Solaris *MEGA spoiler*
Fra : Peter Heide

Dato : 06-02-03 19:02

http://us.imdb.com/Title?0307479

En remake af Tarkowsky's fra 1972 som dengang blev udråbt
som russerens svar på Kubricks : 2001. Hvad den absolut ikke
var !

Denne hér remake af Soderbergh er betydelige bedere end
original og en rigtig god film. Musikken til filmen er så god at
jeg vil invisterer i soundtracket........men:

Har jeg fattet slutningen rigtig eller hvad ?

S P O I L E R S P O I L E R S P O I L E R

Chris Kelvin bliver sendt op til en rumstation hvor der er problemer.
Planeten Solaris er tilsyneladende istand til at lave mindfuck med
passagerene, så døde brødre,kærste,børn genopstår som "spøgelser"
overfor besætningen...og Chris slipper ikke, da hans kone,som
har begået selvmord, også viser sig, tilsyneladende meget fysisk.

Chris vil i starten ikke acceptere det. Men da livet på jorden er ubærligt
uden hans kone, foretrækker han at blive på rumskibet sammen med
"konen" . Rumskibet bliver suget ind i planeten. Chris dør og genopstår
i en parallel-verden, hvor han kan leve lykkeligt med sin kone.

Har jeg fattet det eller ??

Fra : Anders B. Hyltoft

Dato : 06-02-03 19:27

> [...]
> overfor besætningen...og Chris slipper ikke, da hans kone,som
> har begået selvmord, også viser sig, tilsyneladende meget fysisk.

Solaris laver ikke mindfuck. En af pointerne er netop at de nye "væsener" er
fysisk tilstede.

> [...]
> "konen" . Rumskibet bliver suget ind i planeten. Chris dør og genopstår
> i en parallel-verden, hvor han kan leve lykkeligt med sin kone.

Jeg forstod slutningen på den måde at Kelvin accepterer den "nye" kone som
en genfødsel (hvad hun måske også er). Et af spørgsmålene (for mig) i filmen
var jo netop om astronauterne havde ret i at være skeptiske overfor de
nytilkomne. Læs evt. tråden lidt længere nede som jeg startede.

Men jeg tænkte også lidt over hvad Solaris egentlig var? Jeg tror at den
havde større betydning for menneskene end en simpel planet ville have haft.
Jeg tror måske at det kunne tolkes som om Solaris rent faktisk var det vi
betegner som "paradis".

Mvh Anders

Fra : Per

Dato : 10-02-03 12:22

> [...]
> "konen" . Rumskibet bliver suget ind i planeten. Chris dør og genopstår
> i en parallel-verden, hvor han kan leve lykkeligt med sin kone.

Jeg mener da han kommer tilbage til Jorden og opdager, at han selv er en
"kopi".

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 14-02-03 16:45

"Per" <pzk@crayon.dk> skrev:

>Jeg mener da han kommer tilbage til Jorden og opdager, at han selv er en
>"kopi".

Nej, han kommer da ikke tilbage til Jorden. Han dør. Man kan så
diskutere, om slutningen viser en genopstandelse i himmerige/en
parallelverden/på Solaris, eller om det bare er en symbolsk
beskrivelse af, at ægtefællerne forenes i døden. Jeg mener det sidste.

I øvrigt en fremragende film!

--
Niels Søndergaard

Besøg Bøfsiden: http://www.titlevision.dk/boeuf.htm
Suveræn samling af sproglige smuttere

Fra : Brian Petersen

Dato : 19-03-03 23:37

"Peter Heide"

> Denne hér remake af Soderbergh er betydelige bedere end
> original og en rigtig god film.

What-what? Øh.... WHAT??!!

/b.