Maling på glasfiber....
Fra : Svend Brandt Jensen

Dato : 10-02-03 16:49

Hej NG

Jeg er ved at være klar til maling om læ på min Maxi 77......spørgsmålet går
i retning af...

a. Der er tidligere brugt forskellige farver og typer maling om læ, og jeg
har brugt en stålbørste til at rense løstsiddende maling af ....er det nok ?

b. Nu vil jeg prime bunden først...men er det nødvendigt ?....og hvis det er
nødvendigt hvilken type primer ?

c. Jeg vil male med en "brækket" hvid om læ, med høj glans....er det klogt
at bruge høj glans istedet for en mat maling ? og kan alle malinger binde på
træ og glasfiber, eller skal jeg have forskellig type maling ?

Jeg ved godt at alle svar findes i den lille søstærke......men jeg
efterlyser praktisk erfaring her.

På forhånd tak

/Svend

Maxi 77 - Fie2

Ny mail: svend_brandt@hotmailFEJL.com

Fra : Claus Tersgov

Dato : 11-02-03 00:56

Svend Brandt Jensen" <brandt@post2.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> at bruge høj glans istedet for en mat maling ? og kan alle malinger binde

> træ og glasfiber, eller skal jeg have forskellig type maling ?

Steder, hvor der er tale om fugt og slidtage, skal der altid males med så
høj glans, som muligt. Højglans er meget bedre til at modstå skidt og
lignende, ligesom det kan tåle at blive vasket af.

Du skal naturligvis være sikker på, at du ikke maler med en skrappere
maling, end der allerede er malet med, da den gamle maling ellers vil koge
op. Jeg ville nok slibe med en rystepudser eller excentersliber, sådan at du
fik en pæn og ensartet overflade. "Indendørs" ville jeg bruge en god
alkydmaling, der er slet ingen grund til at bruge en to-komponent maling.

Når man bruger olie/alkydmaling er der egentlig ingen grund til at prime, du
maler blot nogle ektra lag med den samme maling. Du kan evt. fortynde de
første lag med lidt xylen ca. 5-8 % og altid mindre i det andet lag.

Du kan evt. søge på nettet efter et mærke, der hedder Salcolor. Han bor i
tåstrup og forhandler en fabelagtig god alkydmaling. Der er også en
tilhørende grunder, hvis du vil grunde, og begge dele er af bedste kvalitet
til en endog ganske god pris. Jeg har sprøjtet flere både med denne malig
(fribord og dæk) og kan kun anbefale den.

Der findes også en tørreaccelerator til den, men glem det, det er ikke
nødvendigt i dit tilfælde.

Claus
--
***** Danmarks flotteste Boheme 630 til salg til fantasipris: ******
********** http://users.cybercity.dk/~dsl68585/ *************

Fra : Alis og Michael

Dato : 14-02-03 18:21

"Claus Tersgov" <Clausnews@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Svend Brandt Jensen" <brandt@post2.tele.dk> skrev i en meddelelse
> maler blot nogle ektra lag med den samme maling. Du kan evt. fortynde de
> første lag med lidt xylen ca. 5-8 % og altid mindre i det andet lag.

Husk at Xylene kan være farligt selv i små mængder. Læs mere om det her:
http://www.atsdr.cdc.gov/tfacts71.html

Med venlig hilsen

Michael