|
| strøm og batterier Fra : co |
Dato : 20-02-03 16:10 |
|
Jeg er nybagte bådejer fra 2001 og har en motorbåd på 29 fod, med en 140 HK
yanmar motor,
som nu ( snøft -snøft ) står på land, og venter på varmen.
Da jeg ikke har den store erfaring tillader jeg mig at spørge herinde
angående batterierne som efter
min mening måske er lidt flade.
Båden er forsynet med 2 batterier ( Exide 12v 140 A fra 1999) som lades af
en switz lader ( fronius Accitiva
12-20 IuoU lader ) på 20 A
Da jeg kort tid efter jul tilså båden, var der 12.1 volt på, og i dag er den
så på 12,9 v, og alt er vel og
mærket slukket på båden, laderen viser at batterierne er fuldt opladet !
Holder batterier virkelig kun 2/3 sæsonner ?
Er det lader som måske er for lille ? ( der står den er velegnet til
batterier fra 44 til 300 A)
Jeg har hørt der er noget der hedder krypestrøm, kan det være det ? ( og
evt. hvordan måles dette ? )
I sommeres havde jeg lidt problemer med min selvstyre (Raytheon 5000
hydraulisk ) som meldte
underlige fejl og af og til gik ud, det viste sig siden hen at være for lidt
strøm, som jeg dog havde
mistanke om skyldes at den er forbundet med andre instrumenter, istedet for
en ledning direkte til batterierne.
Men nu er næsten sikker på at det sandsynligvis skyldes at batteriene er
slidte, isåfald er der nogen der kan
anbefale hvilken type batterier jeg evt. skal købe, og hvor de er til at
betale for os dødelige ??
mvh
Claus
Der blot venter på at få sin båd i vandet !!!
| |
Claus Tersgov (20-02-2003)
| Kommentar Fra : Claus Tersgov |
Dato : 20-02-03 16:41 |
|
"co" <claus10@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:3e54efcc$0$130$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Da jeg ikke har den store erfaring tillader jeg mig at spørge herinde
> angående batterierne som efter
> min mening måske er lidt flade.
> Båden er forsynet med 2 batterier ( Exide 12v 140 A fra 1999) som lades af
> en switz lader ( fronius Accitiva
> 12-20 IuoU lader ) på 20 A
> Da jeg kort tid efter jul tilså båden, var der 12.1 volt på, og i dag er
den
> så på 12,9 v, og alt er vel og
> mærket slukket på båden, laderen viser at batterierne er fuldt opladet !
> Holder batterier virkelig kun 2/3 sæsonner ?
> Er det lader som måske er for lille ? ( der står den er velegnet til
> batterier fra 44 til 300 A)
> Jeg har hørt der er noget der hedder krypestrøm, kan det være det ? ( og
> evt. hvordan måles dette ? )
Jeg forstår ikke helt, hvad er problemet?? Det ser da ud til, at der er
strøm nok på i følge det, du skriver.
Angående lader, hvis du har 280 ah havde det være bedst, hvis du havde haft
en lader på ca 30 amp. Normalt siger man, at laderen skal være på ca. 10 %
af den samlede amperetimer kapacitet.
Men din lader er sikkert god nok, det betyder ikke det helt store, hvis
laderen er af en ordentlig kvalitet..
Hvis de 12,9 er en trykfejl og det i virkeligheden er meget mindre, og hvis
din lader siger, at batterierne er fuldt opladede, så er een af dine celler
måske faldet sammen, og batteriet er således færdigt. Hvis man bruger en
*god* elektronisk lader, og hvis man ellers passer sine batterier og sørger
for, at der altid er vand på, så burde et kvalitets batteri kunne holde 5-10
år. Men det er meget svært at sige, fordi det afhænger ganske meget af,
hvordan batteriet bruges og opbevares.
Claus
--
**** SMART Mini krydsfeldt til lydkortmanden *********
*** Skån dit lydkort og få masser af tilslutningsmuligheder **
**** http://users.cybercity.dk/~dsl68585/boks/boks.htm****
***********************************************
| |
co (20-02-2003)
| Kommentar Fra : co |
Dato : 20-02-03 17:07 |
|
> Jeg forstår ikke helt, hvad er problemet?? Det ser da ud til, at der er
> strøm nok på i følge det, du skriver.
Skal der ikke være ca. 13,5 volt på et fuldt opladet batteri ?
> Angående lader, hvis du har 280 ah havde det være bedst, hvis du havde
haft
> en lader på ca 30 amp. Normalt siger man, at laderen skal være på ca. 10 %
> af den samlede amperetimer kapacitet.
>
> Men din lader er sikkert god nok, det betyder ikke det helt store, hvis
> laderen er af en ordentlig kvalitet..
Det tror jeg den er !
>
> Hvis de 12,9 er en trykfejl og det i virkeligheden er meget mindre, og
hvis
> din lader siger, at batterierne er fuldt opladede, så er een af dine
celler
> måske faldet sammen, og batteriet er således færdigt. Hvis man bruger en
> *god* elektronisk lader, og hvis man ellers passer sine batterier og
sørger
> for, at der altid er vand på, så burde et kvalitets batteri kunne holde
5-10
> år. Men det er meget svært at sige, fordi det afhænger ganske meget af,
> hvordan batteriet bruges og opbevares.
>
Okay, men det er 12.9 v, men hvis jeg tænder fyret i båden så falder det
straks med 1 volt til 11.9 v.
mvh
Claus
| |
Claus Tersgov (20-02-2003)
| Kommentar Fra : Claus Tersgov |
Dato : 20-02-03 18:46 |
|
"co" <claus10@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:3e54fd23$0$130$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Skal der ikke være ca. 13,5 volt på et fuldt opladet batteri ?
Hvis *alt* er ideelt og nyt. Men på brugte battereier hiver man sjældent
mere end 2 volt ud pr celle..
Kan du ikke kommer til at teste batterierne med en syrermåler, det er
egentligt det allerbedste.
> Okay, men det er 12.9 v, men hvis jeg tænder fyret i båden så falder det
> straks med 1 volt til 11.9 v.
Målt hvor?
Direkte på batteriet eller på forbrugsstedet? Spændingsfald skyldes som
oftest dårlige kabler eller for lille dimmensioneret kabelkvadrat..
Men 12 volt med forbrug er ganske normalt, det stiger måske en lille smule,
når der er kommet gang i batteriet. Battereie skal lige blive "varmt", når
man belaster det. Det er også derfor, det er en god ide at tænde lyset et
øjeblik, inden man starter en kold bil om vinteren.
Claus
--
**** SMART Mini krydsfeldt til lydkortmanden *********
*** Skån dit lydkort og få masser af tilslutningsmuligheder **
**** http://users.cybercity.dk/~dsl68585/boks/boks.htm****
***********************************************
| |
co (20-02-2003)
| Kommentar Fra : co |
Dato : 20-02-03 18:51 |
|
>
> Målt hvor?
på et fastmonteret digitalt voltmeter, der henter spændingen bag ved
instrumenterne, og på min Gps/kortplotter der og viser Volt.
>
> Direkte på batteriet eller på forbrugsstedet? Spændingsfald skyldes som
> oftest dårlige kabler eller for lille dimmensioneret kabelkvadrat..
Jeg tager mit gamle multimeter med ned til den næste gang, og checker
det op, det har jeg slet ikke tænkt på !
>
> Men 12 volt med forbrug er ganske normalt, det stiger måske en lille
smule,
> når der er kommet gang i batteriet. Battereie skal lige blive "varmt", når
> man belaster det. Det er også derfor, det er en god ide at tænde lyset et
> øjeblik, inden man starter en kold bil om vinteren.
Tak, det viste jeg ikke, jeg er typen der altid kommer flyvende ud, med
morgenmaden
flyvende efter mig, og har startet bilen inden jeg har lukket døren !!
Det vil sige at det er en god ting lige at varme batteriet lidt op inden
forbrug, er det egentlig
ikke også det der sker med min lader, som jo er af puls typen ??
mvh
Claus Olsen
| |
Claus Tersgov (21-02-2003)
| Kommentar Fra : Claus Tersgov |
Dato : 21-02-03 07:31 |
|
"co" <claus10@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:3e551da1$0$136$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> > Målt hvor?
> på et fastmonteret digitalt voltmeter, der henter spændingen bag ved
> instrumenterne, og på min Gps/kortplotter der og viser Volt.
> Jeg tager mit gamle multimeter med ned til den næste gang, og checker
> det op, det har jeg slet ikke tænkt på !
Og der har du sikkert problemet. Du skal måle direkte på batteriet. Husk i
øvrigt, at hvis du har to batterier koblet sammen, så skal du måle på dem
seperat, der kan jo være en celle, der er faldet sammen på det ene.
Men hvis du har så stort et spændingsfald på dit system, er det måske på
tide, at du får gennemgået dit elsystem. Et spændingsfald på 1 volt blot ved
start af et oliefyr, det er uacceptabelt. Det er desværre ikke ulmindeligt
på både, hvor elsystemet er hjemmegjort. Din hovedledning fra batteri til
hovedtavlen skal gerne være på 16-20 kvadrat afhængig af længden. Og DET er
der mange, som tager for let på
Hvilket selvfølgelig også er grunden til, at deres elsystem stinker!
> > når der er kommet gang i batteriet. Battereie skal lige blive "varmt",
når
> > man belaster det. Det er også derfor, det er en god ide at tænde lyset
et
> > øjeblik, inden man starter en kold bil om vinteren.
> Tak, det viste jeg ikke, jeg er typen der altid kommer flyvende ud, med
> morgenmaden flyvende efter mig, og har startet bilen inden jeg har lukket
døren !!
Hvis det er meget koldt og starteren og batteriet virkelig skal arbejde, så
er det en *rigtig* god ide at tænde det normale lys i ca 20-30 sekunder, så
skåner du dit batteri ganske meget.
> Det vil sige at det er en god ting lige at varme batteriet lidt op inden
> forbrug, er det egentlig
> ikke også det der sker med min lader, som jo er af puls typen ??
Nej, ikke helt, den sørger bare for at lade skånsomt og i flere intervaller,
hvis den er micorprocessor styret.
Claus
--
**** SMART Mini krydsfeldt til lydkortmanden *********
*** Skån dit lydkort og få masser af tilslutningsmuligheder **
**** http://users.cybercity.dk/~dsl68585/boks/boks.htm****
***********************************************
| |
Claus Tersgov (21-02-2003)
| Kommentar Fra : Claus Tersgov |
Dato : 21-02-03 08:23 |
|
"co" <claus10@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:3e551da1$0$136$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> på et fastmonteret digitalt voltmeter, der henter spændingen bag ved
> instrumenterne, og på min Gps/kortplotter der og viser Volt.
> > Direkte på batteriet eller på forbrugsstedet? Spændingsfald skyldes som
> > oftest dårlige kabler eller for lille dimmensioneret kabelkvadrat..
> Jeg tager mit gamle multimeter med ned til den næste gang, og checker
> det op, det har jeg slet ikke tænkt på !
> > Men 12 volt med forbrug er ganske normalt, det stiger måske en lille
> smule, når der er kommet gang i batteriet. Battereie skal lige blive "varmt", når
> > man belaster det. Det er også derfor, det er en god ide at tænde lyset et
> > øjeblik, inden man starter en kold bil om vinteren.
> Tak, det viste jeg ikke, jeg er typen der altid kommer flyvende ud, med
> morgenmaden
> flyvende efter mig, og har startet bilen inden jeg har lukket døren !!
> Det vil sige at det er en god ting lige at varme batteriet lidt op inden
> forbrug, er det egentlig ikke også det der sker med min lader, som jo er af puls
typen ??
Undskyld jeg tester, men det irriterer mig *grænseløst* at OE ombryder på så mystisk
vis!!!
Så nu er det spændende at se, om det er de rigtige indstillinger, jeg har pille ved
Claus
| |
co (20-02-2003)
| Kommentar Fra : co |
Dato : 20-02-03 19:30 |
|
>
> Kan du ikke kommer til at teste batterierne med en syrermåler, det er
> egentligt det allerbedste.
>
Jo det er nok også løsningen, har blot ikke nogen, men de vel købes alle
steder idag !
mvh
Claus Olsen
| |
Troels Hansen (20-02-2003)
| Kommentar Fra : Troels Hansen |
Dato : 20-02-03 17:13 |
|
co wrote:
> I sommeres havde jeg lidt problemer med min selvstyre (Raytheon 5000
> hydraulisk ) som meldte
> underlige fejl og af og til gik ud, det viste sig siden hen at være for lidt
> strøm, som jeg dog havde
> mistanke om skyldes at den er forbundet med andre instrumenter, istedet for
> en ledning direkte til batterierne.
Raytheon plejer at foreskrive at selvstyrer får en ledning direkte til
batteriet (over en skiring), da de bruger meget strøm, og
spændingsfaldet derfor vil være for stort hvis du bruger de almindelige
ledninger du har til dine andre instrumenter. Jeg installerede sidste år
en selvstyrer og den skulle op på 16 kvadrat ledning.
| |
co (20-02-2003)
| Kommentar Fra : co |
Dato : 20-02-03 18:13 |
|
.. Jeg installerede sidste år
> en selvstyrer og den skulle op på 16 kvadrat ledning.
Er det en færge 16 m2 ledninger, jeg fandt lige min manual som
foreskriver mellem 2,5 og 4 m2 til instrument og mellem 4 og 6 m2
til hydraulik motor !
mvh
Claus
| |
Claus Tersgov (20-02-2003)
| Kommentar Fra : Claus Tersgov |
Dato : 20-02-03 18:37 |
|
"co" <claus10@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:3e550faf$0$157$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Er det en færge 16 m2 ledninger, jeg fandt lige min manual som
> foreskriver mellem 2,5 og 4 m2 til instrument og mellem 4 og 6 m2
> til hydraulik motor !
Joh, men det afhænger af, hvor lange ledningerne er
Er ledningerne over et par meter, kan man opleve endog store spændingsfald,
hvis forbruget er stort..
Hellere for tykke end for små...
Claus
--
**** SMART Mini krydsfeldt til lydkortmanden *********
*** Skån dit lydkort og få masser af tilslutningsmuligheder **
**** http://users.cybercity.dk/~dsl68585/boks/boks.htm****
***********************************************
| |
co (20-02-2003)
| Kommentar Fra : co |
Dato : 20-02-03 18:45 |
|
> Joh, men det afhænger af, hvor lange ledningerne er
>
> Er ledningerne over et par meter, kan man opleve endog store
spændingsfald,
> hvis forbruget er stort..
>
> Hellere for tykke end for små...
>
selvfølgelig skal ledninger være dimensineret efter forholdene, men jeg tror
ikke
engang jeg 16 m2 til min bovpropel - det er jo tykkere end startkabler !!
mvh
Claus
| |
Bjarke Christensen (20-02-2003)
| Kommentar Fra : Bjarke Christensen |
Dato : 20-02-03 20:22 |
|
Ja, og man skal ikke gøre det værre end det er. Da jeg monterede mig var
shoppen lukket og jeg ville gerne i gang. Jeg monterede den midlertidigt med
en alm. lampeledning på 2 meter og den sejlede jeg faktisk med hele sommeren
(uden problemer).
Så, så pokkers strømslugende er de altså heller ikke
16 mm2 er spild af penge og kg. - og 16 m2 er vel også lige i overkanten;
selv til en bov propel <smile>
/Bjarke
"co" <claus10@hotmail.com> wrote in message
news:3e551420$0$141$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> selvfølgelig skal ledninger være dimensineret efter forholdene, men jeg
tror
> ikke
> engang jeg 16 m2 til min bovpropel - det er jo tykkere end startkabler !!
>
> mvh
> Claus
>
>
| |
jetp (20-02-2003)
| Kommentar Fra : jetp |
Dato : 20-02-03 23:41 |
|
>
> Så, så pokkers strømslugende er de altså heller ikke
>
Jeg har sat nogle formler ind i et excel-ark, som man kan bruge til
beregning af ledningskvadrat. Formlerne er hentet i diverse bøger om el.
Når længden indsættes skal man huske, at den er lig med summen af længden på
plus og minus-ledningerne.
http://home7.inet.tele.dk/je20/public_html/Beregn-ledninger.xls
Mvh Jens, Randers
| |
jetp (21-02-2003)
| Kommentar Fra : jetp |
Dato : 21-02-03 10:27 |
|
> >
> > Så, så pokkers strømslugende er de altså heller ikke
> >
Underdimensionering af ledninger er extremt brandfarligt, specielt hvis de
ikke er sikret med passende sikringer. Det er vist desværre en almindelig
antagelse, at man kan nøjes med tynde ledninger, når det drejer sig om
lav-volt, - men det er helt galt. Jo lavere volt, jo tykkere kabel, ellers
risikerer man altså at komme til at sejle rundt i en brødrister
Mvh Jens, Randers
| |
Erik Breum Petersen (21-02-2003)
| Kommentar Fra : Erik Breum Petersen |
Dato : 21-02-03 10:38 |
|
Ja hvis samme Watt skal trækkes med færre volt, kræver det flere ampere. Dvs
der skal løbe flere elektroner pr tid gennem ledningen.
Effekt = Spænding * Strøm
eller som enheder
Watt = Volt * Ampere
eksempel. Obs. ca 20 gange mere strøm ved 12 volt end 230 volt !
12 W = 230 V * 0,05 A
12W = 12 V * 1 A
--
mvh
Erik Breum Petersen
Fjern ??? fra min mailadresse
"jetp" <jetpFJERN@post7.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:b34rho$sd9$1@sunsite.dk...
>
> > >
> > > Så, så pokkers strømslugende er de altså heller ikke
> > >
>
> Underdimensionering af ledninger er extremt brandfarligt, specielt hvis de
> ikke er sikret med passende sikringer. Det er vist desværre en almindelig
> antagelse, at man kan nøjes med tynde ledninger, når det drejer sig om
> lav-volt, - men det er helt galt. Jo lavere volt, jo tykkere kabel, ellers
> risikerer man altså at komme til at sejle rundt i en brødrister
>
> Mvh Jens, Randers
>
>
| |
co (21-02-2003)
| Kommentar Fra : co |
Dato : 21-02-03 11:13 |
|
> >
> > Underdimensionering af ledninger er extremt brandfarligt, specielt hvis
de
> > ikke er sikret med passende sikringer. Det er vist desværre en
almindelig
> > antagelse, at man kan nøjes med tynde ledninger, når det drejer sig om
> > lav-volt, - men det er helt galt. Jo lavere volt, jo tykkere kabel,
ellers
> > risikerer man altså at komme til at sejle rundt i en brødrister
> >
Enig, strøm skal man ikke spøge med, uanset om det 220 v eller 12 volt, og
jeg er helt
enig i at ledninger skal have de korrekte dimmensioner, dertil har jeg
gennem tiden set
for mang brænde !
bl.a på min båd i sommers hvor jeg havde den bæbare og en køletaske
tilsluttet et cigaret-
stik, som efter nogle timer simpelthen smeltede ( til trods for det skulle
kunne tåle 10 A ).
så nu har jeg lavet nye cigarrettænderstik med 2,5 m2 i 3 meters længde der
skulle kunne tåle
en belastning på 15 A, og så vil jeg prøve at lave en boks med et amp-meter,
så jeg kan måle
forbruget på de stikkene her til sommer.
Men problemet kan også opstå med 220 volt, specielt i havne med få stik, i
sommers var vi
på en ø, hvor vi lå ca. 75 meter fra strømstanderen, og her gik det ellers
fra kabelrulle til kabelrulle,
ned af den lange bådbro, hvor folk ikke kunne forstå at ders elovne m.m.
ikke virkede, jeg vil næsten
påstår at det første kabel på 2x 1,5 m2 var så varmt at øen gennerelt var
blevet et par grader varmere,
plus det at der konstant var nogle ud og checke overvelastningssikringer i
stander og i kabelruller.
Nu skal jeg ærligt sige jeg aner ikke hvor mange m2 mine kabler er til
henholdvis generator ( 80 A)
og bovpropel, men m2 størrelsen må vel være beregnet på kontinuerligt
forbrug og ikke spidsbelsastninger,
for med 200 A, skal der næsten føres en rå kobberskinne.
mvh
Claus Olsen
| |
Claus Tersgov (21-02-2003)
| Kommentar Fra : Claus Tersgov |
Dato : 21-02-03 08:13 |
|
"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en
meddelelse
> Ja, og man skal ikke gøre det værre end det er. Da jeg monterede mig var
> shoppen lukket og jeg ville gerne i gang. Jeg monterede den midlertidigt
med
> en alm. lampeledning på 2 meter og den sejlede jeg faktisk med hele
sommeren
> (uden problemer).
> Så, så pokkers strømslugende er de altså heller ikke
> 16 mm2 er spild af penge og kg. - og 16 m2 er vel også lige i overkanten;
> selv til en bov propel <smile>
Du taler desværre mod bedre vidende, Bjarke, så pas på, hvad du rådgiver
folk til!
Kig på denne to hestes Vetus, den er af almindelig størrelse og trækker op
til 200 amp.....
http://www.vetus.com/products/bowthrusters/bow_thrusters_bow2512.htm
Så kom ikke og sig, at de ikke bruger strøm...
Man kan jo sige sig selv, at en motor, der *yder* 1500 watt eller to hk, den
skal også have noget ind den anden vej. En seks hk bovpropel trækker
eksempelvis op til 580 amp...
Du skal anskue et kabel på denne måde:
Der er en masse små elektroner, der gerne vil frem. Er der plads nok, er det
intet problem. Men er der *ikke* plads nok, må de skubbe og mase, og der
opstår så en masse gnidninger, som igen bliver til friktion. Friktion er lig
med varme! Og så bider det sig selv i halen, for jo mere varme, jo mere
friktion. Samtidig er der en masse elektroner, som må give fortabt og som
ikke kommer frem, hvilket er lig med spændingsfald!
Dimensionering af kabler er ikke et spørgsmål om holdning, eller "det går
sgu nok". Det er ganske enkelt ubestridelig matematik og har været anerkendt
af samtlige eksperter og videnskabsfolk i snart hundrede år.
Derfor skal man nok være lidt mere påpasselig med, hvad man skriver, når det
gælder strøm. Hvis nogen tager dit udsagn til efterretning og monterer noget
strøm i båden, som er helt ude hampen, fordi de har læst her, at det kan man
sagtens, så har de fået en ualmindelig dårlig, subsidiært farlig
rådgivning....
Hvis jeg var dig, så ville jeg ikke fortælle dit forsikringsselskab, at du
har sejlet rundt en hel sæson med lampeledning på bovpropellen, og du skal
nok nærmere være glad for, at du ikke har startet en brand ombord
Claus
--
**** SMART Mini krydsfeldt til lydkortmanden *********
*** Skån dit lydkort og få masser af tilslutningsmuligheder **
**** http://users.cybercity.dk/~dsl68585/boks/boks.htm****
***********************************************
| |
Martin Sorensen (21-02-2003)
| Kommentar Fra : Martin Sorensen |
Dato : 21-02-03 10:56 |
|
> > Ja, og man skal ikke gøre det værre end det er. Da jeg monterede mig var
> > shoppen lukket og jeg ville gerne i gang. Jeg monterede den midlertidigt
> med
> > en alm. lampeledning på 2 meter og den sejlede jeg faktisk med hele
> sommeren
> > (uden problemer).
>
> > Så, så pokkers strømslugende er de altså heller ikke
> > 16 mm2 er spild af penge og kg. - og 16 m2 er vel også lige i
overkanten;
> > selv til en bov propel <smile>
>
> Du taler desværre mod bedre vidende, Bjarke, så pas på, hvad du rådgiver
> folk til!
>
> Kig på denne to hestes Vetus, den er af almindelig størrelse og trækker op
> til 200 amp.....
>
> http://www.vetus.com/products/bowthrusters/bow_thrusters_bow2512.htm
>
<snip>
> Dimensionering af kabler er ikke et spørgsmål om holdning, eller "det går
> sgu nok". Det er ganske enkelt ubestridelig matematik og har været
anerkendt
> af samtlige eksperter og videnskabsfolk i snart hundrede år.
>
> Derfor skal man nok være lidt mere påpasselig med, hvad man skriver, når
det
> gælder strøm. Hvis nogen tager dit udsagn til efterretning og monterer
noget
> strøm i båden, som er helt ude hampen, fordi de har læst her, at det kan
man
> sagtens, så har de fået en ualmindelig dårlig, subsidiært farlig
> rådgivning....
>
Når det nu er gået godt alligevel skyldes det nok (mit gæt) at bovpropellen
kun kører i ret korte perioder (10-20 sek?) ad gangen. Det tager en smule
tid før ledningen er varmet så meget op at isoleringen smelter/den tænder
ild i båden/whatever.
Men jeg ville nu se at få opgraderet alligevel.
mvh
Martin
| |
co (21-02-2003)
| Kommentar Fra : co |
Dato : 21-02-03 11:29 |
|
Så lige at min bovpropel QL 450 ( en forfærdeligt model køb den ALDRIG, men
tag en 600 istedet for ! )
har en sikring på 300 A
mvh
Claus Olsenog
| |
Claus Tersgov (21-02-2003)
| Kommentar Fra : Claus Tersgov |
Dato : 21-02-03 13:52 |
|
"Martin Sorensen" <santana.sorensen@FJERNESget2net.dk> skrev i en meddelelse
news:3e55f78f$0$2549
> Når det nu er gået godt alligevel skyldes det nok (mit gæt) at bovpropellen
> kun kører i ret korte perioder (10-20 sek?) ad gangen. Det tager en smule
> tid før ledningen er varmet så meget op at isoleringen smelter/den tænder
> ild i båden/whatever.
> Men jeg ville nu se at få opgraderet alligevel.
Ja, men hvis kontakten havde sat sig fast, eller hvis der var kommet noget i klemme i
propellen, så det havde trukket mere strøm og Bjarke havde kørt løs, så havde han haft et
problem..
Claus
--
**** SMART Mini krydsfeldt til lydkortmanden *********
*** Skån dit lydkort og få masser af tilslutningsmuligheder **
**** http://users.cybercity.dk/~dsl68585/boks/boks.htm****
***********************************************
| |
Jan Rasmussen (22-02-2003)
| Kommentar Fra : Jan Rasmussen |
Dato : 22-02-03 09:52 |
|
Hej Bjarke
Du har ret, man skal ikke gøre ting værre end de er,
Men man er nødt til at have respekt for underdimensionerede ledninger og
dårlige forbindelser, idet de udvikler varme, og i værstefald kan være årsag
til brand ombord... Og ja... er uheldet ude så går det stærkt... hvis en
kortslutning indtræder...
Så det er nok mere ovenstående man skal have i tankerne, frem for
batteriernes ve og vel... når man laver nyt ledningsnet...
--
Med venlig hilsen
Jan Rasmussen
Fjern XXX Når du svarer på min E-mail
"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en
meddelelse news:b339tb$1pdv$1@news.cybercity.dk...
> Ja, og man skal ikke gøre det værre end det er. Da jeg monterede mig var
> shoppen lukket og jeg ville gerne i gang. Jeg monterede den midlertidigt
med
> en alm. lampeledning på 2 meter og den sejlede jeg faktisk med hele
sommeren
> (uden problemer).
>
> Så, så pokkers strømslugende er de altså heller ikke
>
> 16 mm2 er spild af penge og kg. - og 16 m2 er vel også lige i overkanten;
> selv til en bov propel <smile>
>
> /Bjarke
>
> "co" <claus10@hotmail.com> wrote in message
> news:3e551420$0$141$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> >
> > selvfølgelig skal ledninger være dimensineret efter forholdene, men jeg
> tror
> > ikke
> > engang jeg 16 m2 til min bovpropel - det er jo tykkere end startkabler
!!
> >
> > mvh
> > Claus
> >
> >
>
>
| |
Claus og Susanne (21-02-2003)
| Kommentar Fra : Claus og Susanne |
Dato : 21-02-03 11:25 |
|
Ikke fordi jeg er ekspert, blot elektriker der stadig kan sin Ohms lov og
lidt til.
Hvis man vil kontrollere et batteri tilstand kan det fint ske ved at måle
spændingen direkte på batteriet.
MEN der er tre forskellige tilstande og dermed tre forskellige spændinger
der angiver fuldt opladet kontra afladet.
1: Tomgang: Ingenting koblet på batteriet. Her er 12,72V er fuldt opladet.
12,36V ca 70 procent opladet. 12,12V ca. Halvt opladet
2: Belastet: DVS der er et eller andet forbrug. Nu bliver det lidt teknisk.
Men jo større forbrug jo mindre bliver batteriets indre modstand i forhold
til den samlede modstand, Dette ændre spændningen over batteriet.
Kort sagt hvis du ikke kender belastningen kan du ikke bruge
spændingensmålingen over batteriet til ret meget.
3: Under opladning: Stiger spændingen, men den bliver jo også koblet sammen
med en anden spændingskilde. Her er 14,4 fuldt opladet
Det er forskelligt hvor meget de forskellige batterityper kan aflades. Nogle
kun 30 procent hvis de skal virke optimalt fremover.
Husk at det ved måling af spændingen på batteriet er nødvendigt med et
måleinstrument med lille fejlprocent/stor nøjagtighed.
MVH
Susanne
| |
co (21-02-2003)
| Kommentar Fra : co |
Dato : 21-02-03 11:32 |
|
> 1: Tomgang: Ingenting koblet på batteriet. Her er 12,72V er fuldt opladet.
> 12,36V ca 70 procent opladet. 12,12V ca. Halvt opladet
>
> 2: Belastet: DVS der er et eller andet forbrug. Nu bliver det lidt
teknisk.
> Men jo større forbrug jo mindre bliver batteriets indre modstand i forhold
> til den samlede modstand, Dette ændre spændningen over batteriet.
> Kort sagt hvis du ikke kender belastningen kan du ikke bruge
> spændingensmålingen over batteriet til ret meget.
>
> 3: Under opladning: Stiger spændingen, men den bliver jo også koblet
sammen
> med en anden spændingskilde. Her er 14,4 fuldt opladet
>
Først ogg fremmest tak, dernæst et lille spørgsmål ?
Mine batterier står forbundet med en tystor lader, og jeg er nu klar over at
de skal måles direkte på
polerne af batteriet.
Så hvis jeg måler 12,9 volt er batterierne faktisk fyldte, når der ikke er
forbrug ?
Men er der forbrug skal jeg kunne måle op til 14,4 volt ( hvor meget forbrug
er 1 amp nok ?)
er det korrekt opfattet ?
mvh
Claus Olsen
| |
jetp (21-02-2003)
| Kommentar Fra : jetp |
Dato : 21-02-03 11:47 |
|
"co" <claus10@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:3e560054$0$144$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> > 1: Tomgang: Ingenting koblet på batteriet. Her er 12,72V er fuldt
opladet.
> > 12,36V ca 70 procent opladet. 12,12V ca. Halvt opladet
Jeg fandt et lille skema til at kontrollere ladetilstanden:
http://home7.inet.tele.dk/je20/public_html/Ladetilstand-batteri.jpg
Mvh Jens, Randers
| |
Ole (21-02-2003)
| Kommentar Fra : Ole |
Dato : 21-02-03 20:22 |
|
Hej Gruppe
Det er et meget komplekst emne og der er mange komplexe svar
Hvis man er intereseret i hvordan batterier opføre sig under opladning /
afladning er her et godt dokument.
Men bemærk at der er forskel på Gelebatterier og almindelige "bilbatterier"
Jeg har selv brugt nogle af kurverne på side 3 til at kontrolere mine
batterier er ok.
http://www.homepower.com/files/battvoltandsoc.pdf
mvh
Ole
"jetp" <jetpFJERN@post7.tele.dk> wrote in message
news:b35066$1k0$1@sunsite.dk...
>
> "co" <claus10@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:3e560054$0$144$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> >
> > > 1: Tomgang: Ingenting koblet på batteriet. Her er 12,72V er fuldt
> opladet.
> > > 12,36V ca 70 procent opladet. 12,12V ca. Halvt opladet
>
> Jeg fandt et lille skema til at kontrollere ladetilstanden:
>
> http://home7.inet.tele.dk/je20/public_html/Ladetilstand-batteri.jpg
>
> Mvh Jens, Randers
>
>
| |
John Hilt (09-06-2003)
| Kommentar Fra : John Hilt |
Dato : 09-06-03 14:12 |
|
G'day all!
On Fri, 21 Feb 2003 20:22:08 +0100 Ole wrote:
>afladning er her et godt dokument.
>Men bemærk at der er forskel på Gelebatterier og almindelige "bilbatterier"
>Jeg har selv brugt nogle af kurverne på side 3 til at kontrolere mine
>batterier er ok.
> http://www.homepower.com/files/battvoltandsoc.pdf
Glimrende informasjon!
Legg merke til at blybatterier ikke blir 100% oppladet uten at
spenningen kommer opp i 16 volt. Dette kalles for utjevningslading
og bør gjøres et par ganger i året med en "dum" lader uten automatikk
som står på natten over.
For lav ladespenning og derav følgende sulfatering med tap av kapasitet
er blybatteriers verste fiende. For høy spenning _over tid_ er selvsagt
også skadelig, med varmgang og stort vannforbruk. I verste fall kan
elektrodeplatene bøye seg og slippe blybiter som faller til bunns og
kortslutter cellene.
--
_/_/_/ -=jh=-
| |
Troels Hansen (21-02-2003)
| Kommentar Fra : Troels Hansen |
Dato : 21-02-03 17:55 |
|
co wrote:
> Men er der forbrug skal jeg kunne måle op til 14,4 volt ( hvor meget forbrug
> er 1 amp nok ?)
>
> er det korrekt opfattet ?
Det han mente var hvis du startede motoren (nok en dårlig ide når båden
står på land) vil spædningen stige til 14,4volt da der så bliver ladet
på batteriet af din motors dynamo.
Bortset fra det, kan grunden til at du har registreret forskellig
spænding på batterierne ikke være at laderen står og vedligeholder
batterierne. Jeg er ikke expert i ladningsteknik, men en "intelligent"
lader lader da ikke på batterierne hele tiden?? Derved vil spændingen
stå og falde lidt hvis laderen ikke lader lige når du måler, og stige
igen når den lader igen??
mvh Troels
| |
Claus og Susanne (23-02-2003)
| Kommentar Fra : Claus og Susanne |
Dato : 23-02-03 21:25 |
|
> Først ogg fremmest tak, dernæst et lille spørgsmål ?
>
> Mine batterier står forbundet med en tystor lader, og jeg er nu klar over
at
> de skal måles direkte på
> polerne af batteriet.
>
> Så hvis jeg måler 12,9 volt er batterierne faktisk fyldte, når der ikke er
> forbrug ?
>
> Men er der forbrug skal jeg kunne måle op til 14,4 volt ( hvor meget
forbrug
> er 1 amp nok ?)
>
> er det korrekt opfattet ?
Jeg kan ikke helt følge dig men min pointe er at kun ved tomgang/uden last
og uden opladning kan man stole på en spændingsmåling man selv foretager
sig.
Hvis du gerne vil gå og holde øje med dit batteri, kan der købes til de
fleste moderne batteriladere en slags batterivagt der ved hjælp af nogle
dioder angiver hvos meget batteriet er opladet.
Et andet alternitiv er at måle batterivædskens syreindhold
Susanne
| |
Jan Illum Larsen (16-03-2003)
| Kommentar Fra : Jan Illum Larsen |
Dato : 16-03-03 10:11 |
|
Efter min mening er det nemmeste at bruge en væskefylde/syre måler. Husk at
alle celler på batteriet skal have den samme væskefylde. Hvis de ikke har
det, vil er der formentlig en celle der er klappet sammen. Det er det
nemmeste. En sådan måler fås fra 50.- kr. i alle bil-butikker.
--
Venligst
jan.illum@NOSPAMget2net.dk
(fjern "NOSPAM")
"Claus og Susanne" <swjSLETTES@sa-net.dk> skrev i en meddelelse
news:b3babd$17tq$1@news.net.uni-c.dk...
>
> > Først ogg fremmest tak, dernæst et lille spørgsmål ?
> >
> > Mine batterier står forbundet med en tystor lader, og jeg er nu klar
over
> at
> > de skal måles direkte på
> > polerne af batteriet.
> >
> > Så hvis jeg måler 12,9 volt er batterierne faktisk fyldte, når der ikke
er
> > forbrug ?
> >
> > Men er der forbrug skal jeg kunne måle op til 14,4 volt ( hvor meget
> forbrug
> > er 1 amp nok ?)
> >
> > er det korrekt opfattet ?
>
> Jeg kan ikke helt følge dig men min pointe er at kun ved tomgang/uden last
> og uden opladning kan man stole på en spændingsmåling man selv foretager
> sig.
>
> Hvis du gerne vil gå og holde øje med dit batteri, kan der købes til de
> fleste moderne batteriladere en slags batterivagt der ved hjælp af nogle
> dioder angiver hvos meget batteriet er opladet.
> Et andet alternitiv er at måle batterivædskens syreindhold
>
> Susanne
>
>
>
| |
|
|