Forsikring i Tyskland
Fra : Claus og Susanne

Dato : 27-01-03 09:40

Jeg er i forbindelse med bådkøb blevet tilbudt at overtage sælgers
forsikring.
Det ser økonomisk meget godt ud, men ...
der må da være et eller andet der gør at alle ikke forlængst har flyttet
deres forsikring til udlandet.

Hvad med statsafgiften??
Hvad med taksator hvis forsikringen skal bruges? (Bruger de så danske
eller??)

Er der nogen her i gruppen der har forsikret i udenlandsk
forsikringsselskab?

Claus

Fra : sailor99

Dato : 27-01-03 14:25

Hej Claus!

Ja, fristende er det, men når du ser på prisen, er det faktisk
statsafgiften, der udgør differencen.
Lovgivningen foreskriver, at du henvender dig til T&S, så du kan få lov til
at betale afgiften!! Det er altså op til dig selv, om du tør lade være.
Jo, man benytter taksatorsystemet i Tyskland, og det kunne måske blive lidt
bøvlet, når det bliver grænseoverskridende.

Georg

Fra : Claus Tersgov

Dato : 27-01-03 19:27

sailor99" <sailor99@worldonline.dk> skrev i en meddelelse news:_paZ9.46276

> Jo, man benytter taksatorsystemet i Tyskland, og det kunne måske blive
lidt
> bøvlet, når det bliver grænseoverskridende.

Jah, und man mussen sehr gut deutchs geprechen wenn das boat kaputten ist!
(ich bin nicht)

Der Claus
--
***** Danmarks flotteste Boheme 630 til salg til fantasipris: ******
********** http://users.cybercity.dk/~dsl68585/ *************

Fra : lpolp@netscape.net

Dato : 27-01-03 23:39

Claus,

En lille historie fra det virkelige liv:
Forrige sommer kom en stor dansk lystbåd for skade at "påsejle"
Saltholm med stor fart - bjergningsarbejdet blev temmelig
besynderligt, for både danske og svenske bjergningsenheder trak sig ud
af operationen så snart de ombordværende var evakueret. Bjergningen af
skibet ville man ikke gå i gang med - man kunne nemlig ikke få fat
forsikringsselskabet og aftale nærmere om bjærgningen fordi ejeren
ikke ville give oplysninger om hvor skibet var forsikret.
Var skibet forsikret i et dansk selskab ? ...NEJ !

Så mit råd er absolut: la' vær ! - du sparer ikke noget særligt ved at
forsikre i udlandet, med mindre du undlader at betale den lovpligtige
afgift - og hvis du ikke gør det, kan du få det meget svært i en
nødsituation hvor du skal oplyse offentlige redningsenheder om dine
forsikringsforhold.

_/)_/)_/)_

Venlig hilsen -og god vind

Lars Poulsen

-se min maritime hjemmeside på: http://www.larspoulsen.dk

Fra : Martin Sorensen

Dato : 29-01-03 13:42

> der må da være et eller andet der gør at alle ikke forlængst har flyttet
> deres forsikring til udlandet.
>
> Hvad med statsafgiften??

Joeh, man skal da selv betale afgiften. Sverige skulle iøvrigt også være
billigere.

Der er vist en del flerskrogsbåde forsikret i udlandet, da danske selskaber
har meget lidt forståelse for de slags fartøjer. Jeg har i den forbindelse
hørt (ikke fået bekræftet) at f.eks britiske og hollandske selskaber
tilbyder bedre geografisk dækning for sammenlignelige priser.

mvh

martin

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 31-01-03 21:34

Jeg synes det er en spændende diskution... men nok svær at afgøre uden at
indhente oplysninger ved de respektive offentlige instanser... vi kan jo kun
gisne...

Men som jeg ser det, Der er jo intet krav om forsikring på et fartøj, jeg
vil dog fraråde alle at undlade en sådan...

Men eftersom vi er i EU, kan man vel ikke blive lastet for at købe en
forsikring i f.eks. Tyskland... og misundelses skatten på 1% gælder vel kun
her i landet... Hvis det viser sig at lovgivningen alligevel kræver sin
misundelses skat (nu når vi slider så meget på vandet) Skulle vi måske alle
bare til at sejle under fremed flag, som mange jo gør i handelsflåden... Det
burde vel ikke være umuligt, og så kan skattefar vel ikke kræve den 1% ?????
Jan Rasmussen

Fjern XXX Når du svarer på min E-mail

"Claus og Susanne" <swjSLETTES@sa-net.dk> skrev i

Fra : Claus Tersgov

Dato : 31-01-03 22:10

"Jan Rasmussen" <jr@XXXvejen-net.dk> skrev i en meddelelse news:b1emo6

> Men som jeg ser det, Der er jo intet krav om forsikring på et fartøj, jeg
> vil dog fraråde alle at undlade en sådan...

Det er sikkert et krav fra din sejlklub. De fleste sejlklubber under Dansk
Sejlunion har det som et krav i deres vedtægter, at fartøjet er
ansvarsforsikret.

Claus

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 02-02-03 02:22

Claus... nu bliver der talt generelt lovmæssigt jf. dansk lovgivning...
Man kan jo ikke diskutere på grundlag af diverse lokal aftaler der ligger
rundt om i diverse havne... idet de sikkert er ligeså forskellige som
antallet af klubber... og endelig har deres lokal aftaler jo intet med
statens krav om 1% afgiften at gøre...

Fra : Claus Tersgov

Dato : 02-02-03 03:00

"Jan Rasmussen" <jr@XXXvejen-net.dk> skrev i en meddelelse news:b1hs05

> [...]
> rundt om i diverse havne... idet de sikkert er ligeså forskellige som
> antallet af klubber... og endelig har deres lokal aftaler jo intet med

Hvor fremgår det? Jeg forholder mig kun til den sætning, hvor du skriver, at
der ikke er noget krav om forsikring. Jeg har heller intet nævnt om
statsafgift. Læs indlæggene igen...

Hvor mange sejlklubber kender du, som ikke er medlem af Dansk Sejlunion. Jeg
påpeger blot, at selv om der ikke er noget lovkrav, er der et krav fra
sejlklubberne, og at det kan man ikke bare ignorerer hvis man er organiseret
under D.S. Det var det, jeg skrev og intet andet.

Claus

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 02-02-03 12:19

Claus

Du er en provokatør, og du for mange tråde til at handle om noget helt
andet, hvilket igen betyder at mange som stiller et spørgsmål sjældent for
et fyldestgørende svar på det de egentligt spurgte om... Kort, du ødelægger
det for andre...

For at hjælpe dig sender jeg her oplæget
Citat:

[...]

Citat slut:

Jeg kan på ingen måde se at ovenstående indlæg handler om lokal regler i
sejlklubber m.v. og skulle din sejlklub stille krav om forsikring, er de vel
ligeglade om du er forsikret i Danmark eller Tyskland, som jo er essensen i
tråden...

Jeg kan derimod se at der bliver henvist til statsafgiften som jo bekendt er
1%, og jf. dansk lovgivning... og som jo ikke er lovpligtig...

Så Claus, hold dig for pokker til tråden og lad være med at blande alle
mulige andre ting ind i en tråd... Det kan du ikke være bekendt overfor
vedkommende som har stillet et spørgsmål, Det ender jo hvergang med at han
eller hun der stiller spørgsdmålet bliver mere forvirret end de var før de
skrev her i gruppen, og det er vel ikke meningen.

Fra : Lars Poulsen

Dato : 02-02-03 14:40

Jan Rasmussen wrote:

> Jeg kan derimod se at der bliver henvist til statsafgiften som jo
bekendt er
> 1%, og jf. dansk lovgivning... og som jo ikke er lovpligtig...

Mener du at statsafgiften ikke er lovpligtig ?
Det er den sandelig - og den skal betales uanset om du er forsikret i
Danmark eller i udlandet.
Hvis du er forsikret i DK sørger dit forsikringsselskab for at betale
afgiften - er du forsikret i udlandet skal du selv sørge for at betale
den, men betales skal den ifl. dansk lovgivning.

_/) _/) _/)

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 02-02-03 17:49

Nej Lars

Kan godt se i min irritation, at jeg ikke fik mig formuleret på
korrektvis...

Men tager den så lige endnu engang...

Der er intet lovmæssigt krav om at forsikre sin båd i DK... men vælger man
at forsikre den, opkræver staten 1% af forsikringssummen....

Mon ikke vi er ved at være der nu...

Fra : Hans Olsen

Dato : 02-02-03 19:38

> [...]
>
> Der er intet lovmæssigt krav om at forsikre sin båd i DK... men vælger man
> at forsikre den, opkræver staten 1% af forsikringssummen....

Hej
Jo mon ikke - men humlen ligger nok i at:
så godt som alle havne har en sejlklub, - som
det kræves medlemskab af.
Alle klubber forlanger min. en ansvarsforsikring -
MEN ikke en kaskoforsikring - dette er jo overkommelig
i pris.
MEN hvis vi taler kaskoforsikring - ja, så koster det kassen, især
hvis du sejler hurtiggående.
OG til priser på kr. 7.000,- 12.000,- ja så er det jo ikke
noget at sige til, nogle spørger til andre sejlers erfaring, med
udenlandske forsikringer.

MVH
Hans Olsen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 03-02-03 16:37

> [...]

> andet, hvilket igen betyder at mange som stiller et spørgsmål sjældent for
> et fyldestgørende svar på det de egentligt spurgte om... Kort, du

Nej, det er jeg ikke. Du indføjer en sætning, hvor du skriver, "at som du
ser det er der intet krav om forsikring". Det er det eneste i dit indlæg,
jeg kommenterer, fat det dog!

Det er da rigtigt, at der ikke er noget *lovkrav* om ansvarsforsikring, men
jeg skriver netop som jeg gør, så han ikke får den opfattelse, at der ikke
findes noget andet krav om forsikring, for det gør der.

Jeg nævner INTET om statsafgiften af den simple grund, at der jo ikke er
statsafgift på ansvarsforsikringer, og fordi det ikke er det, jeg svarer på.

Det er dig, der giver en utrolig dårlig rådgivning, når du skriver, at der
intet krav er om forsikring. Læg dog for pokker mærke til, at jeg svarer og
citerer DIT indlæg og ikke Clauses. Så hvorfor i alverden citerer du noget,
jeg slet ikke har svaret på??

Du må da for pokker kunne se, i hvilken references mit indlæg optræder, du
bruger samme nyhedslæser, som jeg, så references er fuldstændigt ens på
vores skærme.

Slutteligt, det er ikke nogen "lokal aftale" Ansvarsforsikring er et krav
fra alle sejlklubber under DS.

Det er det eneste, jeg skriver, er det virkeligt *så* svært at fatte?! Hvis
du mener, at du er blevet misfortolket, burde du måske udtrykke dig lidt
mere præcist.

I øvrigt ville det være prisværdigt, om du ville sætte dig ind i reglerne
vedr. citering, hvis du citerede korrekt som alle andre, ville dine indlæg
være langt mere overskuelige..

Claus

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 03-02-03 17:29

Helt ærligt Claus, så ville jeg være meget taknemmelig om du ville lade være
at svare på mine indlæg fremover. Jeg kan naturligvis ikke forbyde dig det,
så jeg beder dig pænt...

Fra : Claus Tersgov

Dato : 03-02-03 21:17

"Jan Rasmussen" <jr@XXXvejen-net.dk> skrev i en meddelelse news:b1m5fp$2pi1

> [...]
være
> at svare på mine indlæg fremover. Jeg kan naturligvis ikke forbyde dig

Du kan da bede alt det du vil, især i kirken..

Hvis dine indlæg skal stå uimodsagt og du ikke kan tåle at blive
konfronteret med dine udsagn, forstår jeg ikke, hvad du vil på usenettet...

Claus