DLSK - PC
Fra : slet R8N9B

Dato : 24-02-03 23:03

HJÆLP!!!

Jeg sidder og roder med at koble min gamle magellan 1200xl gps til en
bærbar pc med det levende søkort1 installeret. Når jeg aktiverer gps i
DLS "bilnker" den godt nok som om den er aktiv, men der kommer ikke
noget signal. Jeg kan se at gpsén forsøger at transmitere, men der
sker ikke noget...

Kan det være min com-port der skal konfigureres anderledes end den er
som standard??

Håber der er nogen der kan hjælpe...

På forhånd tak....

Fredy...

Fra : slet 8EQPC

Dato : 25-02-03 15:59

fsc@R8N9Bindustri.dk (slet R8N9B) skrev:
>HJÆLP!!!

> [...]

Da jeg skulle koble min GPS til pc'en, skulle der også installeres
GPS-drivere på pc'en. Har du gjort det?

Fanger GPS'en nogle signaler? Ellers kunne det også være der
problemet er.

mvh
Susanne

Fra : fsc@industri.dk

Dato : 25-02-03 17:06

Gpsén fungerer fint og fanger fint signal. Men hvorvidt der skal
bruges en driver og i givet fald hvor man finder sådan en "fætter"
har jeg desværre ingen ide om...

Gpsén kan sende 3 forkellige NMEA signaler, Henholdsvis 183A 183B
og 183C. Jeg har prøvet dem alle uden held. (Har egentgig ingen
idé om hvad forskellen er...

MVH

Fredy

QUIT

Fra : PB

Dato : 26-02-03 22:07

Du kan starte med at teste at der kommer GPS-data over til PC'en med
et terminalprogram - ex. HyperTerminal i Win.

NMEA - som din GPS skal indstilles til at sende, sender i ren tekst.
Sæt terminalprogrammet til 4800, n,8,1 eller 9600,n,8,1 og så kan du
se hvornår du modtager korrekt. Nu kender du den korrekte baudrate.

Hvis det ikke virker, check dit kabel. I en nipolet COMport er ben 3
TXD (data ud af PC, forbindes til DATA IN på GPS) og ben 2 er RXD
(data IND i PC, forbindes til DATA OUT på GPS) og ben 5 er stel,
forbindes til minus på GPS.

Hvis dette er i orden og det stadig ikke virker, få en med et
oscilloscop til at måle om der kommer data ud af GPS. Gør der det, er
din COM-port måske ikke i orden.

hilsen PEter

Fra : Rolan Nielsen

Dato : 27-02-03 10:28

Når den blinker i DLS betyder det kun, at den COM-port der er vælgt
som standrad i DLS er ledig (ikke bliver brugt af andre programmer),
ikke nødvendigvis at det er den rigtige der er valgt. Det mest
sandsynlige problem du har er, at du skal vælge en anden COM port i
DLS (indstillinger - GPS - vælg serielport) Prøv dem en efter en 1-4.
Køre man med GPS på USB porten - dedikere den stadig en COM adresse.
Jeg købte en Haicom USB GPS fra TOPDANE - et udmærket produkt. Men den
satte sig på COM 5. ikke en mulighed DLS understøtter. Så jeg måtte i
enhedshåndtering og tvinge GPSén til COM 4.
I dit tilfælde er interfacet ikke USB, men det bare for at forklare at
opsætningen skal passe i begge ender af kablet for at virke.