Sendetilladelse
Fra : Hans Olsen

Dato : 02-02-03 19:47

Hej
Jeg har i går modtog et brev fra IT- og Telestyrelsen, de skriver
at det er gebyrfrit fremover at have "kaldesignalsbevis" dette er
jo positivt, men som jeg læser indholdet, kræves der ikke sendetilladelse
eller nogen form for uddannelse eller prøve, for at bruge VHF længere.
har jeg forstået det rigtig eller ?
MVH
Hans Olsen
de skriver:
Den 1. Januar 2003 bortfalder kravet om tilladelse.

Fra : Hans Olsen

Dato : 02-02-03 19:50

hej
ja der var lige en lille stavefejl - skulle have været
"modtaget" i stedet for modtog.
MVH
HO

Fra : Tage Danielsen

Dato : 02-02-03 20:17

>men som jeg læser indholdet, kræves der ikke sendetilladelse
> eller nogen form for uddannelse eller prøve, for at bruge VHF længere.
> har jeg forstået det rigtig eller ?

Nej, for hvis du læser længere nede i brevet så står der:

----------
Frekvenser i den maritime radiotjeneste må kun anvendes af en person, der
er indehaver af et certifikat, som er gyldigt til betjening af
radioanlægget, eller under overvågning af en person, der er indehaver af et
sådant certifikat.
-----------

T Danielsen

Fra : Hans Olsen

Dato : 02-02-03 20:47

Hejsa
OK - rigtig - men det var nu nederst på side 2
MVH
HO

Fra : Palle K

Dato : 02-02-03 21:07

Brevet du har modtaget er skrevet i typisk lovsprog.

For at kunne forstå indholdet kræver det, at man skelner mellem de anvendte
udtryk, så som: TILLADELSE, BEVIS, og CERTIFICAT.

Tidligere skulle der TILLADELSE til at anvende de i brevet nævnte
frekvenser. Som jeg forstår det, er det blot kravet om denne TILLADELSE,
der er bortfaldet jævnfør bekendtgørelse nr. 1005 af 10. december 2002.

Der skal stadig udstedes KALDESIGNALSBEVIS (mod gebyr 750 kr.), såfremt man
ikke allerede har et gyldigt sådant!

Endvidere er der fortsat krav om gyldigt CERTIFIKAT (aflæggelse af prøve)
for at betjene radioanlægget.

Sådan har jeg forstået brevet. Håber, at det er korrekt!

MVH
P. K.

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 02-02-03 22:33

"Palle K" <pk@xmedio.dk> skrev i en meddelelse
> Der skal stadig udstedes KALDESIGNALSBEVIS (mod gebyr 750 kr.), såfremt
man
> ikke allerede har et gyldigt sådant!

Bare lige som en sidebemærkning vil jeg fortælle, at jeg sidste år ringede
til IT- og Telestyrelsen, da jeg i forbindelse med bådkøb for første gang
blev ejer af en VHF. Jeg fik at vide, at det altid er tilladt at benytte
radion til nødopkald - beviser eller ej. Bare lige for en ordens skyld.

Selvfølgelig napper jeg da også et kursus og et bevis på et tidspunkt, da
min viden om radiokommunikation begrænser sig til, at jeg gætter på, at jeg
i en nødsituation kan "råbe hjælp" på kanal 16. Ikke helt godt nok
BTW: de 750,- er sgu' landevejsrøveri ved højlys dag

---
Peter Ingsø Laursen

Fra : Tage Danielsen

Dato : 03-02-03 17:12

> BTW: de 750,- er sgu' landevejsrøveri ved højlys dag

Ja enig - men det var de 375,- som vi skulle betale HVERT år også !

T Danielsen