Far From Heaven
Fra : Mikkel Knudsen

Dato : 09-02-03 13:38

Det ville være synd, hvis denne fremragende film skulle køre i biograferne
helt uden at blive diskuteret i gruppen (og Bo Warmings indlæg tæller
ikke!).

Jeg har aldrig set en film af Douglas Sirk, instruktøren Far From Heaven
angiveligt er en 'homage' til, så det var med lidt bange anelser, jeg gik
ind og så den (jeg har i øvrigt heller ikke set Tod Haynes' roste Safe). Jeg
blev i den grad positivt overrasket.

Filmen er melodrama, fuld af humor, ægte følelser og små satiriske hints til
den amerikanske forstadsdrøm, der formodentligt lever i bedste velgående
mange steder i White America (jeg så lige Bowling For Columbine forleden,
hvilket måske forstærkede mine fordomme).

Julianne Moore er fremragende. De andre skuespillere er næsten lige så gode
(Patricia Clarkson gør meget større indtryk end hendes rolle egentligt
berettiger til, Dennis Haysrbert er ligeså markant som gartner, som han er
som præsident (24 timer)). Billederne er vidunderligt maleriske med
pastelfarver en masse, kostumer, musik etc. rammer lige i plet.

Men hvorfor helvede går den kun én gang om dagen i hele Østjylland (16.30 i
Palads)? Den fortjener et meget større publikum.

Hvis ikke den bliver en af de film, jeg stemmer på til dk.kultur.film-prisen
2003, så bliver det her et stort filmår...

MvH Mikkel

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 09-02-03 17:24

Mikkel Knudsen skrev:
> [...]

> næsten lige så gode

> Billederne er vidunderligt maleriske med pastelfarver
> en masse, kostumer, musik etc. rammer lige i plet.

<spoilere, men ikke altødelæggende>

Jeg deler din glæde over mange af de tekniske elementer. Men jeg
havde det noget ambivalent med filmens indholdsmæssige side.

Den gennemførte reference til ældre melodramaer er kun form, hvis
der ikke præsenteres en historie og et indhold, der i sig selv er
noget særligt. De temaer, filmen serverer, er en mands erkendelse
af sin homoseksualitet og en kvindes ønske om venskab med en mand
af en anden hudfarve, samt omgivelsernes reaktioner på dette.

Men det er set før. Vi kan allesammen typebilledet af 50'ernes
amerikanske forstadsmiljø og dets konservatisme og sladdertanteri
på rygraden. Og vigtigere: Måske står der melodrama på plakaten,
men hvorfor skal det gøres så direkte og uantydende? Hvorfor skal
især Haysbert stå og udtale filmens moral og moraler, som var det
en prædiken for folket? Hvorfor skal det være så tykt?

Historien er velfortalt på den måde, at man tages nydeligt ved
hånden og kan more og glæde sig undervejs. Men jeg synes nu,
glæden bliver hul, når den begynder at basere sig på, at
hovedpersonerne siger alt det rigtige og er sådan nogle gode
mennesker. Man kan vælge at se det som en del af pastichen, men så
skygger pastichen for historien, og det er skidt.

Når emnet er 50'erne og den tids problemer, og når også
fortælleteknikkerne er fra 50'erne, så er det svært at få
resultatet til at tale til et 2003-publikum. Det lykkedes i hvert
fald ikke at overbevise mig om det modsatte.

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Fra : Kasper Bang

Dato : 10-02-03 13:44

Mikkel Knudsen wrote:
> [...]
> ind og så den (jeg har i øvrigt heller ikke set Tod Haynes' roste Safe). Jeg

Jeg kan anbefale "All That Heaven Allows", som må have været en
afgørende inspiration. Selv om melodramaet får lidt for meget sukker og
kronhjort, så bliver man skam bevæget af filmen. Bo Green Jensen skrev
en lille introduktion til Sirk i sin anmeldelse til Far From Heaven på
www.weekendavisen.dk, som du bør læse.

> Men hvorfor helvede går den kun én gang om dagen i hele Østjylland (16.30 i
> Palads)? Den fortjener et meget større publikum.

Vi var også nogle stykker, der diskuterede det efter at have set den i
netop Palads, men det er nok en film, som er lidt svær at markedsføre
herhjemme. Måske egner den sig bedre til en rendyrket art cinema som Øst
for Paradis?

> Hvis ikke den bliver en af de film, jeg stemmer på til dk.kultur.film-prisen
> 2003, så bliver det her et stort filmår...

Det er jeg enig i.

MVH/Kasper