forankringsbøje
Fra : Henning

Dato : 23-02-03 14:51

Ved mit sommerhus har jeg en mindre jolle til at ligge for svaj i
week-enderne. Nu har jeg mistet 2 bøjer, og jeg kan ikke mere finde kæden de
var fæstnet til.

Bøjerne var fæstnet til den faste kæde med en anden kæde. Det dur åbenbart
ikke.

Er det bedre at bruge stålwire eller et nylontov?

Et par fliser på bunden er vel nok til at holde en jolle?

m.v.h.
Henning

Fra : Claus

Dato : 23-02-03 19:55

Inden du overvejer hvordan du vil reetablere din fortøjningsbøje, vil jeg
gøre dig opmærksom på, at det er ulovligt at etablere private
fortøjningsanlæg.

Disse betragtes som anlæg på søterritoriet, og kræver tilladelse fra
Kystdirektoratet. Imidlertid giver Kystdirektoratet sjældent tilladelse til
denne type anlæg, men henviser til at anvende fartøjets eget anker, eller
benytte eksisterende lystbådehavne

Mvh
Claus

Fra : ENN

Dato : 23-02-03 20:06

Så får regimet da nok at gøre hvis den regel skal sikres overholdt tusinder
af småbåde ligger for svaj.

MHT. spørgsmålet så afhænger det af hvor (beskyttet ej beskyttet farvand) du
vil ligge for svaj og hvad båden vejer samt hvad vanddybden er.

Fra : Henning

Dato : 24-02-03 07:35

Det er et beskyttet farvand (Begtrup Vig på sydsiden af Djursland). Jollen
vejer vel ca. 80 kg., og vandstanden er ca. 1 m.

m.v.h.
Henning

Fra : Steffen Skov

Dato : 24-02-03 16:08

> Det er et beskyttet farvand (Begtrup Vig på sydsiden af Djursland). Jollen
> vejer vel ca. 80 kg., og vandstanden er ca. 1 m.
>
> m.v.h.
> Henning

Hej Henning

Begtrup Vig er da ikke særlig beskyttet på nordsiden, så jeg går ud fra at
du ikke ligger der. Ved Kongsgårde er der mere beskyttet undtaget fra
kraftig vestlig vind.
"Så hut jeg visker", ligger der en del joller for svaj lige NØ for broen
(det er 2 år siden jeg var der sidst) men tag en snak med med ejermændene.
De må da have nogle erfaringer, som de sikkert gladeligt øser ud af over et
par kolde bajere (på din regning). Vestsiden af broen kan jeg ikke anbefale,
den er alt for usikker.
Hilsen
Steffen
No spam - remove "X" in email-adress
sskov@vip.cybercity.dk

Fra : Martin Sorensen

Dato : 26-02-03 09:09

"Claus" <.v@get2net.dk> wrote in message
> [...]
til
> denne type anlæg, men henviser til at anvende fartøjets eget anker, eller

"... og vi stiller tilbage til virkeligheden."

Prøv at se rundt i det Sydfynske (Thurø bund, Svendborg Sund), Roskilde
Fjord, Guldborgsund, og sikkert talrige andre steder.

Jeg har mistanke om at det er en af de regler som ikke håndhæves generelt,
men som kan findes frem hvis der virkelig _er_ et problem.

Jeg ville ikke bekymre mig om det, faktisk havde jeg overvejer at købe en
Trimaran og gøre noget lignende...

mvh

Martin

Fra : Claus

Dato : 26-02-03 16:23

Du har ret i, at det ikke generelt bliver håndhævet, da det er praktisk
umuligt. Men lov er lov, og hvis et fartøj f.eks. påsejler dit
fortøjningsanlæg og bliver beskadiget, kan du drages til ansvar.

Det er værd at have med i sine betragninger.

Fra : Steffen Skov

Dato : 26-02-03 18:47

> [...]
> fortøjningsanlæg og bliver beskadiget, kan du drages til ansvar.
> Det er værd at have med i sine betragninger.

Selvfølgelig skal lov holdes! Men hvem sejler ind på 1m vand uden at have
check på forholdene først?
Min største skræk er, at vi om føje år kan se alle de dejlige
kyststrækninger beklædt med diverse fartøjer.
Hvilket ville være en skændsel for det danske landskab. Jeg synes at de
eksisterende bundgarnspæle er rigeliget (se bare Køge Bugt som eksempel).

---

Fra : Jan T Pharo

Dato : 24-02-03 14:22

Sun, 23 Feb 2003 14:50:41 +0100, Henning;
<3e58e018$0$16096$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>; <dk.fritid.sejlads>:

>Er det bedre at bruge stålwire eller et nylontov?

Jeg har to moringer til min båt (og fortøyninger i land).
Det går grovt tauverk (ca 28 mm) opp til båten fra moringene . Tauene
har plastikovertrekk. De er festet i moringene med varmforzinket
sjakkel, og enden av tauet er festet til langtauet med wireklemmer, også
varmforzinket.
Jeg tror at tauverket ble kalt "moringstau", og det finnes også i mindre
dimensjoner. Det er et godt alternativ til kjetting.

--
/jan
<><

Fra : Lars Clement

Dato : 24-02-03 17:28

Jeg har i flere år haft en jolle liggende for svaj ved en 25 kg jernring.
Den sander til og er ( rimelig) stabil. Det sker da efter stormvejr at den
skal slæbes på plads igen, men fungerer i store træk godt. pas på tæringer
ved kæden. De første led holder ikke ret længe. Kæde er at foretrække, da
det aflaster rusk i båden.

Lars Clement
clement@post9.tele.dk