E-post til og fra både ?
Fra : Benjamin Kristensen

Dato : 06-02-03 12:20

Jeg har af hensyn til mit arbejde et behov for, at kunne modtage og sende
e-mails fra båden under alle forhold. Hvordan klarer jeg det bedst og
billigst ?

Mange hilsner
Benjamin Kristensen
Skælskør.

Fra : Jens Schönemann-Paul

Dato : 06-02-03 16:33

Hej

Jeg har min gamle bærbare pc samt mobiltelefon med ir-modem. Via min
internet-udbyder er det med dette udstyr muligt at sende/modtage e-mails. Du
skal blot have et internetabonnement med mulighed for dial-in fra et
vilkårligt nummer, samt gsm-abonnement med mulighed for datatransmission -
det har de fleste.

Hastigheden er lav og prisen høj - men ved at bruge f.eks. Outlooks mulighed
for "remote mail" (man modtager kun mailheaders og vælger så hvilke mails
man vil downloade) er det spiseligt.

Denne løsning virker naturligvis kun, når du er inden for gsm-nettets
rækkevidde - ellers er der vist kun en kostbar sattelit-forbindelse som
alternativ.

Med sejlerhilsen
Jens Schönemann-Paul

Fra : Søren Gunni

Dato : 07-02-03 09:22

Hej Benjamin!

TDC og Sonofon tilbyder begge flg. løsninger
1.   High Speed Data: Ukomprimerede hastigheder op til 43,2 Kb (Sonofon) 38,4
Kb (TDC) i downlink og op til 28,8 Kb i uplink. Selvom man lægger beslag på
flere kanaler er prisen stort set den samme, da kaldet bliver nedgraderet i
hastighed hvis nette bliver for belastet. Man ringer op til sin
Internetudbyder og betaler pr. minut.

2.    GPRS: Ukomprimerede Hastigheder op til ca. 50 Kb downlink og op til ca
28.8 uplink. Hastigheden bliver også her nedgraderet hvis nettet bliver for
belastet. Man aktiverer en såkaldt Context, og er så direkte på internet.
Man kan komme i kontakt med sit firmas Intranet via f.eks en VPN klient.

De beskrevne hastigheder er de ABSOLUT maximale ukomprimerede hastigheder,
der er mulige med dagens teknologi. Alle højere hastigheder er teoretiske.

Skriv endelig hvis du ønsker mere info vedr. terminaler m.v

Søren

--
**** GPS moduler til PC ****
***** DKK 1295,- *****

Jens Schönemann-Paul <sjp@bang-olufsen.dk> wrote in article
<3e428014$0$71682$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...

Fra : Svend Brandt Jensen

Dato : 06-02-03 17:28

Hej.

Du køber et PC card (PCMCIA / 56K modem) til din pc (ca. 1.500,00),
installerer GSM "high speed" data nummer (check TDC/Sonofon) og vupti det
kører (...selvfølgelig hvis der er dækning).

Idag kører man 56K istedet for de sædvanlige 9,6K.

/Svend
M77- Fie2

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 06-02-03 20:47

Nemlig. Bare husk, at hastigheder højere end 9,6 opnås ved at ringe flere
samtidige forbindelser op. - men den konsekvens der så har for
telefonregningen.

Bjarke

Fra : Svend Brandt Jensen

Dato : 06-02-03 21:28

Hej.

Det kunne jo være at "firmaet" betalte....:))))

....og jeg har hørt at de nye systemer kan køre optil 96K, men opfører sig
som et 56K modem, også i pris/ pr. minut.

/Svend

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 06-02-03 23:08

Det bliver det jo ikke billigere af .... <smile> ....

Fra : Peter Martinsen

Dato : 06-02-03 21:51

Dette lille problem kan også klares på kortbølge. Det forudsætter dog at man
er radioamatør.

Hvis du vil vide mere kan du kontakte mig !

Mvh Peter

Fra : Niklas

Dato : 07-02-03 00:18

"Benjamin Kristensen" <info@duelighed.dk> skrev i en meddelelse news:3e4246e5$0$149$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Jeg har af hensyn til mit arbejde et behov for, at kunne modtage og sende
> e-mails fra båden under alle forhold. Hvordan klarer jeg det bedst og
> [...]

Så vidt jeg ved kan du modtage gratis via satellit.
Det er dog noget dyrt udstyr der skal købes.

Derimod er det meget dyrt at sende data.
Her tænker jeg altså en situation hvor du er langt væk fra alt og alle.
Midt på Atlanten eks.
Nogle benytter deres satellittelefoner til at sende. Det er *meget* dyrt.
Andre, som har certifikat til kortbølge,
kan sende små blokke af data som bliver videreformidlet fra kyststationerne.

I nogle havne (vist nok kun de allermest moderne) er der trådløst LAN inkluderet i havnegebyret.

Venligst

Niklas

Fra : S.D.Andersen

Dato : 08-02-03 11:19

Jeg brugte regelmæsig GPRS faciliteten i en billig Ericsson, et billigt
kabel og en ældre bærbar PC'er samt et TDC-data-abonnement hele sidste
sommer. Gennemsnitshastigheden var i følge Telestyrelsens testprogram
29-32Kog fuldt acceptabelt og meget stabilt. Der var kun datadødt ved den
Nordtyske kyst, men TDC har så vidt jeg ved, nu fået samarbejdsaftale med
Vodafone, og så skulle systemet også virke her. Et godt råd: brug din
web-mail på IE og ikke Outlook. Det er hurtigere, og du kan undgå meget
tunge datafiler, der tager forholdsvis lang tid at downloade, ligesom du
undgår en temmelig uoverskuelig synkronisering, når du kommer
hjem.GPRS-forbindelsen er i øvrigt velegnet, hvis du bruger VPN f.eks.
koblet mod din virksomhed.
sejlerhilsen Steen