Subway
Fra : Rikke & Brian

Dato : 03-03-03 18:22

Kan se at ældre Luc Besson film udgives, og jeg skal sikkert have fingrene i
Nikita. Men hvad med filmen Subway, så en gang trailer for den på en gammel
vhs film. Er den noget ved, og hvad handler den om?

Mvh. Brian

Kristian Brauner Kjeldsen
Rikke Brauner Mikkelsen
Brian Kjeldsen
brauner@mail1.stofanet.dk
http://brian.kjeldsen1.person.emu.dk/

Fra : David T. Metz

Dato : 03-03-03 19:36

Rikke & Brian skriblede:
> Kan se at ældre Luc Besson film udgives, og jeg skal sikkert have
> fingrene i Nikita. Men hvad med filmen Subway, så en gang trailer for
> den på en gammel vhs film. Er den noget ved, og hvad handler den om?

Den er ret god - eller det var den i 80erne da den kom. Ret banebrydedende
(no pun intended) - det er lidt uklart for mig om den holder i dag.

Den handler en fyr der er på kant med politiet og skjuler sig i metroens
mange skjulte gange, hvor han møder en gruppe der holder til i metroen hele
livet og platter sig igennem. Han prøver at stjæle forskellige ting - bla.
et kostbart smykke, der bringer ham Isabelle Adjani på halsen (mums!). Det
handler mest om stil i billederne og musikken, men som sagt var den flot
dengang.

Jeg er mere interesseret i den der kom før - kan ikke huske titlen men det
var en science fiction (post-apokalyptisk) i sort hvid med vist kun tre
skuespillere.

David

http://flash.to/oe-quotefix/
Fix lange links og signaturadskiller:
http://support.microsoft.com/?kbid=331923

Fra : Jakob T. Eriksen

Dato : 04-03-03 14:06

"David T. Metz" <dtm.ioa@cbs.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> var en science fiction (post-apokalyptisk) i sort hvid med vist kun tre

Den hedder Le Dernier Combat, jeg har desværre ikke set den; men den blev
vist på DR for mere end ti år siden. Jeg har hørt meget forskelligt om den
fra de få, jeg kender, der har set den. Men det er naturligvis ikke til så
meget hjælp for nogen :)

-Jakob

Fra : Eric Chavez

Dato : 03-03-03 20:54

> [...]
gammel
> vhs film. Er den noget ved, og hvad handler den om?

Fortsatt en lysende film, den eneste bra som Christoffer Lambert noen gang
har gjort! Jean Reno gjorde en av sine første roller her, filmusikken av
Eric Serra er fantastisk (gjort omtrent musikken til samtlige Luc Besson
filmer). Finnes mange måter som Besson & David Lynch gjør film på - bruken
av samme skuespillere, musikk, farger osv - men som sagt; den holder den dag
idag!

Nikki

viPs. Storyen er: Adjani inviterer Lambert til sitt bursdagsselskap, hun vil
ha litt kjærlighet, mannen er skummel så Lambert sprenger pengeskapet &
stjeler dokumenter & penger og stikker ned i T-banen med de. Der bestemmer
han seg for å starte et rockeband med bl. Reno på trommer, Eric Serra på
bas - for å skrive den endelige kjærlighetssangen til sin elskede, Adjani.
Selvsagt jager the bad guys han nede i underjorden....

Fra : Morbid Angel

Dato : 04-03-03 07:52

On Mon, 3 Mar 2003 20:53:41 +0100, "Eric Chavez" <quake@spray.no>
wrote:

>Fortsatt en lysende film, den eneste bra som Christoffer Lambert noen gang
>har gjort!

Hvad i hulen mener du? Lambert har da også været med i suverene film
som Beowulf og Nirvana =)~

mvh

MA

ps. han var faktisk rimelig god i Knight Moves, Greystoke og
Highlander 1

Fra : vadmand

Dato : 03-03-03 22:50

"Rikke & Brian" <brauner@mail1.stofanet.dk-REMOVE.THIS> skrev i en
meddelelse news:3e638f4f$0$19117$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Kan se at ældre Luc Besson film udgives, og jeg skal sikkert have fingrene
> Nikita.
Det mest irriterende ved Nikita er egentlig, at Besson ligesom Elton John
tror, at Nikita er et pigenavn...

Per V.

Fra : Peter Brodersen

Dato : 03-03-03 23:03

On Mon, 3 Mar 2003 22:50:07 +0100, "vadmand" <perve@post.tele.dk>
wrote:

>Det mest irriterende ved Nikita er egentlig, at Besson ligesom Elton John
>tror, at Nikita er et pigenavn...

Yep, bare lad være med at sige noget til de 410 danske kvinder, der
hedder Nikita. Det er lidt et ømt punkt for dem.

--
- Peter Brodersen

Fra : vadmand

Dato : 04-03-03 00:26

"Peter Brodersen" <usenet@ter.dk> skrev i en meddelelse

> Yep, bare lad være med at sige noget til de 410 danske kvinder, der
> hedder Nikita. Det er lidt et ømt punkt for dem.

Det burde snarere være det for deres forældre. Detsamme gælder i øvrigt
Petrushka, der betyder lille Peter men fejlagtigt bliver brugt som pigenavn,
bare fordi det ender på a.

Per V.

Fra : Nicolai Zoffmann Hei~

Dato : 04-03-03 01:34

vadmand wrote:
> Det burde snarere være det for deres forældre. Detsamme gælder i
> øvrigt Petrushka, der betyder lille Peter men fejlagtigt bliver brugt
> som pigenavn, bare fordi det ender på a.
>
> Per V.

Nu er "lille Peter" jo ikke et navn, men et øgenavn. Og da alle drenge
kælenavnene ender på en vokal (selvom det "rigtige" navn ender på en
konsonant) er det så ikke muligt at et drenge kælenavn er identisk med et
pigenavn? Fx. Sascha, er det et drenge eller pigenavn?

Og så er Nikita (i form af filmen) jo fransk, og kan man hedde Nikita som
pige i Frankrig (ligesom i Danmark) så har Besson svjv ikke lavet nogen
fejl.

hygge,
Nicolai - som ikke har et rigtigt navn, da det ender på en vokal hvilket
drengenavne ikke kan på russisk

Fra : vadmand

Dato : 04-03-03 09:51

"Nicolai Zoffmann Heiredal" <nicolai@heiredal.dk> skrev i en meddelelse
news:b40sao$1qagol$1@ID-> Nu er "lille Peter" jo ikke et navn, men et
> [...]
> konsonant) er det så ikke muligt at et drenge kælenavn er identisk med et
> pigenavn? Fx. Sascha, er det et drenge eller pigenavn?

Sasha er begge dele, idet det kan være diminutiv for både Aleksandr og
Aleksandra.

> Og så er Nikita (i form af filmen) jo fransk, og kan man hedde Nikita som
> pige i Frankrig (ligesom i Danmark) så har Besson svjv ikke lavet nogen
> fejl.

Det er, som man tager det. Der var engang en dansk digter, der hed Iljitsch
Johansen. Hans forældre var åbenbart glade for Lenin og gav så sønnen det,
de troede, var Leninns "mellemnavn", men som i virkeligheden er et
patronymikon, der bare betyder "søn af Ilja". (Som også er et drengenavn,
selv om jeg har kendt en dansk pige, der hed Ilja). Lidt som at kalde sin
søn "Jensen" til fornavn.

> Nicolai - som ikke har et rigtigt navn, da det ender på en vokal
hvilket
> drengenavne ikke kan på russisk

Hvor har du det fra? I øvrigt ender Nicolai kun skriftligt på en vokal,
udtalemæssigt ender det på en j-lyd - hvis man nu skal være rigtigt
pedantisk.

Per V.

Fra : David T. Metz

Dato : 04-03-03 10:11

vadmand skriblede:
> Hvor har du det fra? I øvrigt ender Nicolai kun skriftligt på en
> vokal, udtalemæssigt ender det på en j-lyd - hvis man nu skal være
> rigtigt pedantisk.

I min udtale ender både Nikolaj og Nicolai på en vokallyd. Det gælder
f.eks. også DRs speakere, når de annoncerer "Nikolaj og Julie". J-lyd er
det der optræder i netop "Julie".

Fra : Nicolai Zoffmann Hei~

Dato : 05-03-03 10:43

vadmand wrote:
> Sasha er begge dele, idet det kan være diminutiv for både Aleksandr og
> Aleksandra.

Hvis Sasha er både et "drenge" og pigenavn, kan det så ikke tænkes at
Petruhka eller Nikita også er det?

> Hvor har du det fra? I øvrigt ender Nicolai kun skriftligt på en
> vokal, udtalemæssigt ender det på en j-lyd - hvis man nu skal være
> rigtigt pedantisk.
>
> Per V.

Som en anden også skriver så udtaler jeg det altså med 'i' til sidst.
Dengang jeg havde russisk fik jeg at vide at det stavedes med j, fordi alle
drengenavne ender på en konsonant. Så når mit navn skrives på russisk ender
det på ? og ikke ? - derfor min "statement"
hygge,
Nicolai

Fra : vadmand

Dato : 05-03-03 12:38

> Hvis Sasha er både et "drenge" og pigenavn, kan det så ikke tænkes at
> Petruhka eller Nikita også er det?

Ikke på russisk. Nikita er i øvrigt ikke et diminutiv.

Per V.

Fra : Jesper Lauridsen

Dato : 07-03-03 00:42

On Tue, 4 Mar 2003 09:50:49 +0100, "vadmand" <perve@post.tele.dk> wrote:

> [...]
>selv om jeg har kendt en dansk pige, der hed Ilja). Lidt som at kalde sin

Som f.eks. Harrison Ford?

--
Ask me for directions.

Fra : Peter Brodersen

Dato : 05-03-03 00:58

On Tue, 4 Mar 2003 00:25:35 +0100, "vadmand" <perve@post.tele.dk>
wrote:

>Det burde snarere være det for deres forældre. Detsamme gælder i øvrigt
>Petrushka, der betyder lille Peter men fejlagtigt bliver brugt som pigenavn,
>bare fordi det ender på a.

Såvidt, jeg kan se, forsøger du at omvende eller fastfryse en
udvikling, baseret på et enkelt historisk udsnit. Går man endnu
længere tilbage, ville "Nikita" sandsynligvis ikke have været en
mulighed overhovedet.

--
- Peter Brodersen

Fra : vadmand

Dato : 05-03-03 10:01

> [...]
> udvikling, baseret på et enkelt historisk udsnit. Går man endnu
> længere tilbage, ville "Nikita" sandsynligvis ikke have været en

Næh, i 50'erne og 60'erne var det nok ikke sandsynligt, at man i Vesten
ville opkalde sine børn efter Khrustjof.

Per V.

Fra : Morten Bowman Hansen

Dato : 03-03-03 23:20

On Mon, 3 Mar 2003 18:22:20 +0100, "Rikke & Brian"
<brauner@mail1.stofanet.dk-REMOVE.THIS> wrote:

> [...]
>Nikita. Men hvad med filmen Subway, så en gang trailer for den på en gammel
>vhs film. Er den noget ved, og hvad handler den om?

Hvilken Nikita tænker du på? den er jo udkommet i flere versioner.

Morten
morten@bowman.dk

Fra : Rikke & Brian

Dato : 04-03-03 07:43

"Morten Bowman Hansen" <mortenNOSPAM@bowman.dk> skrev i en meddelelse
> On Mon, 3 Mar 2003 18:22:20 +0100, "Rikke & Brian"
> <brauner@mail1.stofanet.dk-REMOVE.THIS> wrote:
>
> Hvilken Nikita tænker du på? den er jo udkommet i flere versioner.

Den r2 der udkommer nu her. Ved godt den kun er DD 2.0 men var filmen ikke
også det originalt. Mht. ekstra materiale, så intereserer det mig ikke så
meget.

Brian