Spider - genial film
Fra : Andreas Rasmussen

Dato : 09-02-03 16:39

Hej med Jer,

Ville bare lige takke Morten for tippet om at se ovenstående til
forpremiere i Grand Teatret i onsdags. Vi er nogle mates der har set et
par Cronenberg og efterhånden bliver mere og mere vild med hans film.
Har set eXistenZ og Videodrome før, så vi var nok endt med at se Spider
alligevel.

Og så var det også lækkert at være i en af de større (3'eren) i Grand,
har kun set 13 days, i den mindste bif før - det var ikke imponerende.

Men det var dog en genial film - jeg vil ikke spoile noget, men bare
sige at det er en meget anderledes film hvor nutid og fortid smeltes
sammen - på overraskende vis.

Så tak for tippet - og hvilke Cronenberg film skal vi se næste gang?

anr

Fra : Jeppe Møller

Dato : 09-02-03 18:06

> Så tak for tippet - og hvilke Cronenberg film skal vi se næste gang?

Crash
The Fly
Naked Lunch
Scanners

Derefter kan i kaste jer ud i resten.
Crash er min personlige favorit og Scanners er en evigt stigende
spændingskurve.
/JeppeM

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 09-02-03 19:19

Jeppe Møller <jeppem@gjk.dk> skrev:

> [...]
> Scanners
>
> Derefter kan i kaste jer ud i resten.
> Crash er min personlige favorit og Scanners er en evigt stigende

Crash ... gik jeg glip af noget? Det er da noget bras, så vidt jeg husker.

--
Mark
Er du film buff? Vi kan altid bruge en ny skribent.

Fra : Bitbucket

Dato : 09-02-03 20:32

Jeppe Møller <jeppem@gjk.dk> wrote:

> [...]
> Scanners
>
> Derefter kan i kaste jer ud i resten.
> Crash er min personlige favorit og Scanners er en evigt stigende

Dead Ringers, The Dead Zone og Videodrome er Cronenbergs bedste.

Fra : Janick Elleholm

Dato : 09-02-03 22:38

"Bitbucket" <dev@null.invalid> skrev i en meddelelse

> Dead Ringers, The Dead Zone og Videodrome er Cronenbergs bedste.

Så bliver det jo spændende at se om Spider kan komme lige så højt op på
Cronenberg-listen.

Fra : Jeppe Møller

Dato : 10-02-03 09:15

> Så bliver det jo spændende at se om Spider kan komme lige så højt op på
> Cronenberg-listen.

Så absolut en anden visuel oplevelse end den øvrige Cronenberg filmkunst.

/JeM

Fra : Jeppe Møller

Dato : 10-02-03 21:31

> Så absolut en anden visuel oplevelse end den øvrige Cronenberg filmkunst.

Det var sgu da en fuldstændig forrykt formulering- jeg må have været stiv!

Fra : Kristine Gazel

Dato : 13-02-03 00:45

Andreas Rasmussen wrote:
> Hej med Jer,

> Og så var det også lækkert at være i en af de større (3'eren) i Grand,
> har kun set 13 days, i den mindste bif før - det var ikke imponerende.

3'eren er en ganske smuk og klassisk biografsal, hvor man sidder godt og har
et godt udsyn.

> Men det var dog en genial film - jeg vil ikke spoile noget, men bare
> sige at det er en meget anderledes film hvor nutid og fortid smeltes
> sammen - på overraskende vis.

Ja det må man sige. Gemalen og jeg diskuterede, hvordan den egt. skulle
forstås. Hvis det altså kan forstås.

Og her kommer spoileren så:

Min teori er, at faderen fakstisk får bildt drengen (Spider) ind, at luderen
er hans mor, og det er i det øjeblik, at han *tror* at han har dræbt sin
mor, at han bliver sindssyg.

Den anden mulighed er, at han rent faktisk ser sin mor som en luder på grund
af hendes - ikke særligt påfaldende kvindeligt seksuelle - adfærd; hendes
underkjole, læbestiften, det at faderen krammer hende hårdt i gården. At der
er en eller anden form for jalousi indblandet, og at han ikke kan tåle at
dele hende med faderen, derfor "opdigter" han hele historien med faderen,
luderen og drabet på moderen.

Jeg ved det ikke måske har nogle et bud, jeg skal ihvertfald lige tænke lidt
over det selv.

I øvrigt som sædvanligt en fremragende præstation af Fiennes, samt af
Byrneog Richardson.

mvh.
--
Kristine Gazel - http://kristine.gazel.dk/
Bibliotekar DB; Cand. Scient. Bibl.

Fra : Casper Kvan Clausen

Dato : 14-02-03 09:06

Kristine Gazel <kristineFJERNDETTE@gazel.dk> wrote:

> [...]
> af hendes - ikke særligt påfaldende kvindeligt seksuelle - adfærd; hendes
> underkjole, læbestiften, det at faderen krammer hende hårdt i gården.

Plus hendes drikkeri.

Men det er egentlig ikke interessant hvad der i "virkeligheden" er sket, det
interessante ved filmen er det budskab at der ikke ER nogen "virkelighed".
Cleg har kun sine minder at gå ud fra, og som alle andre menneskers minder
er de hverken fejlfrie eller komplette (f.eks. er han nødt til at forestille
sig mange af de ting han ikke selv har overværet).

- Kvan.

Fra : Kristine Gazel

Dato : 14-02-03 12:33

Casper Kvan Clausen wrote:

> [...]
> andre menneskers minder er de hverken fejlfrie eller komplette
> (f.eks. er han nødt til at forestille sig mange af de ting han ikke

Det er rigtigt - og det er derfor filmen er så god. Men derfor bliver man
alligevel som seer - synes jeg - spundet ind i overvejelser over, hvad der
egt. skete. Blandt andet fordi Spiders erindringer ikke blot er erindringer,
men også grunden til at han bliver sindssyg. Er grunden da, at han *tror* at
han dræbt sin mor, eller at han rent faktisk har gjort det. Der *er* ikke et
endeligt facit - og det er filmens kvalitet. Men jeg er også sikker på, at
filmen vil have os på glatis - have os til at gøre disse ørkesløse
overvejelser.

mvh.