
> [...]
tvivl
> en større dødlighed blandt unger "no doubt".

Hvis du lige frem fodrer dem med levende fisk, så er der vel ikke noget
mærkeligt i at de
antager at de "nyfødte" unger bare er foder. Hvis du vender dem fra det
foder, kunne det være
at der ikke røg så mange unger.
Nu er den indretning du holder dig heller ikke ligefrem naturlig, hvis der
er flere gemmesteder
overlever der også flere unger.
At hanner æder æggene under parringen virker helt tåbeligt, og det har jeg
ikke hørt om før.

Carsten

Fra : Morten Loui Tejlgaar~

Dato : 20-03-01 23:10

Hej Carsten!!

[...]
Jeg er helt enig Carsten, jeg fodre ca. 95% "grøn kost", resten
er rejer, og levende hjemmeopdræt. Jeg lader dem kun spise deres egne unger
i tilfælde af pladsmangel, eller ingen efterspørgelse på mine tropheus hvis
marked er mættet (lyder forfærdeligt, men du ved hvad jeg mener håber jeg).
Hvis jeg vil have dem til at overleve så bruger jeg mine net og så overlever
de allesammen.

Nu er den indretning du holder dig heller ikke ligefrem naturlig, hvis der
er flere gemmesteder overlever der også flere unger.
Ja det er jeg også enig i! Mine Tropheus går i et 720 liters
akvarie med bundlag og ca. 15 plasticrør på bunden udover de fire net der
flyder i overfladen lige nu, med hunner indeholdende larver og unger. Du har
ret i at det med gemmestederne, men det med nettene fungere godt for mig, og
fiskene trives fremragende. Jeg gør det af flere årsager det med indretning.
Det er for mig overordentligt let at rengøre akvariet og skifte 75% af
vandet en gang om ugen (nogle kalder det hysteri, men mine fisk elsker det),
desuden er jeg fri for at rode hele mit akvarie op hvis jeg skal fange en
hun, og det med at rykke om på deres omgivelser, har jeg oplevet skaber en
masse unødvendige kampe. Har sågar oplevet at en blev udstødt af gruppen
fordi jeg ikke lagde dekorationen ordentlig på plads efter mig. Det problem
er jeg så sluppet for nu. Nå der kom jeg vist ud på et sidespor.

At hanner æder æggene under parringen virker helt tåbeligt, og det har jeg
ikke hørt om før.
Det har jeg heller ikke hørt om før, men jeg har observeret det hos
nogle af mine Tropheus. Jeg har dog en teori, men den vil jeg godt spare dig
for her Carsten.

Med Venlig Hilsen
-Morten

Fra : Aardvark

Dato : 20-03-01 23:02

Jeps, enig...samme problem med mine Mundrugere...tog moderen fra...fodrede
hende med levende...hun fik æg igen...satte hende tilbage....og vupti...10
af forrige kulds unger røg.....inden jeg fangede hende igen :-/

/Brian