/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
Søkort til PC
Fra : Jesper Lindholt Bach


Dato : 15-02-03 16:41

Hej Gruppe

Jeg har købt en bærbar (en gammel 486)

Er der nogen af jer, der har erfaring med et godt Søkortsprogram, der kan
køre på sådan en ældre PC.

Så vidt jeg kan læse mig til, kræver DLS minimum en pentium...?

mvh

Jesper



 
 
Tage Danielsen (15-02-2003)
Kommentar
Fra : Tage Danielsen


Dato : 15-02-03 16:47

> Så vidt jeg kan læse mig til, kræver DLS minimum en pentium...?

Jeg har kørt med DLSK på en 486er derimod tror jeg det er mere kritisk med
RAM idet den kræver minimum 32Mb.

PS - jeg har kun prøvet med version 1 af DLSK

Tage Danielsen



Jesper Lindholt Bach (15-02-2003)
Kommentar
Fra : Jesper Lindholt Bach


Dato : 15-02-03 20:05

hmmm. er det smarte ved windows ikke, at den bruger swapfilen, hvis den
mangler RAM ?

kan man få en demo af DLS et eller andet sted ?



"Tage Danielsen" <tageFJERNDETTE@baad.dk> skrev i en meddelelse
news:b2lne3$12hd$1@news.cybercity.dk...
> > Så vidt jeg kan læse mig til, kræver DLS minimum en pentium...?
>
> Jeg har kørt med DLSK på en 486er derimod tror jeg det er mere kritisk med
> RAM idet den kræver minimum 32Mb.
>
> PS - jeg har kun prøvet med version 1 af DLSK
>
> Tage Danielsen
>
>



Bjarke Christensen (15-02-2003)
Kommentar
Fra : Bjarke Christensen


Dato : 15-02-03 23:51

Jo, men så skal du ikke regne med at bruge den mere en 20 minutter i båden.
En PC'er bruger *meget* strøm når den mangler RAM og swapper til disken.

Jeg kender ikke til demoverioner af DLSK, men version 1 er ikke
kopibeskyttet, så mon ikke du kan låne en vens kopi mhp at prøve den ....

/Bjarke

"Jesper Lindholt Bach" <jlb@jlb.dk> wrote in message
news:kjv3a.88724$Hl6.8071251@news010.worldonline.dk...
> hmmm. er det smarte ved windows ikke, at den bruger swapfilen, hvis den
> mangler RAM ?
>
> kan man få en demo af DLS et eller andet sted ?
>
>

>
>



P.L.P. (16-02-2003)
Kommentar
Fra : P.L.P.


Dato : 16-02-03 21:49


"Jesper Lindholt Bach" <jlb@jlb.dk> skrev i en meddelelse
news:kjv3a.88724$Hl6.8071251@news010.worldonline.dk...
> hmmm. er det smarte ved windows ikke, at den bruger swapfilen, hvis den
> mangler RAM ?
>
> kan man få en demo af DLS et eller andet sted ?
>
Du kan låne DLSK på biblioteket............

Per



Tim Sørensen (16-02-2003)
Kommentar
Fra : Tim Sørensen


Dato : 16-02-03 23:10

"P.L.P." <ma-ry@get2net.dk> wrote
> Du kan låne DLSK på biblioteket............

Æhvad kan man?
Hvis du er seriøs, kan man så også låne dlsk2 monstro?

--
Mvh.... Tim Sørensen
56º 24'209 N / 10º 55'631 E



P.L.P. (17-02-2003)
Kommentar
Fra : P.L.P.


Dato : 17-02-03 00:07


"Tim Sørensen" skrev i en meddelelse >
> Du kan låne DLSK på biblioteket............
>
> Æhvad kan man?
> Hvis du er seriøs, kan man så også låne dlsk2 monstro?

Jep se her
http://bibliotek.dk/vis.php?base=dfa&field2=titel&term2=det+levende+s%F8kort
&start=1&origin=sogning&step=1&element=L

Per



Tim Sørensen (17-02-2003)
Kommentar
Fra : Tim Sørensen


Dato : 17-02-03 08:10

"P.L.P." <fjerndether_ma-ry@get2net.dk> wrote
> Jep se her
>
http://bibliotek.dk/vis.php?base=dfa&field2=titel&term2=det+levende+s%F8kort
&start=1&origin=sogning&step=1&element=L

Det må jeg sgu nok sige. :)

--
Mvh.... Tim Sørensen
56º 24'209 N / 10º 55'631 E



Lars Poulsen (17-02-2003)
Kommentar
Fra : Lars Poulsen


Dato : 17-02-03 09:39

Problemet er blot at det kun er 5 biblioteker i DK der har DLSK2 -
nemlig Hundested, København, Ramsø, Nyborg og Hjørring, så mon ikke
ventetiden er temmelig lang.

--
_/) _/) _/)

Venlig hilsen - og god vind

Lars Poulsen

-se min maritime hjemmeside på: http://www.larspoulsen.dk


Peter Ingsø Laursen (17-02-2003)
Kommentar
Fra : Peter Ingsø Laursen


Dato : 17-02-03 17:27

"Lars Poulsen" <lpolp@netscape.net> skrev i en meddelelse
news:3E509FB3.90301@netscape.net...
> Problemet er blot at det kun er 5 biblioteker i DK der har DLSK2 -
> nemlig Hundested, København, Ramsø, Nyborg og Hjørring, så mon ikke
> ventetiden er temmelig lang.

Sidst jeg så efter, var der kun 1 i kø til DLSK2 i Kbh. Og det er mig
Den "kø" har jeg nu stået i længe, så den er vist kun under anskaffelse...
---
mvh, Peter Ingsø Laursen



Ole Pagh (17-02-2003)
Kommentar
Fra : Ole Pagh


Dato : 17-02-03 18:29

>
> Sidst jeg så efter, var der kun 1 i kø til DLSK2 i Kbh. Og det er mig
> Den "kø" har jeg nu stået i længe, så den er vist kun under anskaffelse...

Ja, men efter at P.L.P har røbet 'hemmeligheden' vokser køen med lynets
hast til 50 da vi alle sammen er fattige fordi vores både sluger alle vors
penge ...
(ja, ja jeg hvæser og sprutter også over at havnepenge i en gæstehavn er
steget fra kr. 80 til 90 og glemmer lykkeligt at forsikringer, egen havn,
klubkontigent, maling, nye hvide klude til masten, lidt dit, lidt dat ...
lynhurtigt løber op over 20.000 /år)

Forresten det begynder at klø så underligt i fingerne for at komme igang,
synes jeg.
mvh Ole



Tim Sørensen (17-02-2003)
Kommentar
Fra : Tim Sørensen


Dato : 17-02-03 18:41

"Ole Pagh" <ole.pagh[fjern_dette]@privat.dk> wrote
> Ja, men efter at P.L.P har røbet 'hemmeligheden' vokser køen med lynets
> hast til 50 da vi alle sammen er fattige fordi vores både sluger alle vors
> penge ...

Jeps.. Og så får man til tider skældud fra konen

> Forresten det begynder at klø så underligt i fingerne for at komme igang.

Så er det da bare at komme i svingninger.
Jeg nød da godt af det gode vejr i sidste uge

--
Mvh.... Tim Sørensen
56º 24'209 N / 10º 55'631 E



Peter Ingsø Laursen (17-02-2003)
Kommentar
Fra : Peter Ingsø Laursen


Dato : 17-02-03 22:47

"Ole Pagh" <ole.pagh[fjern_dette]@privat.dk> skrev i en meddelelse
news:3e511bf4$0$147$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> Forresten det begynder at klø så underligt i fingerne for at komme igang,
> synes jeg.

Mine fingre kløede her i weekenden, da jeg fjernede aluminiumsrammen på et
af vinduerne i kahytten og til min gru opdage den fremskredne tærring. Hvidt
pulver overalt. Fordømt
Nu gik det ellers lige så godt med arbejdet med teak i cockpittet... Og jeg
skal også have repareret lidt osmose nederst på kølen, malet bunden,
udskiftet søgelænder, rengjort fribordet, skiftet starterrelæ, flyttet
batterierne.........etc. Det er dejligt at være bådejer :-0

---
mvh, Peter Ingsø Laursen



Claus Tersgov (18-02-2003)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 18-02-03 04:25

"Peter Ingsø Laursen" <peter_il@*NOSPAM*e-box.dk> skrev i en meddelelse
news:eLc4a.89889

> Mine fingre kløede her i weekenden, da jeg fjernede aluminiumsrammen på et
> af vinduerne i kahytten og til min gru opdage den fremskredne tærring.
Hvidt
> pulver overalt. Fordømt
> Nu gik det ellers lige så godt med arbejdet med teak i cockpittet... Og
jeg
> skal også have repareret lidt osmose nederst på kølen, malet bunden,

Se på det positive, nu får du også teakrammer på dine kahytsvinduer. Det er
da også meget pænere end det alubras.. (min subjektive mening) :- )

Claus
--
***** Danmarks flotteste Boheme 630 til salg til fantasipris: *****
********** http://users.cybercity.dk/~dsl68585/ **********
*************** Sang-, kor- og klaverundervisning: **********
****************** www.rydstroem.com **************



Peter Ingsø Laursen (18-02-2003)
Kommentar
Fra : Peter Ingsø Laursen


Dato : 18-02-03 17:22

"Claus Tersgov" <Clausnews@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:b2s8u1$hvt$1@news.cybercity.dk...
>
> Se på det positive, nu får du også teakrammer på dine kahytsvinduer. Det
er
> da også meget pænere end det alubras.. (min subjektive mening) :- )

Ah, det ender med at jeg slet ikke når at få sejlet i år :-0

---
mvh, Pegter Ingsø Laursen



Hans-Henrik (21-02-2003)
Kommentar
Fra : Hans-Henrik


Dato : 21-02-03 23:01

"Tim S rensen" <dondata@vip.cybercity.dk> wrote in message news:<b2p28b$7id$1@news.cybercity.dk>...
> "P.L.P." <ma-ry@get2net.dk> wrote
> > Du kan låne DLSK på biblioteket............
>
> Æhvad kan man?
> Hvis du er seriøs, kan man så også låne dlsk2 monstro?

Jeg har købt DLSK2 og har her konstateret, at Kort&Matrikelstyrelsen
har indført en kopisikring af CD-en. Nu kræves det at den originale CD
indsættes i PC-en hver 8. dag for at det skal virke. Jeg har ikke
prøvet om det kan omgås, men ihvertfald ved jeg at KMS var træt af at
DLSK1 bare kunne kopieres uden videre.

Bjarke Christensen (22-02-2003)
Kommentar
Fra : Bjarke Christensen


Dato : 22-02-03 19:35

Heldigvis er "tricket" ikke bedre gennemtænkt, end at man blot kan lade
PC'eren køre på en fast dag (installationsdagen) og så virker det uendeligt.

Bjarke

"Hans-Henrik" <hhmcsv@get2net.dk> wrote in message
news:de66643b.0302211401.317077ea@posting.google.com...
> "Tim S rensen" <dondata@vip.cybercity.dk> wrote in message
news:<b2p28b$7id$1@news.cybercity.dk>...
> > "P.L.P." <ma-ry@get2net.dk> wrote
> > > Du kan låne DLSK på biblioteket............
> >
> > Æhvad kan man?
> > Hvis du er seriøs, kan man så også låne dlsk2 monstro?
>
> Jeg har købt DLSK2 og har her konstateret, at Kort&Matrikelstyrelsen
> har indført en kopisikring af CD-en. Nu kræves det at den originale CD
> indsættes i PC-en hver 8. dag for at det skal virke. Jeg har ikke
> prøvet om det kan omgås, men ihvertfald ved jeg at KMS var træt af at
> DLSK1 bare kunne kopieres uden videre.



ThomasT (22-02-2003)
Kommentar
Fra : ThomasT


Dato : 22-02-03 23:17

Hvad mener du? skifte dato på uret i pc'en, eller......?

ThomasT




Bjarke Christensen (24-02-2003)
Kommentar
Fra : Bjarke Christensen


Dato : 24-02-03 20:06

Nemlig. Jeg starter bare DLSK med en batfil med linierne:

date 25-12-2002
C:\Progra~1\Detlev~2\DLD.exe

(eller hvad dato'en nu var, da man installerede DLSK, som det ses fik jeg
mit i julegave .... <smile> ...)

Hvis man bruger PC'eren til andre ting og det er irriterende, at den kommer
til at køre med forkert dato, kan man lige gemme datoen i en fil og sætte
den tilbage bagefter:

date /t >date.dat
date 25-12-2002
call "C:\Progra~1\Detlev~2\DLD.exe"
pause
date <date.dat

(Virker desværre ikke hvis man sejler "over" midnat. Den har jeg ikke
knækket endnu ....)

/Bjarke




"ThomasT" <thth@teliamail.dkFJERNDETTE> wrote in message
news:3e57f6d8$0$1749$d40e179e@nntp03.dk.telia.net...
> Hvad mener du? skifte dato på uret i pc'en, eller......?
>
> ThomasT
>
>
>



Jens (25-02-2003)
Kommentar
Fra : Jens


Dato : 25-02-03 09:45

Vil der ikke gå kuk i logbogen med dette trick - eller får DLSK dato / tid
fra gps'en??

Med sejlerhilsen
Jens

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> wrote in message
news:b3dqeh$27k2$1@news.cybercity.dk...
> Nemlig. Jeg starter bare DLSK med en batfil med linierne:
>
> date 25-12-2002
> C:\Progra~1\Detlev~2\DLD.exe
>
> (eller hvad dato'en nu var, da man installerede DLSK, som det ses fik jeg
> mit i julegave .... <smile> ...)
>
> Hvis man bruger PC'eren til andre ting og det er irriterende, at den
kommer
> til at køre med forkert dato, kan man lige gemme datoen i en fil og sætte
> den tilbage bagefter:
>
> date /t >date.dat
> date 25-12-2002
> call "C:\Progra~1\Detlev~2\DLD.exe"
> pause
> date <date.dat
>
> (Virker desværre ikke hvis man sejler "over" midnat. Den har jeg ikke
> knækket endnu ....)
>
> /Bjarke
>
>
>
>
> "ThomasT" <thth@teliamail.dkFJERNDETTE> wrote in message
> news:3e57f6d8$0$1749$d40e179e@nntp03.dk.telia.net...
> > Hvad mener du? skifte dato på uret i pc'en, eller......?
> >
> > ThomasT
> >
> >
> >
>
>



Bjarke Christensen (25-02-2003)
Kommentar
Fra : Bjarke Christensen


Dato : 25-02-03 23:29

Jo, det går der lidt kage i, men det betyder jo ikke noget, hvis man fører
en log bog i hånden ved siden af. Det er jo ikke hver gang man sejler man
har den bærbare med ...

/Bjarke


"Jens" <sjp@fjern_dette.tiscali.dk> wrote in message
news:3e5b2d1a$0$20617$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Vil der ikke gå kuk i logbogen med dette trick - eller får DLSK dato / tid
> fra gps'en??
>
> Med sejlerhilsen
> Jens
>
> "Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> wrote in message
> news:b3dqeh$27k2$1@news.cybercity.dk...
> > Nemlig. Jeg starter bare DLSK med en batfil med linierne:
> >
> > date 25-12-2002
> > C:\Progra~1\Detlev~2\DLD.exe
> >
> > (eller hvad dato'en nu var, da man installerede DLSK, som det ses fik
jeg
> > mit i julegave .... <smile> ...)
> >
> > Hvis man bruger PC'eren til andre ting og det er irriterende, at den
> kommer
> > til at køre med forkert dato, kan man lige gemme datoen i en fil og
sætte
> > den tilbage bagefter:
> >
> > date /t >date.dat
> > date 25-12-2002
> > call "C:\Progra~1\Detlev~2\DLD.exe"
> > pause
> > date <date.dat
> >
> > (Virker desværre ikke hvis man sejler "over" midnat. Den har jeg ikke
> > knækket endnu ....)
> >
> > /Bjarke
> >
> >
> >
> >
> > "ThomasT" <thth@teliamail.dkFJERNDETTE> wrote in message
> > news:3e57f6d8$0$1749$d40e179e@nntp03.dk.telia.net...
> > > Hvad mener du? skifte dato på uret i pc'en, eller......?
> > >
> > > ThomasT
> > >
> > >
> > >
> >
> >
>
>



Ivar (15-02-2003)
Kommentar
Fra : Ivar


Dato : 15-02-03 19:16


Tage Danielsen skrev:

> Jeg har kørt med DLSK på en 486er derimod tror jeg det er mere kritisk med
> RAM idet den kræver minimum 32Mb.

Jeg har ingen erfaringer med DLS, men vil blot gøre opmærksom på at
de forskellige versioner af Windows bruger forskellige mængder af
ram'en til operativ-systemet. Jo ældre, jo mindre ram bliver brugt.
Hvis DLS kan kører på en 32 MB XP, kan det helt sikkert køre på
en Win95 med 16 MB eller mindre. På små PC'er bør man altid,
installere så gamle Windows versioner som muligt. Og fjerne drivere
til netværk hvis man ikke bruger dem, da de bruger en del ram.


Ivar



Ole Pagh (16-02-2003)
Kommentar
Fra : Ole Pagh


Dato : 16-02-03 08:09

>
> Jeg har kørt med DLSK på en 486er derimod tror jeg det er mere kritisk med
> RAM idet den kræver minimum 32Mb.

Hvorfor ikke investere i en billig, brugt bærbar.
Jeg har lige bladet lidt i Den Blå Avis og de fås i Pentium (>100 MHz) fra
1000 kr og opefter.
Derefter installer DLSK, en seriel lunte over til GPS'en og det funker.

Jeg har selv i >3 sæsoner haft en gammel IBM 760EL stående nede i kahytten
(forsynet med 12 V uden converter) / liggende på passegersædet i bilen /
bundet på scooteren og trods knubs, enkelte vandsprøjt virker den stadig.

Vil du så lidt mere navigationsprogram end DLSK kan, så kan jeg anbefale
OziExplorer, som dog kræver at man har kortene i et kendt grafikformat.
Det er lidt bøvlet da KMS's kortformat (*.IT) ikke kan læses af kendte
grafikprogrammer.
DLSK søkortene kan i små bidder kopieres til *.BMP format som så senere kan
'sys' sammen til hele kort igen.

mvh Ole



Jesper Lindholt Bach (16-02-2003)
Kommentar
Fra : Jesper Lindholt Bach


Dato : 16-02-03 13:23

Jeg ønsker på nuværende tidspunkt ikke at investere penge i en bærbar. Den
jeg har fik jeg gratis, og jeg er ikke vant til at sejle med navigator, har
altid sat en "ære" i at sejle på "gammeldags" maner med søkort, passer, osv.

Så det er mest tænkt som et forsøg her til sommer, for at se, om det er
noget jeg bliver glad for, eller det bare er dyt legetøj.

Det første år jeg var på sommertur, mødte jeg 3 unge gutter, som havde lånt
deres far's båd. De havde ringet og bedt faren om at komme og hente dem, da
deres navigator var gået i stykker, og så kunne de ikke sejle
længere.......det fik mig til at love mig selv, at jeg ikke ville være
afhængig af elektronik, for at kunne sejle rundt i Danmark.


mvh

Jesper





"Ole Pagh" <ole.pagh[fjern_dette]@privat.dk> skrev i en meddelelse
news:3e4f391f$0$13215$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> >
> > Jeg har kørt med DLSK på en 486er derimod tror jeg det er mere kritisk
med
> > RAM idet den kræver minimum 32Mb.
>
> Hvorfor ikke investere i en billig, brugt bærbar.
> Jeg har lige bladet lidt i Den Blå Avis og de fås i Pentium (>100 MHz) fra
> 1000 kr og opefter.
> Derefter installer DLSK, en seriel lunte over til GPS'en og det funker.
>
> Jeg har selv i >3 sæsoner haft en gammel IBM 760EL stående nede i kahytten
> (forsynet med 12 V uden converter) / liggende på passegersædet i bilen /
> bundet på scooteren og trods knubs, enkelte vandsprøjt virker den stadig.
>
> Vil du så lidt mere navigationsprogram end DLSK kan, så kan jeg anbefale
> OziExplorer, som dog kræver at man har kortene i et kendt grafikformat.
> Det er lidt bøvlet da KMS's kortformat (*.IT) ikke kan læses af kendte
> grafikprogrammer.
> DLSK søkortene kan i små bidder kopieres til *.BMP format som så senere
kan
> 'sys' sammen til hele kort igen.
>
> mvh Ole
>
>



dykkern (16-02-2003)
Kommentar
Fra : dykkern


Dato : 16-02-03 23:04

Prøv Oziexplorer.


Jan

"Jesper Lindholt Bach" <jlb@jlb.dk> wrote in message
news:aks3a.88025$Hl6.8047347@news010.worldonline.dk...
> Hej Gruppe
>
> Jeg har købt en bærbar (en gammel 486)
>
> Er der nogen af jer, der har erfaring med et godt Søkortsprogram, der kan
> køre på sådan en ældre PC.
>
> Så vidt jeg kan læse mig til, kræver DLS minimum en pentium...?
>
> mvh
>
> Jesper
>
>



Michael Nielsen (25-02-2003)
Kommentar
Fra : Michael Nielsen


Dato : 25-02-03 12:13



Bjarke Christensen (25-02-2003)
Kommentar
Fra : Bjarke Christensen


Dato : 25-02-03 23:30

Jo, det vil sikkert virke. Mine bat-fil evner rækker bare ikke til at få det
programmeret.

/Bjarke

"Michael Nielsen" <nielsen@nork.auc.dk> wrote in message
news:Pine.LNX.4.44.0302251208160.1956-100000@dong.nork.auc.dk...
> Nu er jeg ikke selv den store windowsbruger, så jeg skal ikke lige sige
> hvordan midnatskift kan implementeres men princippet er vel :
>
> 1. Gem dato i en fil
> 2. Set dato til installationstidspunktet
> 3. Kør programmet og sejl en tur
> 4. Når programmet er afsluttet gemmes tiden.
> 5. Differencen mellem installationstidspunktet og den netop gemte tid
> udregnes.
> 6. Differencen lægges til datoen gemt i pkt 1. og sættes som den nye dato.
>
> Med dato menes hele datoen incl. tid på dagen.
>
> Mvh
> Michael
>
>
> On Mon, 24 Feb 2003, Bjarke Christensen wrote:
>



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste