Klatu Verata Niktu
Fra : Martin Sjøstrand

Dato : 03-02-03 15:05

Jeg sad og så en film med Robin Williams, og jeg tror den hed Toys. Det var
en de viste i en bus på vej hjem fra skiferie, så jeg halvsov, men pludselig
hørte jeg en af hovedpersonerne i panik sige "Klatu Verata Niktu" (stavet
rigtigt?) og så vågnede jeg lidt og kom til at tænke på, at det er da det
Ash siger i Evil Dead filmen. Nogen der kender historien bag, at det bliver
sagt i den film med Robin Williams?

Mvh Martin Sjøstrand

Fra : Homer

Dato : 03-02-03 15:18

Martin Sjøstrand wrote:
> [...]
> Det var en de viste i en bus på vej hjem fra skiferie, så jeg
> halvsov, men pludselig hørte jeg en af hovedpersonerne i panik sige

"Klaatu barada nikto", så egentlig ret tæt på!

> og så vågnede jeg lidt og kom
> til at tænke på, at det er da det Ash siger i Evil Dead filmen. Nogen
> der kender historien bag, at det bliver sagt i den film med Robin
> Williams?

Oprindelsen er filmen "The Day the Earth Stood Still" fra 1951. Se
http://us.imdb.com/Trivia?0043456.

Homer.
- The temptation to form premature theories upon
insufficient data is the bane of our profession.

Fra : Jeppe Møller

Dato : 03-02-03 15:31

> Oprindelsen er filmen "The Day the Earth Stood Still" fra 1951. Se
> http://us.imdb.com/Trivia?0043456.

Jeg mener TCM sender filmen med mellerum.
http://turnerclassicmovies.com/exclude/Home

Fra : Nikolaj Borg

Dato : 03-02-03 15:39

"Jeppe Møller" <jeppem@gjk.dk> wrote in message
> Jeg mener TCM sender filmen med mellerum.
> http://turnerclassicmovies.com/exclude/Home

Den var vist også på dansk tv, vistnok TV2, for noget tid siden. Kan ikke
lige huske hvor længe siden, bare at den var der :)

/Nikolaj

Fra : Martin Sjøstrand

Dato : 03-02-03 23:37

> Oprindelsen er filmen "The Day the Earth Stood Still" fra 1951. Se
> http://us.imdb.com/Trivia?0043456.

Ok, men hvad er grunden så til, at han siger det i Toys og Evil Dead, er der
en historie bag det?

Mvh Martin Sjøstrand

Fra : Homer

Dato : 04-02-03 08:23

Martin Sjøstrand wrote:

> Ok, men hvad er grunden så til, at han siger det i Toys og Evil Dead,
> er der en historie bag det?

Jeg har ikke læst det noget sted, men det virker ret oplagt, at én eller
anden har brugt linien som en joker i en film, eller for at ære den
omtalte sci-fi-klassiker. Så er der gået mode i det, og pludselig gælder
det om at få vendingen skrevet ind i manuspkriptet på en så subtil måde
som muligt.

Vi nævner i flæng:

In the movie *Army of Darkness* (Evil Dead III), '"Klaatu Barada Nikto"
is the shibboleth needed to negate the demonic forces of evil, or
something'.

In *Return of the Jedi*, we're told, three of Jabba's entourage were
Klaatu, Barada and Nikto.
(http://www.blather.net/archives2/issue2no21.html)

Samt diverse indlæg på www.eeggs.com:

The same words (spelling-Klatu Barada Nikto) are used in an extremely
funny play "The Foreigner" by Larry Shue. The words are spoken by a
character pretending to be an "alien"
(http://www.eeggs.com/items/3067.html)

Klaatu Barada Nikto was also used in two episodes of "Honey, I Shrunk
the Kids: the TV Series", one of the two with the alien that married the
daughter (can't think of her name), and the one with the mummy.

As a side note, this is also a cheat in SimCity 2000, Network Edition.
If you want to unlock everything, you open the "Chat" window and write
"klatu verada nictu" (...)

This line is also uttered by Micheal Gambon in the movie TOYS when in
the finale, the sea-swine has locked onto him and he wants to stop it.

This line originally comes from "The Day The Earth Stood Still." Sam
Raimi and George Lucas are both fans of this film.
(http://www.eeggs.com/items/3243.html)

Fra : Peter Brodersen

Dato : 03-02-03 15:18

On Mon, 3 Feb 2003 15:05:16 +0100, "Martin Sjøstrand"
<martinsjoestrand@hotmail.com> wrote:

>Nogen der kender historien bag, at det bliver
>sagt i den film med Robin Williams?

Udtrykket stammer fra den glimrende SciFi-film fra 1951, "The Day the
Earth Stood Still".

Hovedpersonen er et rumvæsen ved navn Klaatu, og han beder på et
tidspunkt heltinden om at finde hans uovervindelige superrobot, Gort,
og sige "Klaatu barada nikto" til den, så den kan komme og redde
Klaatu.

Filmen kan varmt anbefales, men desværre som så mange andre tidlige
SciFi-film, afsløres ret meget af pointen på alle websider,
videokassetter, etc. angående filmen. IMDb-siden har også en spoiler
om hele filmens pointe i deres Plot Outline.

Nevertheless, her er informationer om filmen:
http://us.imdb.com/Details?0043456
Tjek evt. også trivia-afsnittet.

--
- Peter Brodersen