Drikkevandsbeholder?
Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 14-02-03 15:40

Sidste sommer bruget vi en stor plasticdunk som drikkevandsbeholder. Armeret
gummislange fører frem til en lille fodpumpe osv....
Jeg rensede hele baduljen inden sæsonstart, og vi fik da heller ikke ondt i
maven den sommer
Men vandet smagte ad *H* til! Saftevand, kaffe etc. smager så meget af
plastic, at det er udrikkeligt.

Jeg har tænkt mig at skifte slangerne i år under alle omstændigheder, men
mit spørgsmål er, om der findes et ordentligt produkt på markedet til at
opbevare (drikkeligt) drikkevand i? Rutfrit stål/kobberrør?

---
Peter Ingsø Laursen

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 14-02-03 17:06

Du skal sikre dig at dunk og slange m.v. er godkendt til fødevare...
Jeg fandt et link her, kig under lavtryks slanger sektion 1 og 2, her kan du
finde slanger der er godkendt ti fødevarer, men de har ikke dunke, jeg ved
heller ikke om de sælger til private
http://www.hiflex.dk/download.asp
Jan Rasmussen

Fjern XXX Når du svarer på min E-mail

Fra : Claus Tersgov

Dato : 14-02-03 17:16

> Jeg har tænkt mig at skifte slangerne i år under alle omstændigheder, men
> mit spørgsmål er, om der findes et ordentligt produkt på markedet til at
> opbevare (drikkeligt) drikkevand i? Rutfrit stål/kobberrør?

Problemet er, når slanger og plastic bliver varmt, så afgiver det smag, når
det er nyt. Lad slange og dunk stå en rum tid (ca. en uge på hver blanding)
med vand iblandet eddikesyrer. Skift vand og syre med mellemrum, så burde
plastiksmagen forsvinde..

For nogle år siden lappede jeg en af de dersens trekantede posetanke. Den
var gået flere steder, og jeg satte mindst 6-7 lapper a Ø 80 mm på med
kontaktlim. Desværre var jeg så torskedum at komme lim på den del af lappen,
der ikke var dækket indvendigt. Hvordan tror du *det* smagte

Claus
--
***** Danmarks flotteste Boheme 630 til salg til fantasipris: *****
********** http://users.cybercity.dk/~dsl68585/ **********

Fra : Peter

Dato : 14-02-03 18:22

Ud over de råd du har fået, kan jeg anbefale at filtrere
dit drikkevand. Der findes flere typer, og bla.a. et
kulfilter laver små mirakler.

Mvh. / Peter

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 15-02-03 09:31

Tak for de gode besvarelser.
Nye slanger og en ny dunk - og så en syre-behandling. Det bliver opskriften.
Filtre af forskellig slags påvirker næppe plastiksmagen men af hygiegniske
grunde kunne man overveje det....?

Og nej, limen har næppe smagt godt

---
Peter Ingsø Laursen

Fra : Peter

Dato : 15-02-03 11:44

> [...]
opskriften.
> Filtre af forskellig slags påvirker næppe plastiksmagen men af hygiegniske

Tjaeee - på nogen måde forholder det sig lidt omvendt.
Man tilsætter f.eks. nogle "kemikalier" for at fjerne sundhedsskadelige
substanser i vandet,
og bruger så filtrene til at fjerne "smagsbivirkninger".

Mvh. / Peter

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 15-02-03 21:52

"Peter" <lappa@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> substanser i vandet,
> og bruger så filtrene til at fjerne "smagsbivirkninger".

Hmmm, OK. Jeg må se at få sat mig inde i sagerne Men hvis filtrene
faktisk forbedrer smagen, så er det da værd at overveje.

---
Peter Ingsø Laursen

Fra : Preben Heide

Dato : 15-02-03 17:12

Hej Peter, der findes glimrende levnedsmiddelslanger, som imidlertid
er temmelig dyre. Jeg bruger almindelig, armeret plastslange og er
ikke plaget af afsmag. Det må snarere være vandbeholderen, du skal
udskifte. Der findes gode beholdere og sække. Jeg har en sæk som
reserve, og den er virkelig fin - lystæt og nem at stuve.
Preben

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 15-02-03 21:54

"Preben Heide" <nissen.heide@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> udskifte. Der findes gode beholdere og sække. Jeg har en sæk som
> reserve, og den er virkelig fin - lystæt og nem at stuve.

Jeg tror, du har ret i, at beholderen er den største synder. Det er jo der,
vandet befinder sig størstedelen af tiden. Så den må jeg have skiftet ud.
Mine slanger er dog ved at være så tvivlsomme at se på (i), at de også ryger
i denne omgang!

---
Peter Ingsø Laursen