Spm: Ingeniører på film?
Fra : Gibben

Dato : 02-03-03 18:08

Jeg leder efter større roller, hvor karakterens faglige baggrund er
væsentlig for person-skildringen eller filmens historiefortælling.

Jeg mener, at Sam Shephards karakter i "Homo Faber" er ingeniør? - Men
det har ingen direkte indflydelse på eller sammenhæng med filmens plot.
Omvendt er Q jo den en-dimensionale hvidkitlede tekniker, og
Scotty/LaForge de sædvanlige sci-fi-karakterer.

Nogen forslag? - en Imdb-søgning med 'engineer' i plot-feltet giver
over 300 hits; lidt uoverskueligt...

Ellers har jeg fundet følgende:

No Highway In The Sky -- Jimmy Stewart spiller en
metallurg/fly-konstruktør.

"Singles -- Campbell Scott's character (the male lead) is a
mechanical/transportation engineer.
Wind -- Jennifer Grey's character (the female lead) is a
mechanical/aerospace engineer.
K2 -- One of the two mountain climbing protagonists is a nuclear
physicist/physics professor.
The Hand that Rocks the Cradle -- The husband/father is a genetic
engineering researcher.
Single White Female -- Bridget Fonda's character is a computer
software designer.
Father of the Bride -- the daughter's fiance is a computer networking
consultant."
--
Simon Kvindal | __o
| _`\ \_
"If the shoe fits, buy it" - Imelda Marcos | (_)/ (_)

Fra : John Doe

Dato : 02-03-03 19:50

"Gibben" <S.KvinJUSTREMOVETHISFILTERTHINGYdal@bigfoot.com> skrev i en
meddelelse news:6kd46vsognes9ff0qbf8spqfl3bahlr9kv@4ax.com...
> [...]
> Scotty/LaForge de sædvanlige sci-fi-karakterer.
>
> Nogen forslag? - en Imdb-søgning med 'engineer' i plot-feltet giver

Sandra Bullock i The Net? Ellers har jeg nok misfostået dit spørgsmål....

Fra : Just Johnny

Dato : 02-03-03 20:28

Gibben posted the following:

> [...]
>Scotty/LaForge de sædvanlige sci-fi-karakterer.
>
>Nogen forslag? - en Imdb-søgning med 'engineer' i plot-feltet giver

Nu dækker det engelske ord "engineer" jo over meget andet end
ingenører. F.eks. så er Scotty og Geordi LaForge, som du nævner,
faktisk ikke ingenører, men maskinmestre. Især amerikanerne er i
øvrigt også glade for at opfinde alle mulige latterlige
'et-eller-andet' + engineer titler. Et hurtigt eksempel:
I starten af "Blade Runner" får man at vide at Leons jobbeskrivelse er
'engineer, waste disposal', (og som den danske video-oversætter ganske
rigtigt fik gjort til 'ingenør') men hvilket på godt dansk faktisk
blot er en skraldemand!

Men med hensyn til rigtige ingenører, så var der vist en i "the Ghost
and The Darkness".

Fra : Peter Lind

Dato : 03-03-03 01:09

"Gibben" <S.KvinJUSTREMOVETHISFILTERTHINGYdal@bigfoot.com> wrote
> [...]
>
> Jeg mener, at Sam Shephards karakter i "Homo Faber" er ingeniør? - Men
> det har ingen direkte indflydelse på eller sammenhæng med filmens plot.

Hmm - nu er ingeniører jo voldsomt kedelige mennesker, så de bliver ikke ret
tit brugt som hovedpersoner i film (er selv ingeniør, så jeg må godt sige
det Men der er nogle film - tit af den lidt mere nørdede slags, hvor
ingeniøren har en vigtig rolle.

Du nævner selv:

> No Highway In The Sky http://us.imdb.com/Title?0043859

Som jo er en rigtig ingeniørfilm - burde være pensum.

Og så er der også til dels
Broen over floden Kwai http://us.imdb.com/Title?0050212

Men det er mere ingeniørtropper - altså militærets, så det er lidt
anderledes, og ikke helt så vigtigt for filmen (selv om de bygger broen).

The Dam Busters http://us.imdb.com/Title?0046889
er også en militærfilm, men her er hovedpersonen ingeniør, og filmen handler
rigtig meget om ingeniørarbejdet. Den kan måske blive lidt vel nørdet, men
jeg er vild med den.

Brainstorm (1983) http://us.imdb.com/Title?0085271
handler meget om forskning og udvikling, men jeg synes at Christopher Walken
er en meget typisk ingeniør, og hele hans karakter er ret præget af hans
job.

I 70'ernes og 80'ernes katastrofefilm er der altid nogle ingeniører med,
ligesom Richard Dreyfuss også er lidt ingeniør-agtig i Close Encounters of
the Third Kind. Men det er ikke noget, der bliver lagt så meget vægt på.
Alle techno-fear filmene, med dræberrobotter og supercomputere, har også
ingeniører med, men det er som regel i skurkerollen.

Men noget jeg synes er meget typisk for ingeniører i film, er at man tit
fokuserer på deres 'tunnel-vision', deres snæversynede fokusering på et
enkelt emne - noget vi efter sigende er gode til. Det er sjældent man ser en
ingeniør i en rolle, der kan overskue situationen, og redde resten af
skuespillerne (selv James Stewart i No Highway bliver jo betragtet som
tosset).

En lidt anden type er den gale opfinder, der ikke altid behøver at være
ingeniør, men godt kunne være det, f.eks. Doc Brown i Back to the Future og
Wayne Szalinski i Honey, I shrunk altmuligt, og selvfølgelig Robin Williams
i den forfærdelige Flubber.

Harrison Ford i Moskito Kysten http://us.imdb.com/Title?0091557
er vel også ingeniør ? Han formår ihvertfald at vise alle de sider af
ingeniørerne, som jeg synes at genkende. Den over-idealistiske åbensindede
opfinder, der altid har gang i noget nyt, aldrig har helt styr på alting, og
åh-så-gerne vil lave det helt store projekt, som kan gøre ham rig, samtidig
med at en masse mennesker bliver glade.

Tucker fra 1988 http://us.imdb.com/Title?0096316
Jeg ved ikke om Jeff Bridges rolle er ingeniør, men jeg tror det. Han minder
mig en del om Harrison Ford i Moskito Kysten, bare ikke helt så gal, og lidt
mere go-getter i det - men jeg synes stadig der er noget ingeniør over ham.

Nu kan jeg ikke rigtig komme på flere - sig til om det var den slags du
ville have.

mvh
Peter Lind

Fra : Peter B. Juul

Dato : 03-03-03 14:50

Gibben <S.KvinJUSTREMOVETHISFILTERTHINGYdal@bigfoot.com> writes:

> No Highway In The Sky -- Jimmy Stewart spiller en
> metallurg/fly-konstruktør.

HVis det er den jeg tror, så har det bestemt relevans for plottet.

> [...]
> --
> Simon Kvindal | __o
> "If the shoe fits, buy it" - Imelda Marcos | (_)/ (_)

Peter B. Juul, o.-.o "What business did a man and a wolf
The RockBear. ((^)) had ridden a mark."
I speak only 0}._.{0
for myself. O/ \O

Fra : ML-78

Dato : 03-03-03 20:10

> HVis det er den jeg tror, så har det bestemt relevans for plottet.

James Stewart spiller en ingeniør, der arbejder på en flyfabrik. Specielt
arbejder han med sin teori om udmattelse (metaltræthed) og finder frem til,
at dette kan forårsage flystyrt. Han sidder ombord i et af flyene, som han
finder frem til kan havarere når som helst, og forsøger at få det til at
lande før planlagt. Filmen er fra 1951 og er imponerende nok forud for sin
tid, da det først er senere, der rigtig kom fokus på problemet efter
styrtene af Comet-flyene i 1953.

ML-78

Fra : Martin Helbo

Dato : 03-03-03 15:56

> [...]
> væsentlig for person-skildringen eller filmens historiefortælling.
>
> Nogen forslag? - en Imdb-søgning med 'engineer' i plot-feltet giver

Samual L Jackson som Arnold i Jurassic Park

--
/Martin Helbo
www.thedude.dk

Fra : Johannes Clausen

Dato : 12-03-03 17:08

On Sun, 02 Mar 2003 18:07:42 +0100, Gibben
<S.KvinJUSTREMOVETHISFILTERTHINGYdal@bigfoot.com> wrote:

>Jeg leder efter større roller, hvor karakterens faglige baggrund er
>væsentlig for person-skildringen eller filmens historiefortælling.

Jaja nu se. Hvad med Copycat? Ham den onde. slemme mand er garanteret
ingeniør. I filmen siger de at han er en mand med en teknisk
universitets-uddannelse eller noget i den retning. Og han benytter da
også sine færdigheder til at udføre mordene.

Johannes Clausen