Hvor stor en motor
Fra : KM

Dato : 16-02-03 23:12

Hej NG.

Hvor stor en motor skal man minimum have til en 12 fod speedbåd der også
skal trække vandski?

På forhånd tak.

Hilsen

Kell Mogensen

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 17-02-03 00:30

Det afhænger af hvor meget I vejer.

Ca 50 HK ville jeg mener var minimum, hvis er I 2 "alm." personer på 70-80
kg (en i båden og en på ski). Husk at jo færre heste man har, jo svære er
det at lære at stå på vandski. Jeg trådte mine "barndoms-ski" efter en 35 HK
motor. Det var ikke nogen nem start.

/Bjarke

Fra : jon

Dato : 17-02-03 21:53

skal man ikke hver 3???
en på skiene, en til at se frem og en til at se bagud

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 18-02-03 08:53

Det mener jeg ikke er nødvendigt. Det er jo ikke mere befærdet ude på
vandet, end man godt kan vende hovedet og kigge bagud. Jeg plejer at sidde
"med siden til" så jeg både kan kigge frem og bagud. Hvis man virkelig mener
det, kan man jo montere et bakspejl, men jeg har aldrig fundet det
nødvendigt.

Noget helt andet er, at det bliver meget hyggeligere, hvis man er 3. Så er
der jo også en til at trække øl op ....

3 mand af 80-90 kg.... Så er de 50 HK jeg nævnte nok i underkanten.

/Bjarke

Fra : Kjeld Liisberg

Dato : 24-02-03 10:47

Prøv at kontakte dit lokale politi - lokale bestemmelser kan kræve, at der
skal være 2 i båden (altså fører og udkig) og det ville du vide, hvis du
havde sat dig lidt ind i søvejsreglerne
Mvh
Kjeld

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en
meddelelse news:b2soo9$10i7$1@news.cybercity.dk...

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 25-02-03 23:27

Jeg vil da ikke påstå, at jeg kender og husker samtlige komma'er i "den
lille grønne", og det var da også en af min laveste karakterer til Y3
eksamen. Et sølle 8 tal blev det til i Søvejsreglerne. Godt de andre trak
lidt op.

Kjeld kunne måske fortælle os, hvor i søvejsreglerne den omtalte regel står
?? Vi vil jo gerne være klogere ....

Kunne du tilsvarende give eksempler på hvor der findes sådanne lokale
bestemmelser ??

/Bjarke

Fra : jon

Dato : 26-02-03 21:26

det står bla på Svendborg politi´s hjemmeside:
http://www.politi.dk/p24/lokvedtaegter/sejl.htm

under § 5. at :
§ 5. Benyttes motorbåde som trækkraft ved start og afsætning af
vandskiløbere fra og til kysten, må den hertil nødvendige hastighed
benyttes, men motorbåden skal være bemandet med mindst 2 voksne personer til
udkik henholdsvis for- og agterud.

Stk. 2. Start og afsætning af en vandskiløber skal altid foregå vinkelret
fra og til kysten og må ikke finde sted, såfremt der befinder sig badende
eller andre sejlende i sejlretningen.

Stk. 3. Ved afsætning af en vandskiløber ind mod kysten må motorbåden ikke
flade ud til siden med motoren i gang, men straks standse denne og først da
dreje ud til siden.

Fra : JTN

Dato : 17-02-03 23:25

Du har vel husket at tage "speadbådskørekort" ?
Det er et lovkrav for en sådan båd.
Jørgen

Fra : KM

Dato : 18-02-03 07:44

Hej NG.

Vi vejer ca 80-90 kg Stk, Nej jeg har ikke taget det endnu, men tar det til
foråret og mange tak for hjælpen.

Hilsen

Kell Mogensen