Kabeltykkelser
Fra : Søren Gunni

Dato : 30-01-03 11:02

Hej med jer!

Jeg skal til at installere nye batterier / kabling i båden.
Er der nogen som har et kabeldimensioneringsskema liggende?

Det drejer sig om: Hvor tykke skal kabler at en given længde være ved en
given strøm!

På forhånd tak!

Søren

--
**** GPS moduler til PC ****
***** DKK 1295,- *****

Fra : Aske

Dato : 30-01-03 18:30

Ja, jeg har et 12volt nomogram, som jeg vil sende til dig som e-mail
venlig hilsen aske

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 30-01-03 22:17

Hej

Prøv det her link
http://www.tudor.se/Sv/start/images/Tudsjopdf.pdf

kig på side 8
Men der er også anden nyttig information
Det kræver acrobat reader, som du kan hente gratis på nettet...
Jan Rasmussen

Fjern XXX Når du svarer på min E-mail

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 30-01-03 22:27

Der er også Kjøller
http://www.kjoeller.com/baad.htm

De plejer at være flinke til at besvare spørgsmpål, bla. om el m.v.

Du skal forøvrigt huske at når du anvender et nomogram, er afstanden f.eks.
til lanternen... = afstanden x 2... da strømmen jo også skal retur igen...
altså har du 4 meter hen til en forbruger, skal du regne med en længde på 8
meter når du dimentionerer efter et nomogram...

Fra : nielsastrid

Dato : 05-02-03 14:45

Hej Søren !
Du skal anskaffe dig den lille bog ved navn " El om bord". Den bør blive din
bibel ved alt installationsarbejde om bord. Holder du dig til dens
anvisninger er du sikret mod 90% af almindeligt forekommende fejl. Der er
også en metode til dimensionering af mm2-kvadratet på kablerne. Bogens pris
er ca 125,- En god investering.

Fra : Erik Breum Petersen

Dato : 06-02-03 08:36

Men den er noget af det sværeste at finde rundt i. Utallige gange har jeg
måtte blade halvdelen af bogen igennem for at finde noget om et eller andet
emne.
Og så er den ret teknisk, og kræver el-kendskab i forvejen. Men den er vist
også beregnet til elektrikere mere end til os glade amatører.

Erik Breum Petersen
Fjern ??? fra min mailadresse