LOTR:TTT - slutningen (måske spoiler...)??~
Fra : Søren Møller Mogense~

Dato : 04-02-03 18:48

Hej,

Jeg kom til at tænke på slutningen af LOTR:TTT i dag. Nu kan jeg ikke huske
100% hvordan filmen slutter, men jeg husker, at den i hvert fald ikke
slutter på samme måde som i bogen.

I bogen slutter det med, at Frodo er forgiftet og taget til fange hos
Shelob, og at Sam står tilbage helt alene!!! Så vidt jeg husker så slutter
filmen absolut ikke sådan. Det er vidst ikke engang med i filmen!

Er det mig der er helt galt på den?? Eller er der nogle der kan forklare mig
hvorfor det nu engang er sådan???

Mvh.
Søren

Fra : Jakob Medgyesi

Dato : 04-02-03 18:56

> [...]
> filmen absolut ikke sådan. Det er vidst ikke engang med i filmen!
>
> Er det mig der er helt galt på den?? Eller er der nogle der kan forklare

Så vidt jeg er informeret er den kære lille edderkop blevet placeret i
3'eren af hensyn til længden af 2'eren og det generelle flow i filmene. Man
kan jo egentlig argumentere at det er helt OK da Tolkien selv så bøgerne som
en bog og oprindeligt var imod at de skulle deles op. Så hvis Peter Jackson
finder det hensigtsmæssigt at bryde den op på den måde, er det vel ikke
meget anderledes end den oprindelige opbrydning af værket.

Jakob

Fra : Mads Holmsgaard Erik~

Dato : 04-02-03 19:02

"Søren Møller Mogensen" <smm@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> Shelob, og at Sam står tilbage helt alene!!! Så vidt jeg husker så slutter
> filmen absolut ikke sådan. Det er vidst ikke engang med i filmen!

Filmen slutter væsentligt anderledes end bøgerne...

1. Elverne er allerede på vej til at emigrere (faktisk begyndte det allerede
i extended version, selvom vi ikke får forklaret hvorfor de er på vej til
Gråhavne, det er de bare!) - det er de ikke i bøgerne
2. Frodo og Sam tages, som du helt korrekt husker, til fange af
kæmpedderkoppen Shelob i bøgerne, i filmen kommer de jo næsten ingen vegne,
dog skal de af en eller anden grund med til Gråhavne.
3. Slaget ved Helms kløft er ingenlunde så dominerende i bøgerne som i
filmen. Instruktørens kunstneriske friheder er virkelig udpenslet her.

> Er det mig der er helt galt på den?? Eller er der nogle der kan forklare
mig
> hvorfor det nu engang er sådan???

Nej, du er ikke galt på den, og hvorfor Peter Jackson har valgt at lave
disse - efter min helt egen mening latterlige - ændringer, må vi vel få
forklaret i appendicerne til en evt. extended version af De To Tårne. Det er
spøjst, at disse ændringer er foretaget, eftersom han i den første sagde, at
der ikke var ændret noget fordi "the fans would kill me" - så deeeeet....

Jeg synes generelt, at der er en tendens til, at dem, der har læst bøgerne,
ikke er for vilde med De To Tårne som film i forhold til Eventyret om
Ringen, mens folk, der IKKE har læst dem, synes De To Tårne er bedre. Måske
af den ene grund, at der simpelthen er mere ACTION i De To Tårne?

Fra : Mads Holmsgaard Erik~

Dato : 04-02-03 19:09

"Mads Holmsgaard Eriksen" <mhe@smartazz.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
vegne,
> dog skal de af en eller anden grund med til Gråhavne.

Ikke Gråhavne - Gondor (Osgilliath)

Fra : Jim Andersen

Dato : 05-02-03 13:53

> [...]

> i extended version, selvom vi ikke får forklaret hvorfor de er på vej til
> Gråhavne, det er de bare!) - det er de ikke i bøgerne

Så er det nogen spøjse bøger du har.

> 2. Frodo og Sam tages, som du helt korrekt husker, til fange af
> kæmpedderkoppen Shelob i bøgerne

Er du sikker på at der står "Tolkien" på dine bøger ? I mine versioner
bliver kun Frodo fanget.

/jim

Fra : Mads Holmsgaard Erik~

Dato : 05-02-03 15:50

> allerede
>
> Så er det nogen spøjse bøger du har.

Næ. Rejsen mod Gråhavne begynder først EFTER det store slag, og omtales
først i Kongen Vender Tilbage.

> Er du sikker på at der står "Tolkien" på dine bøger ? I mine versioner
> bliver kun Frodo fanget.

Ja, jeg er helt sikker. Det er muligvis kun Frodo der rent faktisk TAGES til
fange, men Sam er sammen med ham og kæmper mod edderkoppen. Er du tilfreds
med den formulering, eller har du lyst til mere ordkløveri?

Fra : Rasmus Toft Lauridse~

Dato : 05-02-03 16:47

Mads Holmsgaard Eriksen wrote:

> til

> Næ. Rejsen mod Gråhavne begynder først EFTER det store slag, og omtales
> først i Kongen Vender Tilbage.

Jeg har lige fundet min FOTR (bogen) frem. på side 115 hvor hobbitterne
møder Gildor Inglorien mens de stadig er i The Shire.
"I am Gildor, answered their leader, the Elf who had first hailed him.
Gildor Inglorien of the House of Finrod. We are Exiles, and most of our
kindred have long ago departed and we too are now only tarrying here a
while ere we return over the Great Sea."

Dette understøtter da meget godt at de længe har været på vej væk fra
middle earth.

--
Rasmus Lauridsen
debianforum.dk - Et forum for Debian brugere

Fra : Jim Andersen

Dato : 05-02-03 18:15

"Rasmus Toft Lauridsen" <zaph@debianforum.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> while ere we return over the Great Sea."
>
> Dette understøtter da meget godt at de længe har været på vej væk fra

Tak Rasmus. Jeg sad og overvejede om man ikke skulle hente den ned som
pdf-fil, så man kunne lave lidt fritekst-søgning. Jeg tror der er flere
hentydninger til at Elvernes tid i Endor er forbi (og har været det længe).

/jim

Fra : Mads Holmsgaard Erik~

Dato : 05-02-03 18:17

> [...]

> while ere we return over the Great Sea."
>
> Dette understøtter da meget godt at de længe har været på vej væk fra

Korrekt - men den egentlige rejse begynder lang tid før i FOTR, og i bøgerne
får du i det mindste det forklaret hvorfor elverne er på vej væk. Det kan
man ikke just sige, du gør extended version af FoTR - det sker først senere
da Elrond og Gandalf mødes.

Fra : Jim Andersen

Dato : 05-02-03 18:25

> [...]
> fange, men Sam er sammen med ham og kæmper mod edderkoppen. Er du tilfreds
> med den formulering, eller har du lyst til mere ordkløveri?

Det er bedre, men jeg kan ikke se nogen grund til at bruge et "muligvis" i
første linie.

/jim
"Det er nemt at sige noget kort, klart og forkert." Niels Bohr.

Fra : Mads Holmsgaard Erik~

Dato : 05-02-03 21:08

"Jim Andersen" <jim@officeconsult.dk> skrev i en meddelelse

> Det er bedre, men jeg kan ikke se nogen grund til at bruge et "muligvis" i
> første linie.

Okay - så fjerner jeg det :)

Fra : Jim Andersen

Dato : 06-02-03 10:43

> Okay - så fjerner jeg det :)

Du er min ven.

/jim

Fra : Morten Bowman Hansen

Dato : 05-02-03 15:42

On Tue, 4 Feb 2003 19:01:37 +0100, "Mads Holmsgaard Eriksen"
<mhe@smartazz.dk> wrote:

snip

> [...]
>Ringen, mens folk, der IKKE har læst dem, synes De To Tårne er bedre. Måske
>af den ene grund, at der simpelthen er mere ACTION i De To Tårne?

Så falder jeg ved siden af. Har ikke læst bøgerne men finder TTT
dårligere end FOTR

Morten
morten@bowman.dk

Fra : Jim Andersen

Dato : 05-02-03 16:34

"Morten Bowman Hansen" <morten@NOSPAMbowman.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> snip

Måske

> Så falder jeg ved siden af. Har ikke læst bøgerne men finder TTT

og for at være lidt "skæv" så har konen læst bog 1+2 men ikke 3'eren, og hun
synes FOTR er bedre end TTT.

Men derfor kan der jo godt være en tendens.

/jim
der tror at Boromirs døds-scene i FOTR bliver svær at overgå...

Fra : Lars Lauridsen

Dato : 05-02-03 20:54

> [...]
hun
> synes FOTR er bedre end TTT.
>
> Men derfor kan der jo godt være en tendens.

Det skal lige tilføjes, at det er to år siden jeg læste TTT og kun et par
mdr. siden jeg læste TFOTR for 2. gang (denne gang på engelsk). Og jeg synes
TTT er den bedste film...

> /jim
> der tror at Boromirs døds-scene i FOTR bliver svær at overgå...

I bøgerne dør han jo svjh først i toeren?

Fra : Jim Andersen

Dato : 06-02-03 10:46

"Lars Lauridsen" <Crazy_Jellyfish@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> I bøgerne dør han jo svjh først i toeren?

jeps.

Og i én af bogudgaverne er der en lille illustration på første side af hvert
kapitel. Og illustrationen til det pågældende kapitel viser en person med et
stort horn ligge død i en båd.

SPOILER !!!!

/jim