Hej Hans
Endnu engang tak for de gode råd.
Med hensyn til servicering af båden har du helt ret.
Vi blev faktisk snydt i bådhandlen, da båden var meget slemt osmoseangrebet,
på trods af garantier om det modsatte.
Men sælgeren Hans Ehrenbjerg fra Lolland ville ikke stå ved sit medansvar.
Det er jo desværre set før.
Men vi har så til gengæld sandblæst bunden, afhøvlet den, nye måtter efter
Hempels garantier,
nyt epoxylag, bundmaling og nye skroggennemføringer overalt.
Så den er stærk som en helt ny båd. Alt foretaget på værft.
Ja, det var skide dyrt - måtte kvitte tobakken.
Men samtidig forholdsvis ny motor, nyt storsejl, nymalet fribord og nye
alu-vinduer,
så har vi alligevel en prisværdig båd.
Nu er vi ovre det dyre, og jeg glæder mig til at kæle for træ-arbejdet.
- men den motor skal lige fungere optimalt.
mvh
Allan
"Hans Olsen" <ho@vejen-net.(X)dk> skrev i en meddelelse
news:b2184g$r0b$1@sunsite.dk...
> Hej
> prøv selv at læse lidt om loctite på denne side:
>
http://www.loctite.dk/mi-mechanical_assembly.htm
> det er lidt svært at forklare i korte ord hvad det er for et produkt.
>
> Det andet, er teflon tape til gevindsamlinger, hvis de ikke ved hvad
> dette er i din udstyrsforretning, ja så FLYGT ud af butikken, - og gå
> ned i den lokale pindehandel, det er sikkert også til halv pris.
>
> OBS. jeg kan fornemme, at du har erhvervet et mindre serviceret
> fartøj, så tjek også søventilerne, og det er ikke nok kun at se på
> dem, mine så fine ud, og funkede fint, men jeg VILLE have dem skiftet
> og det var i sidste øjeblik, da jeg satte en rørtang på, for at skrue
> dem fra hinanden, smuldrede de fuldstændig, det viste sig at den tidlige
> fjols, havde monteret et lille mellemstykke af kobberrør, og dette var
> helt porøs, tåler måske ikke saltvand. ? desforuden havde de kun "fat"
> med 2 - 3 omgange grevinder, SÅ TJEK OGSÅ DEM.
> MVH
> Hans Olsen
>
> "Allan Jensen" <sss@spam.dk> skrev i en meddelelse
> news:3e43cdfb$0$127$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> > Hej Hans
> >
> > Tusind tak for de kompetente svar. Det medfører jo ofte et par ekstra
> > spørgsmål :)
> > Var så i udstyrsforretningen og skal nu forklare "den velkendte hvide
> tape"
> > og hvilken "Loctite"?
> > Kan du hjælpe med det?
> >
> > mvh
> > Allan
> >
> >
> > "Hans Olsen" <ha.olsen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> > news:3e427715$0$194$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> > >
> > > "Allan Jensen" <sss@spam.dk> skrev i en meddelelse
> > > news:3e42680d$0$173$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> > > > Hej
> > > Hejsa
> > > >
> > > > Jeg er den lykkelige ejer af en lang, slank sejlbåd med en 10 HK
> > > Lamborghini
> > > > motor fra 1998.
> > > > Dieseltanken sidder helt agter i agterkahyttens loft. Her i vinter
er
> > der
> > > > løbet meget diesel ud fra slangesamlinger.
> > > > Da jeg checker efter kan jeg se, at alt agterude er oversprøjtet med
> > > diesel.
> > > > Det kan vist ikke holde til sejlads i hårdt vejr?
> > >
> > > Du skal have pakket alle dine samlinger om, nogle bruger loctite,
dette
> er
> > > dog bedst ved nye samlinger, da emner skal være helt rene, og uden
fedt
> > > overflader, ellers den velkendte hvide "tape" så skal det kunne holde.
> > > >
> > > > Fra tanken går der to slanger ud, en fra oven og en fra neden.
> > > > 1. Hvorfor to slanger? Nej, den ene er ikke påfyldningsstudsen :)
> > >
> > > Den ene, den der går til vandudskilleren, er fremførsel af diesel til
> > > motoren, den
> > > anden er retur fra motoren.
> > > derudover skulle der gerne være en påfyldnings studs - og en luft
> > tilførelse
> > > til
> > > tanken.
> > >
> > > >
> > > > Den nederste går til et vandudskilningsfilter (af glas), som også
> sidder
> > > > helt agter.
> > > > Det er utæt, det drypper fra bunden af glasset.
> > >
> > > adskil den, og få et nyt filterindsats, og rens og montere nye
> samlinger.
> > >
> > > > 2. Kan det flyttes til selve motorrummet, som ligger mere beskyttet
> midt
> > i
> > > > båden.
> > >
> > > Det er en smags sag hvor den er placeret, jeg har set den ved motoren
> > > på helt nye både, men jeg vil helst have den ved tanken, hvis der er
> > > nemt at komme til.
> > > >
> > > > 3. Eller er jeg nødt til flytte hele tanken mere midtskibs for at
> undgå
> > > > utæthederne?
> > > Du undgår ikke utætheder ved at flytte noget som helst, men derimod
> > > ved at passe på at alt er i orden, og sevicere det hele jævntlig.
> > >
> > > >
> > > > Håber, der er en med et godt råd!!
> > > Hvis der ikke er monteret lukke haner, som det allerførste i alle
udtag
> > > så se at få det monteret - så har du en mulighed for at lukke omg.
hvis
> > > noget
> > > er galt.
> > > >
> > > > mvh
> > > > Allan
> > > > Ikke motorekspert
> > > Det er jeg heller ikke
> > >
> > > MVH
> > > Hans Olsen
> > >
> > >
> >
> >
>
>