Robert
Fra : kautaq

Dato : 08-02-03 23:08

Samme aften som Robert prisen blev uddelt, abonnerede
jeg på denne nyhedsgruppe.

Ikke et eneste indlæg om "årets bedste film"
eller "årets kvindelige skuespiller" er at se?

Hmm...

På DR1, så jeg her til aften, Alle tiders underholdning (5:8)
1960 - 1970

Otto Leisner lignede fuldstændig Antonio Banderas!

Would you belive that!?

--
Mike http://home2.inet.tele.dk/kautaq

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 09-02-03 00:28

kautaq skrev:
> Samme aften som Robert prisen blev uddelt, abonnerede
> jeg på denne nyhedsgruppe.
>
> Ikke et eneste indlæg om "årets bedste film"
> eller "årets kvindelige skuespiller" er at se?

Jeg kan godt lide at lave lister og snakke om filmpriser, men jeg
fik ikke startet en tråd. Vi kan jo tage det nu; se evt. også
trådene om nomineringerne til Robert og Bodil:

Bedste danske spillefilm: 'Elsker dig for Evigt' af Susanne Bier

[Ikke uventet. God film, men jeg tror stadig, jeg foretrækker
Wilbur. Jeg har stadig ikke set At kende sandheden.]

Bedste mandlige hovedrolle: Jens Albinus for 'At kende sandheden'
Bedste kvindelige hovedrolle: Paprika Steen for 'Okay'
Bedste mandlige birolle: Nikolaj Lie Kaas for 'Elsker dig for
Evigt'
Bedste kvindelige birolle: Paprika Steen for 'Elsker dig for
Evigt'

[Og Steen blev så hovedhistorien i mediernes reportager. Ingen af
de to priser var ufortjente.]

Bedste instruktør: Nils Malmros for 'At kende sandheden'
Bedste originalmanuskript: Nils Malmros & John Mogensen for 'At
kende sandheden'

[Med en hovedrollepris og disse to priser ville en vis logik sige,
at At kende sandheden skulle have filmen for bedste film. Men der
er nok også et element af fordeling af priserne blandt de bedste
film.]

Bedste kostumier: Dominique Borg for 'Jeg er Dina'
Bedste sminkør: June Paalgaard & Elisabeth Bukkehave for 'Jeg er
Dina'
Bedste lyd: Michela Dela & Nino Jacobsen for 'Jeg er Dina'
Bedste scenograf: Steffen Aarfing & Marie I´Dali for 'Jeg er Dina'
Bedste fotografering: Dan Laustsen for 'Jeg er Dina'
Bedste special effects: Jonas Wagner, Morten Lynge, Niels Valentin
Dal & Hummer Højmark for 'Klatretøsen'
Bedste musik: Halfdan E. for 'Okay'
Bedste sang: Nikolaj Steen for 'Okay'
Bedste klipper: Pernille Bech Christiansen & Thomas Krag for
'Elsker dig for Evigt'

Bedste korte novellefilm: Pernille Fischer for 'Habibti - Min
Elskede'
Bedste korte dokumentarfilm: Jytte Rex for 'Palle Nielsen - Mig
skal intet Fattes'
Bedste lange novellefilm: Pia Bovin for 'Begravelsen'
Bedste lange dokumentarfilm: Camilla Hjelm Knudsen & Martin Pieter
Zandvliet for 'Angels of Brooklyn'
Bedste børne- og familiefilm: 'Klatretøsen' af Hans Fabian
Wullenweber

Bedste udenlanske (amerikansk) film: 'Gosford Park' af Robert
Altman
Bedste udenlanske (ikke-amerikansk) film: 'Den fabelagtige Amelie
fra Montmartre' af Jean-Pierre Jeunet

[Jamen dog, det var jo mine to favoritter. Thankyou Academy.]

Publikumsprisen: 'Elsker dig for Evigt' af Susanne Bier
Æres-Robert: Kenneth Madsen
Mogens Elkow-prisen (20 år's jubilæumspris): Torben Wolsgaard

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk