28 Days Later *spoiler og lille fortolknig~
Fra : Taba

Dato : 01-03-03 17:23

Var inde og se subj. i dag, og jeg blev overrasket, om det var en positiv
eller negativ overraskelse undrer jeg mig endnu over
For det første var der elementer jeg havde ventet mig, dvs. nogle af mine
forventninger blev opfyldt, men der var også ting som jeg blev skuffet over.
F.eks. var der ikke så meget fokus på det at (næsten) hele verdens
befolkning var blevet udslettet, men mere på de spændinger og menneskelige
interaktioner som der var i mellem de mennesker i den håbløse situation.
Altså udslettelsen af menneskeheden (som der ikke var tale om alligevel) var
bare en "setting", en scene hvor det egentlige skuespil skulle foregå (hvis
I forstår hvad jeg mener). For at være helt ærlig, så havde jeg regnet med
en lidt mere "Resident Evil" agtig film, men på det punkt blev jeg
skuffet....
Jeg vil så sige at filmen alligevel var fangende og gjorde det den nu skulle
(at fange menenskerne's reaktioner, håndtering osv. i den situation), og det
er nok min egen skyld at jeg blev skuffet fordi jeg havde forventet mere
action.

Filmen er jo (dybt) moralsk, ligesom The Beach, som instruktøren og/eller
manuskriptforfatteren har lavet, altså at man ikke kan tillade sig og
gruppevoldtage to damer (egentlig et barn og en dame) bare fordi man vil
"starte forfra" som det så smukt blev formuleret

Nåh ja, jeg blev kun forskrækket én gang i hele filmen, og tja, havde ikke
noget imod at blive forskrækket flere gange, men én gang er bedre end
ingenting....

/taba

Fra : Andrew

Dato : 02-03-03 22:56

> Nåh ja, jeg blev kun forskrækket én gang i hele filmen,

og det var garanteret der hvor man ser den mærkelige zombie/rummand udenfor
vinduet (klippet fra traileren), ikke?

Mvh Anders

Fra : Taba

Dato : 02-03-03 23:34

> og det var garanteret der hvor man ser den mærkelige zombie/rummand
udenfor
> vinduet (klippet fra traileren), ikke?

Hvis du hentyder til der hvor de tager hen til hovedpersonens forældre's hus
hvor han står med et stearinlys i hånden og man ser en zombie udenfor
springe in ad vinduet og hopper på ham, så har du ret

/Taba

Fra : Jan Richardy

Dato : 04-03-03 14:00

"Taba" <famtabaWHOHATESSPAMMERS@tiscali.dk> wrote in message
> Var inde og se subj. i dag, og jeg blev overrasket, om det var en positiv
> eller negativ overraskelse undrer jeg mig endnu over

Jeg var også lidt i tvivl, men går nu og overvejer at købe den på dvd. Så
jeg må vel kunne lide det på et eller andet plan.

Umiddelbart havde jeg frygtet en Resident Evil-film, men håbet på en
Romero/Kadavermarch-film (Dennis Jürgensen), men det endte vel med en
mellemting.

Det er cool nok, at "zombierne" ikke er sløve padder, men derimod løber lige
så hurtigt som mennesker, men lidt tamt at de stadig er levende organismer,
så man bare kan vente på at de dør af sult.

Jeg savnede lidt det klassiske element fra Romero/Kadavermarch med at de
overlevende personer bliver overmandet af horder af zombier. I stedet var
det een enkelt (mailer) som ordnede det hele.

I dunno .. Jeg skal nok se den igen, tror jeg, hehe ... Er den kommet på UK
DVD?

---

Jan Richardy

Online portfolio & CV
http://www.richardy.dk

Fra : Christoffer Olsen

Dato : 04-03-03 14:38

"Jan Richardy" <usenet@richardy.dk> writes:

> Det er cool nok, at "zombierne" ikke er sløve padder, men derimod løber lige
> så hurtigt som mennesker, men lidt tamt at de stadig er levende organismer,
> så man bare kan vente på at de dør af sult.

Jeg synes ikke det gør noget. Hvis nu din Romero/Jürgensen scene havde
været der var det ikke noget der havde mindsket spændingsmomentet her
og nu.

> Jeg savnede lidt det klassiske element fra Romero/Kadavermarch med at de
> overlevende personer bliver overmandet af horder af zombier. I stedet var
> det een enkelt (mailer) som ordnede det hele.

Ja, det kunne have været fedt, mærkeligt at dette klassiske element
ikke er med... Må bare vente på Kadavermarch The Movie.

Christoffer Olsen

http://my.opera.com/dev/discussion/openweb/20030206/

Fra : PerX ...

Dato : 05-03-03 17:29

In article <E858a.102942$Hl6.9687315@news010.worldonline.dk>,
famtabaWHOHATESSPAMMERS@tiscali.dk says...
> F.eks. var der ikke så meget fokus på det at (næsten) hele verdens
> befolkning var blevet udslettet, men mere på de spændinger og menneskelige
> interaktioner som der var i mellem de mennesker i den håbløse situation.

Er du sikker på det var hele verdenen? Var det ikke kun England? Det
smitter jo inden for et minut eller noget i den stil, så det er jo ikke
fordi folk kan flyve til et andet land uden at vide de er smittet? (Ok,
de er vist noget med en tunnel til frankrig)

Fra : Taba

Dato : 05-03-03 21:17

> [...]
> fordi folk kan flyve til et andet land uden at vide de er smittet? (Ok,
> de er vist noget med en tunnel til frankrig)

Nu stod der også "(næsten) hele verdene"
Men du har ret i at det ser ud til at det kun er i England der er sket det
meste. Men som den sorte kvindelige hovedperson sagde, så hørte de i radioen
og tv inden de stoppede med at sende at der også var folk der var blevet
smittet i New York og Paris.
Men som "new age" serganten sagde, så havde resten af verden (han snakkede
nok mest om USA) puttet England/Europa i karantæne.
Men igen: Det er bagateller/detaljer ifht. det forfatteren (Alex Garland)
vil frem til, nemlig det forkerte soldaterne gør, selvom situationen var så
f*cked up...

/Taba