|
| Svar fra Garmin og KMS vedr. DLSK 1 og 2. Fra : Svend Brandt Jensen |
Dato : 30-01-03 19:23 |
|
Hej NG.
Som I sikkert kan huske stillede jeg nogle spørgsmål omkring DLSK 1 of 2, ud
fra en samtale jeg havde med en salgskonsulent fra Garmin.
Jeg har nu fået svar fra KMS og Garmin.
Mit indlæg og mine spørgsmål dengang lød:
"Statements" fra SALGSKONSULENTEN:
"...at DLSK 1 og 2 er ren underholdning og tidsfordriv til de lange
vinteraftener, og kan ikke bruges til en skid i det virkelige liv......det
skal blot betragtes som et multimedieprogram...."
"...Garmin software er baseret på internationale indkøbte søkort, og kan
regnes for nøjagtige...."
"....at når man forstørrer søkort på DLSK 1 og 2 kan de enkelte linier
blive op til 200 meter brede.....da man kun forstørrer indskannede kort, og
...det kan man jo ikke regne med...."
"...jeg kan bevise at DLSK 1 og 2 viser vand ved Helsingør, hvor jeg står
200 meter inde på land..."
"...de kort fra DLSK er baseret på optil 100 år gamle søopmålinger......du
kan nok se at det er gammelt data...."
Så har jeg efterfølgende åbne spørgsmål til NG, Garmin og KMS mfl.
I Garmins danske katalog bruges følgende sætning: (klippet fra Garmins
hjemmeside)
BlueChart er en ægte kopi af de originale papirkort
Det betyder i al sin enkelthed, at du får alle de samme data og
informationer som findes på papirsøkortene - hverken mere eller mindre.
Kortene er fuldt digitaliserede, og du kan zoome ind og ud i dem, afhængig
af om du vil have flere eller færre detaljer.
Hov hov........jævnfør KMS har Garmin de samme data som der er på
DLSK......hvori består så forskellen....?????
Ny sætning fra Garmins hjemmeside:
Årsagen til at vælge et Svensk kort, er at det svenske kort for dette
område har en bedre skala (1:60.000) end det tilsvarende Danske kort nr.
DK-131 (1:75.000). Her skal man jo i øvrigt huske, at alle data fra danske
farvande naturligvis er opmålt af Danske myndigheder - og det er således de
samme data der ligger til grund - hvad enten et kort udgives i Sverige
eller Danmark..........
Uanset hvad, er det stadig en dansk opmåling, der ligger til grund for
Garmins kort, og stadig i samme kvalitet som DLSK.
Sidste klippede sætning fra Garmins hjemmeside:
Søkortene er Garmin´s nye BlueChart, som er lavet med data fra de
officielle papirkort. Du ser altså præcis det samme som findes i
papirkortene - hverken mere eller mindre.
Det er faktisk sandt.....hverken mere eller mindre.
Mit spørgsmål til Garmin, KMS mfl. går i sin enkelthed udpå.
A.
Er DLSK kun et multimedia program til underholdning....hverken mere
eller mindre ???
B.
Er data i DLSK fra KMS de samme som i "bluechart" kortene til Garmin ??
C.
Er det mere pålideligt at bruge Garmin GPS end PC med DLSK til
navigering ??
Svaret fra GARMIN lød:
Tak for din mail omkring BlueChart søkort.
Alle BlueChart søkort er lavet ud fra de samme elektroniske data som ligger
til grund for papirsøkort.
Så informationerne er præcist de samme.
Fordelen ved de digitaliserede BlueChart kort, i modsætning til scannede
kort, er at du bl.a. kan zoome ud og ind uden at det forringer nøjagtigheden
og kvaliteten.
Zoomer du ind på et scannet kort bliver kortet bare forstørret, men du opnår
ikke en større nøjagtighed.
BlueChart indeholder ikke kun kort fra Danmark. Åbner du det danske område,
er der både tyske og svenske kort med i dette område.
Det betyder at man, der hvor der er overlapning anvender de bedste kort og i
det nævnte tilfælde (Sundet) anvendt det Svenske kort der har målestok
1:60.000.
Du kunne givet vis lave et dansk søkort i f.eks. 1:30.000 på basis af de
samme elektroniske data (og derved opnå en større nøjagtighed i dit
papirkort), men man har vagt kun at lave et kort i 1:75.000.
Jeg håber ovenstående er svar på dine spørgsmål.
Venlig hilsen
Christian Peetz
FairPoint A/S
Hejrevang 21 F
3450 Allerød
.....og svaret fra KMS lyder således:
Tak for din mail og dine spørgsmål.
Da du refererer til Garmin har jeg sendt denne mail med efterretning til
direktør Jens Buhl Jørgensen,
Fairpoint.
Spørgsmål A. (Er DLSK kun et multimedia program til underholdning....hverken
mere
eller mindre ???)
Det levende Søkort er et geografisk informations-system, som er udviklet
mellem følgende danske institutioner: Søfartsstyrelsen, Farvandsvæsenet,
Danmarks Meteorologiske Institut, Søsportens Sikkerhedsråd, Dansk
Sejlunion og Kort og Matrikelstyrelsen.
Formålet er:
1) at øge søsikkerheden (ved at udbrede kendskab til kort, maritime data og
forhold),
2) at udgive søkort og natutiske publikationer som et dynamisk produkt på
et tidssvarende medie til brugerne,
3) at udgive et produkt med søkort og og temaer til brug ved planlægningen
af sejladsen,
4) at udgive et produkt som andre udbydere kan "bygge ovenpå"
a) således at Det levende Søkort kan bruges som hjælpemiddel i
undervisningen til duelighedsbevis,
b) således at Det levende Søkort vil være et naturligt sted for
sejlere at søge deres informationer.
Spørgsmål B. (Er data i DLSK fra KMS de samme som i "bluechart" kortene til
Garmin ??)
Med reference til datagrundlag i søkort udgav Kort & Matrikelstyrelsen i
1998 bogen »Bag om søkortet« som et hjælpeværktøj til forståelse af
søkortets opmåling, opbygning, indhold og pålidelighed. Med publikationen
vil vi råde bod på den tidligere mangel på beskrivelser af de hydrografiske
indsamlingsmetoder, der har været anvendt som opmålingsgrundlag for danske
søkort.
Satellitnavigationssystemernes øgede nøjagtighed og den stigende anvendelse
af elektroniske søkort stiller umiddelbart større forventninger til
søkortenes nøjagtighed end de i almindelighed kan leve op til.
Nøjagtigheden af data i søkortene ikke er bedre end den nøjagtighed
opmålingen oprindeligt er udført med. Publikationen giver læseren mulighed
for nøjere at vurdere og forstå de opmålingsdata der i dag bruges i
søkortproduktion og den kan varmt anbefales alle, såvel erhvervs- som
fritidssejlere. Den er vedlagt som PDF-fil på Det levende Søkort.
Det skal bemærkes, at data i Det levende Søkort er rasterdata og Garmins
BlueChart er vektordata. For begge gælder, at data er baseret på samme
kilde (Kort & Matrikelstyrelsen).
Spørgsmål C. ( Er det mere pålideligt at bruge Garmin GPS end PC med DLSK
til
navigering ??)
For alle ECS systemer (Electronic Chart System) gælder juridisk, at de ikke
er et søkort i sig selv, men et supplement til de øvrige lovgivningsmæssige
navigeringsmidler. Dette gælder uanset om producenten er privat eller Kort
og Matrikelstyrelsen.
Med venlig hilsen
Jesper Møllgaard
Hydrografisk Konsulent
DØM SELV........VURDERER SELV
Hilsen
Svend
Maxi 77 "Fie2"
| |
co (30-01-2003)
| Kommentar Fra : co |
Dato : 30-01-03 21:36 |
|
> Det skal bemærkes, at data i Det levende Søkort er rasterdata og Garmins
> BlueChart er vektordata. For begge gælder, at data er baseret på samme
> kilde (Kort & Matrikelstyrelsen).
>
Jeg kender ikke til Garmins BlueChart, men jeg har DLS, men jeg kender en
del til grafik på PC,
og jeg ved at kortene i DLS er som beskrevet raster, svarende til at de er
skannet ind, og de har en
maksimal opløsning, og det er korrekt at en streg blot bliver tykkere jo
mere du zoomer ind på den,
Rastedata har den fordel at det er nemt at producere, og ulempen er at de
ikke er skalerbare, de bliver
hakket og uskarpe ved forstørrelser, det fremgår tydeligt når du zoomer helt
ind i DLS.
Normalt ( som tidligere beskrevet kener jeg ikke garmins BlueChart, så dette
er generelt for vektorgrafik )
Vektorgrafik består hver streg du ser af af et xy kordinat, som beregnes for
hver størrelse, det vil sige at hver
gang der zoome, berenes billedet på ny, således at en eksempelvis en
længe/breddegrad kun 1 mm på skærmen
uanset zoomforholdet, mod måske en 0,5 cm i Rasterdata.
Med venlig hilsen
Claus Olsen
| |
Mikael Wahlgren (30-01-2003)
| Kommentar Fra : Mikael Wahlgren |
Dato : 30-01-03 23:52 |
|
> og jeg ved at kortene i DLS er som beskrevet raster, svarende til at de er
> skannet ind, og de har en
> maksimal opløsning, og det er korrekt at en streg blot bliver tykkere jo
> mere du zoomer ind på den,
> Rastedata har den fordel at det er nemt at producere, og ulempen er at de
> ikke er skalerbare, de bliver
> hakket og uskarpe ved forstørrelser, det fremgår tydeligt når du zoomer
helt
> ind i DLS.
Rasterdata har den egenskap som du säger. Men när det gäller fallet
sjökort, så är det frågan om det är en fördel eller nackdel med dessa
egenskaper? Som KMS redan var inne på, så har underlaget för sjökorten inte
större precision än tjockleken på strecken i kortet. Zoomar du in ett
rasterkort så blir sträcken bredare, det stämmer. Men eftersom precisionen
fortfarande inte är större än tidigare, pga att underlaget inte har större
precision, så är det att betrakta som en FÖRDEL att sträcken blir bredare.
Betrakta det som en automatisk indikation på att precisionen i underlaget
ändå inte är större. Du har ingen glädje av mer detaljrikedom, eftersom
underliggande data inte motsvarar denna detaljrikedom i vilket fall som
helst.
> Vektorgrafik består hver streg du ser af af et xy kordinat, som beregnes
for
> hver størrelse, det vil sige at hver
> gang der zoome, berenes billedet på ny, således at en eksempelvis en
> længe/breddegrad kun 1 mm på skærmen
> uanset zoomforholdet, mod måske en 0,5 cm i Rasterdata.
Ja, i många vektorbaserade kort kan man zooma in något enormt, vilket ger en
bedrägligt stor precision, som det tyvärr inte finns något underlag till.
Alltså kan man helt enkelt påstå att när du börjar zooma in mycket i ett
vektorkort så börjar det helt enkelt att visa FELAKTIG information, vilket
är värre än INTE SÅ TYDLIG INFORMATION som är fallet med rasterkort.
Folket från Garmin har totalt missat poängen. Deras underlag har samma
(dåliga) precision som papperskorten. Däremot tillåter de inzoomning på
gränsen till det löjliga och presenterar en precision som de inte har något
underlag för.
Mannen från Garmin säger att han kan bevisa att DLS visar vatten långt uppe
på land. Det gäller nog i så fall i ännu högre grad för Garmins Bluechart
tyvärr. Zooma in dessa maximalt och börja navigera i områden fulla med
grund, så kommer du snabbt att märka att trots att du håller dig på djupa
områden, så går du snart på grund. Detta eftersom Garmin presenterar sina
kort i en så detaljerad skala som de inte har något dataunderlag till och
grunden helt enkelt blir felplacerade.
| |
Jan Rasmussen (30-01-2003)
| Kommentar Fra : Jan Rasmussen |
Dato : 30-01-03 22:02 |
|
Hej Svend
Jeg har jo allerede besvaret dette spørgsmål i din tidligere tråd... og det
er jo også det de bekræfter...
CITAT... af mit indlæg i din tidligere tråd:
Konklution:
Lige meget hvad man benytter, SKAL man have gyldige papirkort, kompas og
andet lovpligtigt udstyr der gør at man på forsvarligvis kan navigere
sikkert i havn, endvidere skal det udstyr der er monteret, uanset om det
bruges eller ej være funktionsdygtigt...
--
Så burde alt tvivl være ubegrundet
Med venlig hilsen
Jan Rasmussen
Fjern XXX Når du svarer på min E-mail
| |
|
|