bådkøb i EU
Fra : Helle Skoett

Dato : 18-02-03 00:57

Hej gruppe.
Vi er brændt varm på en båd, der ligger i EU - nu Grækenland, indtil for tre
måneder siden i Frankrig.
Dengang var den "professionel", hvorefter ejeren overførte den til sig selv,
og nu vil sælge den.
Vi ved ikke ret meget om bådkøb i Grækenland, bortset fra mæglerens mange
ord.
F.eks. er det rigtigt, at vat er betalt, når båden er privat, eller skal der
under alle omstændigheder findes et papir fra en fransk myndighed? (i bådens
bog er der et stempel på, at båden er udklareret som prof, og et stempel på,
at den er privat siden oktober, der står bare ikke med store typer, at nu er
vaten betalt, så kan vi gå ud fra, at det er sket...?)
Har nogen i gruppen købt båd sydpå, eller kender måske nogen, der har gjort
det?

--
vh
skippers skrækslagne kone for at forkludre en evt. handel, helle s

Fra : Claus Tersgov

Dato : 18-02-03 04:22

"Helle Skoett" <Helle.Skoettvaek@bt.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
er
> vaten betalt, så kan vi gå ud fra, at det er sket...?)

Mon ikke det ville være en god ide at benytte en professionel, græsk advokat
i sådanne en sag?

Uanset hvor mange og velmenende råd I ellers måtte få - her og andre
steder - er det næppe noget, I kan bruge til noget som helst...for nu at
sige det rent ud

Der er *alle* muligheder for at komme galt afsted, så der er kun een vej, en
professionel advokat. Jeg ville i hvert fald *aldrig* købe så meget som en
gammel gummibåd i grækenland, uden ordentlig repræsentation..

Claus
--
***** Danmarks flotteste Boheme 630 til salg til fantasipris: *****
********** http://users.cybercity.dk/~dsl68585/ **********

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 18-02-03 08:55

Det har Claus sikkert ret i. Bemærk også, at franske myndigheder er ret OBS
på at I har dokumenter der bevidner at båden er Jeres, når i sejler gennem
Fransk fravand.

Køb i øvrigt aldrig en "charterbåd" (hvad jeg regner med det er) uden at
have set den mindst 2 gange. De kan være rigtigt slidte, selvom de se pæne
ud på papiret.

Bjarke

Fra : Rolan Nielsen

Dato : 18-02-03 09:29

> [...]
> professionel advokat. Jeg ville i hvert fald *aldrig* købe så meget som en
> gammel gummibåd i grækenland, uden ordentlig repræsentation..

Helt enig .
Det kunne dog være en god ide at melde sig ind i www.ftlf.dk
(langturssejlerne). En af mange gode grunde til det, er en fyr der
hedder Gert Brügge. Han er jurist og har indgående kendskab til jura
omkring bådkøb nationalt og internationalt. Desuden er en effektiv
forhandler overfor T&S og deres mere eller mindre kreative
fortolkninger af betalt eller ikke betalt moms/told på udlands både.
Gert tilbyder denne service _gratis_ til alle medlemmer. Derudover er
han en meget bådkyndig person med mange års langturssejlads bag sig,
der gerne og klogt rådgiver om bådtypen, pris osv.

Rolan

Fra : Preben Heide

Dato : 18-02-03 15:35

Jeg købte i 1998 en sejlbåd i Frankrig. Sælgeren fremlagde kvitteret
bevis fra myndighederne for at der var betalt moms, dernæst gik vi til
en notar (en advokat med denne særlige bestalling), som kunne bevidne
at sælgeren fatisk var ejer af båden, at der ikke var restgæld, som
køber kom til at hænge på, at momskvitteringen var ægte og gældende og
at pengeoverførslen skete behørigt. Alt gik fint, men en notar er ikke
gratis (heller ikke i Danmark)! M.h.t. bådens tilstand er der mulighed
for at bede en besigtigelsesmand udskrive en attest og i øvrigt selv
bruge sin forstand. Rådet om FTLF (Langturssejlerne) er godt. Det er
en forening der kan yde megen bistand.Kontingent er kr. 400 årligt.

Preben

Fra : Helle Skoett

Dato : 18-02-03 20:58

"Preben Heide" <nissen.heide@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> bruge sin forstand. Rådet om FTLF (Langturssejlerne) er godt. Det er
> en forening der kan yde megen bistand.Kontingent er kr. 400 årligt.

Tak for svarene. De er gode.
Vi havde nu ikke tænkt os at lade være med at være repræsenteret i
Grækenland af en advokat. Det var en af de ting, vores mægler var meget obs
på.
Min overbevisning er, at han er meget samvittighedsfuld - han forklarede
flere gange, hvordan hele proceduren er omkring bådkøb i Grækenland kontra
Danmark.
Og det var egentlig i forbindelse med den procedure, at jeg gerne ville i
kontakt med en person, der har prøvet det.
Mægleren fortalte nemlig, at det i Grækenland er sådan, at når man siger til
mægleren, at man gerne vil købe båden, går han i gang med at udfærdige en
foreløbig kontrakt. Her står købers og sælgers navne, prisforslag, krav fra
købers side - undersøgelse af skibsbygger - evt. fejl og mangler, der skal
undersøges nærmere osv. osv.
Denne kontrakt skal så underskrives af både køber og sælger samt påtegnes af
myndighederne.
Først efter dette tidspunkt kan vi få båden på land, og det er et af de
punkter, vi er i tvivl om. Kan det virkelig være rigtigt, at man ikke har
ret til at se bunden inden man har skrevet under?
Mægleren siger, at kontrakten ikke er mere bindende, end man kan komme ud af
handlen igen uden det koster noget...
Men hvornår skal man forhandle pris? Vi er interesseret i et afslag (hvem er
ikke det?!) netop fordi båden har været chartret ud, og der derfor skal
pyntes noget på båden, før vi er tilfreds med den.

Langturssejlerforeningen lyder også som et rigtig godt forslag - det vil vi
tage til os.

vh helle s

Fra : Claus Tersgov

Dato : 19-02-03 12:10

> [...]

> ikke det?!) netop fordi båden har været chartret ud, og der derfor skal
> pyntes noget på båden, før vi er tilfreds med den.

Uden at genere grækerne unødigt, kan jeg da oplyse, at jeg har boet og
arbejdet sammenlagt nogle år i grækenland, og der *er* stadig smange
banditter. Husk på, at før grækenland kom ind i EU, var den græske økonomi
den økonomi i den vestlige verden, som var mest baseret på sorte penge, og
efter de meget hårde sanktioner og omlægninger, den græske regering indførte
for at leve op til EU's krav, er det blevet endog meget svært for mange
grækere at tjene de samme penge, som de har været vant til. Men det betyder
naturligvis ikke, at de er banditter allesammen.

At du ikke kan se båden på land kan ikke være rigtigt. Enten er det, fordi
mægleren tror, at I ikke er seriøse nok, eller også er det, fordi han først
vil hale fisken hjem, før han bruge mere tid/energi på sagen. Det kan I ikke
være tjent med. Båden *skal* beses, inden slutsedlen underskrives...

Angående slutsedlen...

Hvis den ingen betydning har, og den er nem at komme ud af, hvorfor er det
så *så* væsentligt, at den skal udfærdiges, før besigtigelse?? Alle
kontrakter har en betydning - ellers er de jo helt overflødige. I danmark er
en slutseddel bindende og forholdsvis besværlig at komme ud af, så hvorfor
skulle det være ret meget anderledes i grækenland?

Er det en dansk eller græsk mægler, der har sagt dette? Hvis det er en græsk
mægler, kan man jo spørge, hvilket kendskab han har til procedurene omkring
bådhandel i danmark...

Husk også, at en mægler er ** *sælgers*** mand, alt andet er noget vrøvl.
Og det gælder også her i danmark!

Der er derfor vigtigt, at I får en uafhængig advokat, og ikke een, der er
blevet anbefalet af mægleren. Priser og vilkår skal naturligvis forhandles
og aftales, før I skriver under på *noget* som helst. Samtidig skal I
forlange, at slutsedlen bliver udfærdiget på engelsk, alternativt med en
engelsk allonge, hvor jeres forbehold er medtaget.

Kan I ikke komme til at møde sælger og få båden på land, ville jeg nok se
mig om efter en anden båd. Husk også, at det er meget normalt, at det er
køber, der betaler udgifterne til landsætning. Ofte refunderes disse så i
forbindelse ved købet, men der er naturligvis noget, I skal forhandle om.

Meld jer ind i FTLF og Havsejlerne, de har begge lokale "konsulenter", der
kan henvise til hæderlige hjælpere, bådbyggere, advokater, lokalkendskab
osv. Måske er jeres mægler en ok og flink fyr, men som de siger på engelsk:

"better safe, than sorry"

Claus

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 19-02-03 23:03

Da jeg har en del (gode) græske kolleger bliver jeg nødt til at protestere.

Der er ikke ondt skabt i Grækere. Hvis du bliver snydt er det *enten* fordi
det ikke er grækere (der findes et utal af egyptere og andre "fremmede" i
Grækenland, og vi danskere kan ikke umiddelbart se forskel) *eller* (mest
sandsynligt) fordi grækere tager alting ufatteligt afslappet, inkl. risikoen
for at du får et problem med båden. Hvis du køber en dårlig båd med osmose
til en alt for høj pris, vil deres reaktion med stor sandsynlighed være
"skidt med det, liver går jo videre". - og det har de jo ret i.

Beklager denne OT, men jeg synes godt om dem (generelt altså)

Fra : Helle Skoett

Dato : 19-02-03 23:20

"Claus Tersgov" <Clausnews@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> kan henvise til hæderlige hjælpere, bådbyggere, advokater, lokalkendskab
> osv. Måske er jeres mægler en ok og flink fyr, men som de siger på

Jamen, det er jo næsten lige det jeg tænker.....
Vi har meldt os ind i ftlf i dag, for Dansk Sejlunion har ingen jurister, de
ved noget, og de kunne heller ikke henvise til relevante...
Jeg tror stadig ikke, at mægleren er en bandit. Han fortalte selv om alle de
sorte penge, der tidligere har floreret i landet - og det er derfor bådejere
i dag automatisk bliver beskattet af en charterindtægt, der ofte kan være
langt højere end den almindelige grækers løn.
Han har også sagt, at vi skal have en advokat, der kan agere for os i
Grækenland, at alle papirer bliver udfærdiget på engelsk, og alle de andre
kloge ord.
Jeg tror altså som udgangspunkt på ham. Jeg har bare svært ved det med
kontrakten og bundsynet.
I dag har jeg så læst i en international guide, hvordan køb og salg foregår,
hvis man handler gennem autoriserede brookers - og det forgår faktisk, som
vores græske ven har sagt - også bundsynet efter underskrift af en foreløbig
kontrakt på, at man vil købe båden...
Ja, faktisk var vi først berettiget til seatrail efter underskriften, men
den fik vi, nu vi alligevel var der, som mægleren sagde.
Vi har nu bedt mægleren om navnene på de danskere, han siger, han har
handlet med fornylig, for så kan vi også snakke med dem, og evt. høre,
hvilke advokater, de har brugt.
For vi har det fuldstændig lige som jer, der har svaret: vi vil aldrig
forsøge at købe båd uden en advokat - better safe than sorry

vh helle s

Fra : Frank Kristensen

Dato : 20-02-03 08:10

"Helle Skoett" <Helle.Skoettvaek@bt.dk> wrote in message

> Jamen, det er jo næsten lige det jeg tænker.....
> Vi har meldt os ind i ftlf i dag, for Dansk Sejlunion har ingen jurister,
de
> ved noget, og de kunne heller ikke henvise til relevante...

Hejsa Helle,

Jamen så velkommen i klubben!

Husk at komme forbi til en kop kaffe, hvis I skal på bådudstilling i
Fredericia. Der er vi repræsenteret.

--
Sejlerhilsen

Frank Kristensen