Tydelig splejsning inden rulletekster
Fra : Rune Zedeler

Dato : 08-02-03 16:37

Hvorfor kan man se et stykke sort tape (eller lignende) hen over filmen
inden rulleteksterne begynder?
Samme fænomen optræder IKKE midt i filmen ved spoleskift - det er KUN
inden rulleteksterne (og evt. mellem reklamer og film)?

-Rune

Fra : rhexis

Dato : 08-02-03 19:25

"Rune Zedeler" <rz@daimi.au.dk> wrote in message

> [...]
> Samme fænomen optræder IKKE midt i filmen ved spoleskift - det
> er KUN inden rulleteksterne (og evt. mellem reklamer og film)?

Hvilken film tænker du på?

--
rhexis

Amazing improvised electric violin. Free
mp3s available. - http://solostring.com/

Fra : Max Hansen

Dato : 08-02-03 21:32

Hej
Det hænger ganske givet sammen med, at når filmen vises i biograferne, så
var det sådan tidligere, at det sorte mærke var tegn til operatøren om at
tænde lys i salen samt køre tæppet for.
mvh
<<<<<<max

Fra : DrJack

Dato : 09-02-03 00:08

Hej Rune

Det er et stykke sølvpapir, de sidder både i starten og slutningen af
filmen.

De fleste kinomaskiner nu om dage er semi-automatiske, dvs at der sidder tre
følere på, der har hver deres funktion.

Den ene blænder op og ned, og en tænder og slukker lyset (jeg kan ikke huske
hvad den tredje laver). Disse følere bliver aktiveret med et stykke
sølvpapir på filmen.

To af dem ser man ikke, da de sidder i hver sin side af filmen, men den
tredje (salslys) må nødvendigvis sidde midt i filmen.

Mvh

Christian Rønnow

Fra : Torben Simonsen

Dato : 09-02-03 00:59

"DrJack" <christian.hansen@bio.egmont.com> writes:

> Den ene blænder op og ned, og en tænder og slukker lyset (jeg kan ikke huske
> hvad den tredje laver). Disse følere bliver aktiveret med et stykke
> sølvpapir på filmen.

Den tredje føler er normalt formatskift.

I nogle biografer (f.eks. de nyere med PLC-styrede kinomaskiner) anvender
man dog kun en enkelt føler, og en impuls fra denne føler betyder så blot
"step et trin frem i programmet for denne film". De enkelte programtrin
indeholder så oplysninger om billedformat, lydformat, lydstyrke, salslys,
etc.

--
-- Torben.

Fra : Anders Sune Jensen

Dato : 10-02-03 22:37

(jeg kan ikke huske hvad den tredje laver).

Den sætter ny kaffe over til operatøren

MVH Anders ( operatør i planetariet ) ( rigtige mænd kører 70mm )

Fra : Torben Simonsen

Dato : 10-02-03 22:49

"Anders Sune Jensen" <lillejensen.fjerndette@mail.tele.dk> writes:

> ( rigtige mænd kører 70mm )

Blærerøv.

--
-- Torben.

Fra : Anders Sune Jensen

Dato : 11-02-03 15:43

> Blærerøv.
>
> --
> -- Torben.

Du skal da være velkommen til at komme forbi og få en rundvisning. ( Tycho
Brahe Planetarium )

MVH Anders

Fra : Torben Simonsen

Dato : 12-02-03 01:38

> Du skal da være velkommen til at komme forbi og få en rundvisning.
> ( Tycho Brahe Planetarium )

Tak for tilbuddet. Nu opholder jeg mig det meste af tiden i Nordjylland,
men hvis jeg kommer forbi København, vil jeg prøve at kontakte dig.

Jeg har faktisk været inde og kigge i et enkelt Imax-operatørrum (i Oslo).
Det mest fascinerende for en 35mm-mand som mig er næsten det tempo,
en Imax-film *drøner* gennem maskinen med. Rotationshastigheden på
Imax-tallerkener er nærmest skræmmende, når man kun er vant til at se
almindelige 35mm-tallerkener stå og snurre stille og roligt rundt.
Jeg ville gerne have set Imax-udgaven af Apollo 13 blive kørt - det må
se vildt ud at have *så* mange kilo film til at drøne rundt i det tempo.

Derudover så har sådan en Imax-maskine nu en lækker lyd. Damplokomotiv
på speed, eller noget i den retning.

--
-- Torben.

Fra : Anders Sune Jensen

Dato : 12-02-03 11:11

"Torben Simonsen" <ts@biograferne.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> se vildt ud at have *så* mange kilo film til at drøne rundt i det tempo.
>
> Derudover så har sådan en Imax-maskine nu en lækker lyd. Damplokomotiv

Jeg har været i New York's IMAX for nogle år siden. De er vanvittige
derovre!!! OK en normal IMAX kører med 24Frames/pr sek. ca 2 meter. Hmmm
tænkte amerikanerne.
Vi har jo en 3D biffe og hvis man nu i fremtiden laver spillefilm ( 2
timer ) i IMAX format så skal spolerne jo være større. Som sagt så gjort.
Vips havde man 2 STORE spoler til film ( 2 fordi man kører 3D, en til hvert
øje ) Men,men,men sagde de kloge derovre. Man kan jo også få 48Frames/pr.
sek film. OK vi ganger bare med 2. Og nu havde man virkelig nogle store
spoler. Ca 5 meter i diameter ( stadig 2 stk. ) Se det ser vildt ud.!!! Jeg
behøver vist ikke at nævne at der ALDRIG er lavet en film i 3D og 2 timer
lang. Nej Apollo13 var faktisk ikke så fed i IMAX. Det er 35mm der er blæst
op til 70mm og der er i fotograferingen ikke taget højde ( naturligt nok )
for IMAX formatet.
Desuden er visse scener fjernet fra den originale!!!

MVH Anders

Skulle der være andre filmoperatører der vil på besøg er de da velkomne.

Fra : N/A

Dato : 09-02-03 16:06

Fra : Rune Zedeler

Dato : 09-02-03 16:06

Stig Hausberg wrote:

> Dette er magnetbånd som forteller at nå skal lyset slukkes/tennes og evt.
> maskering skal endres, disse settes på av maskinisten når de legger
> filmrullene over på en stor rull.

Takker - det giver mening

-Rune