G-sat styring?
Fra : jetp

Dato : 03-03-03 17:32

Jeg har G-sat sattlitmodtager til usb på en bærbar computer.
Spørgsmålet er, om jeg kan få signalet sendt videre til en seriel port,
sådan at jeg kan bruge signalet til at styre en autopilot?
Findes der noget software til det?

Mvh Jens, Randers

Fra : Søren Gunni

Dato : 04-03-03 08:48

Hej Jens!

Hvis der ikke er andre programmer som modtager data fra USB porten samtidig
så er det ganske simpelt.
Kontakt mig med detaljer, så kan jeg hurtigt strikke et lille program
sammen!

Men hvis der er andre programmer som samtidig bruger USB porten, så er
sagen en helt anden.
Der findes et progrem som hedder Virtual serial port, som kan benyttes, men
det koster!. Og alt efter hvad autopiloten forventer af signal skal der
laves samme programstump som ovenover.

Hvis jeg kan hjælpe, så mail endeligt

Søren
--

**** GPS moduler til PC ****
***** DKK 1295,- *****

jetp <jetpFJERN@post7.tele.dk> wrote in article
<b40069$5cj$1@sunsite.dk>...

Fra : jetp

Dato : 04-03-03 10:45

"Søren Gunni" <Xgpstopc@hotmail.com(fjern-X)> skrev i en meddelelse
> Hvis der ikke er andre programmer som modtager data fra USB porten
samtidig
> så er det ganske simpelt.

Jeg bruger Det Levende Søkort, som modtager signal fra Sattelitmodtageren,
så det er vel egentlig det program, som skulle videresende signalet? Det
tror jeg ikke, det kan, men jeg har sendt en forespørgsel til Kms, som
sælger programmet.

> Der findes et program som hedder Virtual serial port, som kan benyttes,
men
> det koster!. Og alt efter hvad autopiloten forventer af signal skal der

Hmm, det bliver nok for kompliceret, er jeg bange for, men det kunne jo være
smart, når man alligevel har en gps koblet til computeren, at den så også
kunne styre autopiloten med Nmea 0183 protokol.

Mvh Jens

Fra : Per J

Dato : 04-03-03 15:34

"jetp" <jetpFJERN@post7.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Spørgsmålet er, om jeg kan få signalet sendt videre til en seriel port,
> sådan at jeg kan bruge signalet til at styre en autopilot?

Oziexplorer kan sende NMEA til autopilot fra ver 3.90.3a

Se evt www.explorer.com for yderligere info.

For $75,-us kan du registrerer en gang for altid, og så kan du sejle rundt
med de tyske søkort fra NV.

Jeg har ikke brugt andet i de sidste 4 år.
DLS når ikke Ozi til sokkeholderne d
Jow luftfotos er da gode at ha'.

Per Jørgensen

Besøg:
www.korsoersejlklub.dk

Fra : jetp

Dato : 04-03-03 16:48

"Per J" <per.k.joergensen.fjerndette@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Oziexplorer kan sende NMEA til autopilot fra ver 3.90.3a

Mht. linket mener du vel http://www.oziexplorer.com

Såvidt jeg kan se, er det på experimental-plan mht. videresendelse til
autopilot. Her du erfaring for, at det virker?

Fra : Per J

Dato : 08-03-03 19:12

> Mht. linket mener du vel http://www.oziexplorer.com

Ja, selvfølgelig. Prøv under history, at se hvor meget Des Newman gør for at
udvikle programmet.

> Såvidt jeg kan se, er det på experimental-plan mht. videresendelse til
> autopilot. Her du erfaring for, at det virker?

Du har også en anden løsning. Du kan med flere NMEA in/RS232 com-porte på RX
"lytte" til 1 NMEA out/RS232 com-port fra TX.
Dvs. du kan fra NMEA out på din GPS lave forbindelser til f.eks RX på com
porten på din pc, NMEA in på din selvstyrer og NMEA in på dit cockpitdisplay
m.m.

Du kan få yderligere GPS info på http://vancouver-webpages.com/peter/

Per Jørgensen

Besøg:
www.korsoersejlklub.dk

Fra : Jonas Kofod

Dato : 05-03-03 13:56

>Spørgsmålet er, om jeg kan få signalet sendt videre til en seriel port

Serielport på hvad? roret?

Fra : Per J

Dato : 08-03-03 19:14

"Jonas Kofod" <Kofod@kampsax.dtu.dk> skrev i en meddelelse

> Serielport på hvad? roret?

Bliv i land d

MVH

Per

Fra : PB

Dato : 07-03-03 19:56

Hvilken slags autopilot er det du har?
hilsen Peter

Fra : jetp

Dato : 08-03-03 01:30

"PB" <mrpeter@sol.dk> skrev i en meddelelse
> Hvilken slags autopilot er det du har?
> hilsen Peter

Det er en Autohelm med nmea-box, så den kan godt læse signalerne fra gps,
hvis de altså bliver afsendt, hvad de ikke gør fra det levende søkort i
hvert fald. Nu har jeg fundet ud af, at der findes programmer, som kan
splitte indkommende signal fra en com port, men jeg har ikke prøvet det af.
Indtil videre opgiver jeg at bruge usb-sattelitmodtageren til autopilot.

http://www.mks.zp.ua ligger der et program, der hedder "Serial Splitter"
som sender det samme signal ud til to com porte, hvis der er nogle, der er
interesseret.

Mvh Jens