Hvor stor en spiler
Fra : Jimmi W.

Dato : 23-02-03 13:40

Hej igen

Jeg har kun Storsejl og fok til min båd, og vil nu gerne have en genua og en
spiler også. Men jeg kan ikke finde oplysninger om hvor stor en spiler som
passer til båden.

Båden er en carina 20". Hvad må jeg give for en brugt spiler??

MVH
Jimmi

Fra : john lundsgaard

Dato : 23-02-03 20:36

Hej Jimmi

Fra en ende af:

Bundmaling - brug det samme som har været brugt tidligere, tag en snak med
den tidligere ejer det er det nemmeste. Ellers er der hjælp at hente i den
lille bog som Hempel udgiver der hedder "den lille søstærke" - det er
selvfølgelig reklame for deres produkter, men den giver mange gode råd. -man
plejer at kunne få den i marine shoppen - du ved der hvor de har alt det
lækre dyre grej, osm man savler over, men ikke har råd til.

Øvrig klargøring:
Tøm skuden for alt løst grej (det skulle have være gjort i efteråret!!) og
vask den igennem fra for til agter med et almindeligt rengøringsmiddel (Ajax
lignende).

Skyl efter, og lad den stå åben så den tørrer ud.

Udvendig samme tur, efterfulgt af en god gang polering med et marine voks
produkt.

Hvis der er noget udvendigt træ, så en tur med sandpapir og lak eller
teakolie.

Mast og rig - samme tur og giv så masten en tur med samme voks som
fribordet.

Tovværk - i vaskemaskinen med det, 40 grader og en gang Biotex. Vil du passe
på maskinen så lad være med at lade den centrifugere - men det ser sjovt ud
hvis den hopper rundt på gulvet!!

Spiler thja - først skal du jo have et fald til at sætte den i, hvis det er
der, så mål højden af det beslag hvor blokken sidder (altså fra dæk og op).
Spileren bør ikke være højere en den højde, og bredden den giver sig selv
(mere eller mindre - ja jeg ved godt, at der er en masse måleregler, men op
i nakken med dem, hvis du kun vil sejle for "sjov" som jeg )) - altså
hvis højden passer, så passer bredden også. Skal du vælge, så vil jeg
hellere have en spiler der er lidt for lav (lille), end en der er for høj
(stor) da det er Pis.... irriterende at sidder og forsøge at kigge ud under
en der næsten hænger ned i vandet hele vejen rundt foran skuden.

Fat i den blå avis (www.dba.dk) og se hvad du kan få den nogenlunde passer.
Jeg ville ikke give mere end 800 kr for sådan en til sjov.

Det samme med genua, mål længden af forstaget, træk lidt fra (15 cm) så har
du forligslængden i genuaen. Regn med, at skødepunktet skal sidde, så en
linie herfra op til midten af forliget går gennem skødebarmen på sejlet.

Altså men masten ligger ned - afsæt punktet: (Forstag - 15 cm)divideret med
2 fra underenden af vantskruen i forstaget (malertape om).

Op med masten hug fokfaldet rundt om forstaget (husk en nedhaler!!!) sæt en
tynd line i, og hal op indtil linen er udfor mærket. Før den anden ende af
linen ned i det agterste skødepunkt du har på din skinne, stram linen
rimeligt op.

Det lyder bøvlet, men se det for dig, nu har du en linie der går gennem
midtpunktet af forliget, og ned til skødepunktet. Nu kan du bruge enhver
fok/genua der har en kombination af underlig/agterlig så skødebarmen rammer
denne linie- (ja ja nu kommer kapsejlerne efter mig for der skal
selvfølgelig en hel masse beregninger til hvis det skal være rigtig fint,
men hvis det gælder om at finde en billig brugt genua til tursejlads, så er
det her rigelig godt *GGGG*).

Tilbage i den blå avis og kig efter brugte genuar med en kombination af
forlig, underlig og agterlig der passer til dit skiv.

Alt det her kan du selvfølgelig tegne ned, så du i ro og mag kan se på
tegningen når tilbuddet er der - det hedder forøvrigt en sejltegning og
findes fra konstruktørens hånd til alle sejlbåde, men det er normalt ikke
lige noget man har ved hånden når man skal bruge den.

Go' fornøjelse

Hilsen John

Fra : Jens Juul

Dato : 23-02-03 21:18

> [...]
>en
>spiler også. Men jeg kan ikke finde oplysninger om hvor stor en spiler som

Hej

Du kan evt tjekke dansails hjemmeside for at få målene på de sejl du
efterlyser http://www.sejl.dk/default.asp klik på brugte sejl. Her taster
du bådtypen ind.

Hvad en brugt spiler må koste ved jeg ikke ............... men ikke meget.
Vælge evt en skæringsspiler - de er noget mindre men også sjovere.

Mvh Jens

Mvh Jens

Fra : Steen

Dato : 23-02-03 22:05

find din båd på denne link

www.dansails-priser.html
mvh seen ( if 565)

Fra : lars jørgensen

Dato : 27-02-03 18:23

for at finde størrelsen på din spiler kunne du prøve at gå ind på dansk
sejlunions båddatabase og søge på andre Carina 20 og der se hvor store deres
spilere er. Når du har fundet nogle ca. mål kan du så prøve og søge på andre
mere udbredte bådtyper og se om der er nogle af dem som skulle have ca. de
samme mål. start feks med at prøve h-båd og soling. Disse har så muligvis
nogle brugte til salg
de mål som angiver spilerstørrelsen er benævnt med "isp-sl-smw-sf samt j som
er spilerstagelængde
adressen er www.websejler.dk held og lykke

Fra : anders and

Dato : 03-03-03 14:25

Jeg ville kigge mig om efter en spiler fra en Yngling ( 24 m2 ). Det er en
aktiv kapsejladsklasse, så der er mange 1-2 år gamle til salg.
Pris ca. 2000,- , men så får du også et godt sejl og det er forudsætningen
for
at have fornøjelse af det!