Bog om postmodernistiske film?
Fra : Martin Gleit

Dato : 06-03-03 17:13

Er der nogen der kan anbefaler nogle bøger der omhandler postmodernisme og
gerne dens relation til film?

Fra : MP Jakobsen

Dato : 06-03-03 23:13

"Martin Gleit" <marting*nospam*@mail1.stofanet.dk> wrote in message
> Er der nogen der kan anbefaler nogle bøger der omhandler postmodernisme og
> gerne dens relation til film?

Hvis man gerne, på få sider, vil have et indblik i Postmodernismen og hvor
den kommer fra, kan jeg godt anbefale Jens F. Jensens artikel "Det sidste
moderne - det første postmoderne" fra Kultur og Klasse nr. 59 og nr. 60
1988. Det er tung læsning, men den er med til at give lidt et godt overblik.

Desuden synes jeg umiddelbart at bogen "Film & fin de siécle" har en lang
række 'analyser' af (nyere) postmoderne film.

Hvad skal du bruge det til?

MP

Fra : Martin Gleit

Dato : 07-03-03 10:18

tak for svaret...de skal bruges til mit speciale om postmoderne film så det
er ikke fordi jeg ikke kender til phenomenet men snarere for at finde stof
jeg måske ikke havde i forvejen...

Fra : hobnobs

Dato : 09-03-03 08:55

"Martin Gleit" <marting*nospam*@mail1.stofanet.dk> skrev
> Er der nogen der kan anbefaler nogle bøger der omhandler postmodernisme og
gerne dens relation til film?

Ja, jeg kan anbefale "STIL PÅ STRIMLER" fra forlaget amanda. Den er
redigeret af Lone Erritzøe og har indlæg om Jarmusch, Spike Lee, Beineix,
Luc Besson, Greenaway, Kaurismäki, Lynch, Dennis Potter, Wim WEnders, Lars
von Trier, Kubrick, Ridley Scott, Jytte Rex, Tarkovskij, Kieslowski,
Cassavetes, Jørgen Leth, Bille August og Bergman.

I forordet beskriver bogen sig selv som "...en handlings- og
holdningsorienteret gennemgang af en samling af tidens æstetiske tegn."

Jeg har kun læst bogen som fornøjelseslæsning, så jeg kan ikke vide om den
er brugbar for dig. Men prøv da at tjekke den ud.

- hobnobs

Fra : Martin Gleit

Dato : 09-03-03 12:04

mange tak for forslaget...den vil jeg låne...om ikke andet så for
fornøjelsens skyld...