Er CPU-en flaskehals ved netværks hastighe~
Fra : Michael Wechter

Dato : 17-03-01 19:11

Hej,

jeg har et NT-server 4.0 netværk med 50-60 clienter. Jeg benytter kun TCP/IP
og alle netkort og switche (ingen hubs) er sat til 100Mb full duplex. Jeg
har målt hastigheden v.h.a. et lille program, netcps, som "pumper" 100MB
data fra en maskine over i en anden - uden at benytte harddiskene.
Resultatet er således:

hastigheden målt i Mega-Byte (ikke Mega-Bit):

mellem 2 Athlon maskiner er hastigheden 9-10 MB/s
mellem 2 AMD K6-2 500 MHz er hastigheden 6-7 M/s
mellem 2 AMD K6-2 200 MHz er hastigheden 3-4 M/s

Det første resultat (Athlon) ser vældig godt ud, men denne lille test tyder
altså på, at det i mit netværk er CPU-en som sætter grænse for
overførselshastigheden.

Jeg er meget interesseret i at høre om jeres erfaringer m.h.t. hvad der er
den begrænsende faktor i nethastigheden

Venlig hilsen
Michael Wechter

Fra : Eivind Olsen

Dato : 17-03-01 21:25

"Michael Wechter" <michael_wechter@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> mellem 2 AMD K6-2 500 MHz er hastigheden 6-7 M/s
> mellem 2 AMD K6-2 200 MHz er hastigheden 3-4 M/s

hvilket styre system har du ?
deler netkort interrupt med andre enheder ?
hvilke bundkort
laver maskiner andre opgaver ?

mvh

Eivind

Fra : Eivind Olsen

Dato : 17-03-01 21:46

det er jo tilladt at kommentere sig selv (håber jeg)

du nævner at du har et program til at udelukke harddisk ydelsen, men
netop dermed lader du jo så CPU'en lege harddisk, eller rettere generator
dette er sandsynligvis en ret hård belastning af CPU'en
hvis du kører NT, kan du jo slev holde øje med belastninge (gælder også
win2000)
til win98 og andre os'ser findes der diverse små programmer, som
du kan bruge til det, men egentligt, er det jo lige meget.
Det der er vigtigt, er hvor hurtigt kan du overføre data fra den ene pc til
den anden ?
tag f.eks til på en filoverførsel, eller lign.

Eivind

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 18-03-01 01:34

On Sat, 17 Mar 2001 19:10:56 +0100, "Michael Wechter"
<michael_wechter@hotmail.com> wrote:

> Det første resultat (Athlon) ser vældig godt ud, men denne lille test
> tyder altså på, at det i mit netværk er CPU-en som sætter grænse for
> overførselshastigheden.

Ja, det er ikke ualmindeligt, i hvert fald ikke med de tidligere
generationer af Windows. NDIS i NT4 er ikke for heldigt skruet
sammen, og der skal en pæn sjat cpu-kraft til at fylde et fast
ethernet. Windows 9x er helt til grin.

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/