Har du erfaring med pejlekikkert ?
Fra : Benjamin Kristensen

Dato : 29-01-03 17:23

Hej.

Jeg overvejer at anskaffe en kikkert med pejlekompas, men er i tvivl om
deviationen.
Jeg har en 36-fods stålmotorsejler (á la Motiva).
Skal jeg lave en deviationstabel, og altid stå samme sted på skibet, eller
påvirkes kikkertkompasset ikke af metal, inden for en bestemt afstand -
f.eks. 1 meter ?

Mange hilsner
Benjamin Kristensen
Skælskør

Fra : Spiff

Dato : 29-01-03 18:38

Hej

Normalt siger man at et pejlekompas er fri for deviation fordi det, når det
er i brug, er tilstrækkelig langt væk fra bådens magnetiske påvirkning fra
installationerne, men om det også gælder for en stålbåd..... hm...
Rustfrit stål er ikke magnetisk men om de elektrikske installationer
alligevel gør at skroget afgiver en magnetisk påvirkning til et kompas ved
jeg ikke.
Prøv hvis du har et almindelig pejlekompas eller kan låne et at tage en
pejling i havn hvor du henholdsvis tager en pejling fra båden og fra broen
lidt væk fra båden, husk dog at bejlingen skal være i modsat retning af når
du går i land på broen således at det ikke er denne bevægelse der giver en
forskæld.

MVH
Jesper

Fra : Ukendt

Dato : 29-01-03 17:57

"Benjamin Kristensen" <info@duelighed.dk> wrote in message
> [...]
> påvirkes kikkertkompasset ikke af metal, inden for en bestemt afstand -

Hej..
du skal opfatte den Pejle kikkert som et helt almindeligt kompas
det er iøvrigt sødan et der sidder i toppen af kikkerten og den viser så det
antal grader der er til den genstand du pejler til.
Jeg bruger sådan en kikkert til at placerer5 radio kæder med og den viser
altid helt hen i vejret når jeg hænger oppe i antenne masterne der jo er af
jern.

Steen Holmgård

Fra : Martin Kirk

Dato : 31-01-03 08:37

Hej Benjamin

> Jeg overvejer at anskaffe en kikkert med pejlekompas, men er i tvivl om
> deviationen.

Der er stor forskel på kikkert med pejlekompas selv har jeg en ca 2000 kr
Waterproof bak-4 prisme nitronrn filled 7X50 der er en dejlig kikkert
vandtæt og meget lys stærk Men pejlekompasset dur ikke til noget det er
meget urolig med storer ud sving i en glasfiber båd Spækhugger.
Men min svigerfars Steiner 7X 50 kikker til ca 6000 kr er brugbar i
pejlekompasset den er også vandtæt .
så hvis du påtænker at købe en såden SKAL du ikke spare.

> Jeg har en 36-fods stålmotorsejler (á la Motiva).

Prøv at låne en kikkert af forhandlerne før du køber og se hvordan den
opfører sig i stålbåden og hvordan kommpasset opføre sig i søgang .

--
Med Venlig Hilsen
Martin Kirk