Problemer med EL-kablet i masten
Fra : OK

Dato : 26-01-03 19:18

Sidste år hoppede det, der nu end holder det tykke elkabel på plads, inden i
af!
masten.
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre for at få det fæstnet igen.
Jeg har tjekket om der er nogle udvendige befæstninger, men det er der ikke.
Jeg tror det er limet fast på en elle anden måde, og jeg mener at have læst
i et tidligere bådblad, at man kan sprøjte noget skum eller lignende ind, så
det holder det fast.
Når jeg sejler, særligt bide vind, banker det for værd enkelt bølge top.

Er der nogle som har efaringer med dette, eller kan henvise mig til noget
"gør det selv" ?`???

Mvh
Lars Elmkjær
PS. Båden/masten kan evt. ses på: http://home20.inet.tele.dk/evigglad/

Fra : JK

Dato : 28-01-03 13:18

Hej Lars

Der er sikkert flere gode løsninger på dit problem men fælles for dem alle
er at der forgår inden fra i masten, dog ville jeg ikke vælge metoden med
fylde skum i masten. Jeg har ikke prøvet det men det må blive noget være
grat-værk selv om man prøver at holde sine fald fri af skummet ved at
"motionere" dem mens skummet hærder.
En metode jeg har overvejet i forbindelse med at jeg skal have trukket et
VHF kabel i masten (udover det nuværende elkablet til lanterne) er at
afmonter top og bund (min mast står på dækket) og trække et flex elektrikker
over kablerne. For at undgå at dette rør står og klapre i masten trækkes en
grydesvamp hen over røret for hver meter inden røret trækkes gennem masten
over kablerne.
Man kunne sikkert også springe elektrikker røret over men så slider faldene
direkte på ledningerne.
Om det er muligt at lime dette rør fast i masten ved jeg ikke og jeg har min
tvivl om at det holder.

Sejler hilsen
Jesper

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 28-01-03 20:07

Hej

Jeg satte et flexrør i min mast sidate år, uden grydesvamåe, det klaprer
ikke, men min mast er også kun 8 meter. Der er dog kun plads til et kabel i
den,
Jeg gjorde det netop ved at afmontere top og bund, minmast står også på
dækket.

Når man montere igen skal man huske at isolere de rustfrie top og bundel fra
aluminiums masten, ellers korroderer det, det løste jeg ved at spraye klar
tektyl på så der var et isolation lag. Og så skal man anvende "Monel"
popnitter til at samle det med.

Med venlig hilsen
Jan Rasmussen

Fjern XXX Når du svarer på min E-mail

Fra : Lars Kristensen

Dato : 29-01-03 22:36

On Tue, 28 Jan 2003 20:06:58 +0100, Jan Rasmussen wrote:

> [...]
> aluminiums masten, ellers korroderer det, det løste jeg ved at spraye klar
> tektyl på så der var et isolation lag. Og så skal man anvende "Monel"

Monel-popnitter - hvad er det nu lige det er? Sådan nogen af en speciel
legering som ikke får aluminiumen til at tære?

- Lars

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 31-01-03 21:51

Hej Lars

Tja... jeg ved ikke helt hvad legeringen består af, men de kan købes i din
bådudstyrs butik... du skal blot bede om monel... nitter...

Fra : Lars Andersen

Dato : 29-01-03 13:36

Hej Lars

Med fare for en stille latter, kan jeg bidrage med hvad jeg gjorde
sidste år : jeg trak en 3/4" armeret blød vandslange gennem masten som
rør til kabler. Masten er 15,5 mtr. og gennemgående, og helt let var
det da ikke. Gammel ledning kan bruges som træktråd. Jeg indlagde en
træktråd i slangen før jeg trak den i masten. P.g.a. længden måtte jeg
skære en revne på langs ca. midt på slangen for at få træktråden
igennem, da jeg ikke havde en lang nok søgefjeder (sådan en af nylon
som elektrikkerne bruger) - altså halvdelen af gangen.
Resultatet er som det skal være - ingen klapren. Og plads til et kabel
mere, men husk at trække en stærk træktråd med hver gang du trækker et
kabel i slangen.
Idéen med grydesvampe lyder god - dog er jeg bange for at de smuldrer
ret hurtigt.

v.h. Lars A.

Fra : OK

Dato : 29-01-03 23:51

> [...]
> Resultatet er som det skal være - ingen klapren. Og plads til et kabel
> mere, men husk at trække en stærk træktråd med hver gang du trækker et
Ingen latter herfra - god ide, men jeg tror at min slange indeni stadig er
funktionel, så jeg vil nok betænke mig ved at trække den ud!
OK - du trækker en vandslange ind i masten, hvori du i denne trækker nye
ledninger. Det lyder som en god ide, men hvordan undgik du, at denne
vandslange hang og blafrede inde i masten ?

> Idéen med grydesvampe lyder god - dog er jeg bange for at de smuldrer
> ret hurtigt.

Hvad gjorde du istedet for en grydesvamp?

Min mast er 16.5 og ligeledes gennemgående, men det gør vel ikke den store
forskel, eller hvad?

Er der nogen der ved hvordan fabrikanterne fastgøre disse "slanger/kabler" ?

Jeg har på baggrund af disse besvarelse, fået en ide !
Hvis jeg nu satte en ledningsføre (wire, eller lign.) fast i mit originale
kabel, trak det helt ud mens masten lå med den side nedad som kablet skulle
fastgøres på, smurte en eller anden form for lim på kablet, trak det ind i
masten igen og lod det ligge til limen var tør og det havde fæstet.
Kunne jeg mon gøre det sådan - og i så fald, hvilken lim skal jeg bruge?

Mvh

lars Elmkjær

Fra : Claus Tersgov

Dato : 30-01-03 09:09

> [...]
> masten igen og lod det ligge til limen var tør og det havde fæstet.
> Kunne jeg mon gøre det sådan - og i så fald, hvilken lim skal jeg bruge?

Måske noget billig fugemasse fra Harald Nyborg. Det ville jeg i hvert fald
satse på, i og med, at det fylder godt..

Claus

--
***** Danmarks flotteste Boheme 630 til salg til fantasipris: ******
********** http://users.cybercity.dk/~dsl68585/ *************

Fra : Erik Breum Petersen

Dato : 30-01-03 08:50

Jeg har tænkt på noget lignende medens jeg har fulgt tråden. Men jeg ville
fjerne alle fald mv samtidigt (husk en trækline til dem også) et fald der er
smurt ind i pulim, fugeskum eller lignende lyder ikke sjovt. For selvom de
bliver masserede som en udtrykte det kan der vel ike undgå at komme klumper
på. Og det er skivgat nok ikke glade for

Erik Breum Petersen
Fjern ??? fra min mailadresse

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 31-01-03 22:01

Tja... idéer er vel til for at blive afprøvet... jeg tror nu ikke på at
denne live vil holde ret længe... på den andenside kan det jo heller ikke
lade sig gøre at lave en stålvask... når man regner på det, men i praksis
går det jo fint...

Hvis du vælger den løsning vil jeg da gerne høre om resultatet, når engang
du har fået det lavet og afprøvet... henover sommeren

Hvad angør de fald der også er i masten, kunne du måske binde en tynd snor i
dem, og trække dem ud også.. så de ikke bliver smurt ind i limen...

Pøj pøj

Fra : Lars Bonde

Dato : 31-01-03 20:52

Man laver et elrør ( fast plast) ca. 1 meter længer ind masten. tager bunden
eller toppen af masten. Nu lægger man røret op i masten og da det er
forlangt vil røret lægger sig i en fin snoning op langs masten inderside. Så
her man masser af plads til fald. Så slipper du for at have skum eller
svampe til at holde på fugten og side i vejen. Det bliver også meget nemmer
at skifte et fald hvis det springer og man skal til at fiske et nyt, når
masten er monteret.

Lars

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 02-02-03 02:28