Oscar At The Box Office
Fra : Keld Landin-Petersen

Dato : 12-02-03 18:04

Hej,

Jeg fandt lige dagens Houston Chronicle, og på forsiden er der en list
over de nominerede i Best Picture categoien ved årest Oscarfest. Hvad
der er interessant er at der også er salgtal - så man kan se hvordan
de rent faktisk gjorde sig hos publikum:

Chicago, Miramax, 13 nominations, December release, $64 million
Gangs Of New York, Miramax, 10 nominations, December release, $70
million
The Hours, Paramount, 10 nominations, December release, $22 million
The pianist, Focus Features, 7 nominations, $3 million
The Lord Of The Rings: The Two Towers, New Line, 6 nominations,
December release, $321 million

Jeg synes det er værd at bemærke at Two Towers har LAAAANGT flottere
salgstal end nogen anden film på listen (hvilket vel også var grunden
til at den var så dominerende ved dk.kultur.film-prisen - men det er
en helt anden diskussion som er overstået forlængst).

Samtidig kom jeg lige til at tænke: Hvor mange andre sequels har
gennem tidens løb fået en oscar-nominering i Best Picture kategorien?
Er der nogen der har styr på det? Har en sequel nogensinde vundet?

Keld Landin-Petersen.

Fra : TK

Dato : 12-02-03 18:53

On 12 Feb 2003 09:04:08 -0800, landin-petersen@msn.com (Keld
Landin-Petersen) wrote:

> [...]
>gennem tidens løb fået en oscar-nominering i Best Picture kategorien?
>Er der nogen der har styr på det? Har en sequel nogensinde vundet?

Ja, "Godfather Part 1" og "Godfather Part 2" har begge modtaget en
Oscar i "Best Picture"- kategorien.

Desuden har Oliver Stone vundet med både "Født d. 4 juli" og
"Platoon", de hører jo også mere eller mindre sammen.

Det er lige dem jeg kender :)

Tommy
www.filmz.dk

Fra : Ulrik Jensen

Dato : 12-02-03 18:55

Hej

TK <tlk1997@yahoo.com> writes:
> Ja, "Godfather Part 1" og "Godfather Part 2" har begge modtaget en
> Oscar i "Best Picture"- kategorien.

Godfather part II er så vidt jeg ved den eneste sequel der nogensinde
har fået en Oscar i "Best Picture" kategorien.

--
Ulrik Jensen
ulrik@qcom.dk - http://www.minefilm.tk

Fra : Peter Lind

Dato : 12-02-03 19:01

"Keld Landin-Petersen" <landin-petersen@msn.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> gennem tidens løb fået en oscar-nominering i Best Picture kategorien?
> Er der nogen der har styr på det? Har en sequel nogensinde vundet?

Vinderne kan ses på http://www.oscar.com/legacy/pastwin/picture0.html og en
sequel har aldrig vundet. Både Rocky og Godfather har vundet, men altså kun
1'eren...

Jeg ved ikke hvor man kan se de nominerede igennem tiderne...

mvh
Peter Lind

Fra : TK

Dato : 12-02-03 19:10

On Wed, 12 Feb 2003 19:00:50 +0100, "Peter Lind"
<peterlind@hotmail.com> wrote:

> [...]
>1'eren...
>
>Jeg ved ikke hvor man kan se de nominerede igennem tiderne...

"Godfather" vandt i '72 og "Godfather Part 2" vandt i '74.

Tommy
ww.filmz.dk

Fra : Peter Lind

Dato : 12-02-03 20:50

"TK" <tlk1997@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> "Godfather" vandt i '72 og "Godfather Part 2" vandt i '74.

Og jeg sendte endda selv linket til siden... Fuuuck, hvor er jeg bare
blind... Heldigvis var der andre der så det. Tak - Jeg lægger mig lidt igen.

beklager

mvh
Peter bLind

Fra : René Schnoor

Dato : 12-02-03 19:00

> [...]
> gennem tidens løb fået en oscar-nominering i Best Picture kategorien?
> Er der nogen der har styr på det? Har en sequel nogensinde vundet?

Godfather II vandt bl.a. for bedste film, ved ikke om der er andre sequels
der har vundet.

René

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 12-02-03 19:29

> [...]

> gennem tidens løb fået en oscar-nominering i Best Picture kategorien?
> Er der nogen der har styr på det? Har en sequel nogensinde vundet?

Foruden den nævnte Godfather II kunne man være lusket og sige Silence Of The
Lambs, der er en Sequel til Manhunter/Red Dragon.

--
Mark
Er du film buff? Vi kan altid bruge en ny skribent.

Fra : Mikkel Knudsen

Dato : 12-02-03 22:56

> [...]

> til at den var så dominerende ved dk.kultur.film-prisen - men det er
> en helt anden diskussion som er overstået forlængst).

Nu skal det vel også lige med at Chicago, The Hours og The Pianist hidtil
først og fremmest har spillet i 'limited release'. Chicago skal således nok
nå et godt stykke over 100 millioner $, mens The Hours givetvis også vil
profitere af sine 10 nomineringer.

> Samtidig kom jeg lige til at tænke: Hvor mange andre sequels har
> gennem tidens løb fået en oscar-nominering i Best Picture kategorien?

Siden 1970 er det vist kun Godfather Part 2 og 3. Silence of the Lambs kan
måske også indlemmes i denne kategori.

> Er der nogen der har styr på det? Har en sequel nogensinde vundet?

Godfather 2 (og måske SOTL)

MvH Mikkel

Fra : Ole Kofoed

Dato : 13-02-03 00:21

"Keld Landin-Petersen" <landin-petersen@msn.com> skrev i en meddelelse

> Samtidig kom jeg lige til at tænke: Hvor mange andre sequels har
> gennem tidens løb fået en oscar-nominering i Best Picture kategorien?

Godt nok ikke i bedste film kategorien, men "After the Thin Man" fik en
nominering i "Best Writing, Screenplay" hvilket vist også må høre til
sjældenhederne for en efterfølger (til den fænomenale "The Thin Man").

Mvh.

Ole

Fra : Magnus Dreyer

Dato : 13-02-03 11:19