Rensning af fribord / decolay
Fra : Søren Gunni

Dato : 27-01-03 09:32

Hej derude!

Så står foråret for døren, og dermed klargøring af båden.

Jeg har ifm. dette 2 projekter

1.    Mit fribord er meget kedeligt halv gult/gråt. Jeg har fået at vide at
dette kan fjerneds med oxalsyre, men er der nogen som har en ide om hvor
meget der går til? (Båden er 25 fod)

2.    Jeg skal have malet dækket, og da det i forvejen er malet med el. el.
andet halvelastisk skridsikker mailing, overvejer jeg Decolay.
Er der andre alternativer? Jeg så tidl. en tråd om at Decolay var lang tid
om at gennemhærde. Hvor længe smitter det af?

Mvh

Søren

--
**** GPS moduler til PC ****
***** DKK 1295,- *****

Fra : Aske

Dato : 27-01-03 12:18

Et Columbusæg jeg selv har benyttet til at rense fribord for humusstriber og
udstødning er "Fälgrengöring" fra Turtle Wax, den kan du få på sprayflaske
på din bensinstation, det er et mirakelmiddel!
Hvis man sørger for en grundig rensning og affedtning af dækket er der ingen
problemer med Decolay det er fingertørt på en time og færdighærdet på et
døgn.
god arbejdslyst Aske

Fra : Bent E.

Dato : 28-01-03 23:01

> [...]
at
> dette kan fjerneds med oxalsyre, men er der nogen som har en ide om

Ja, hvis du køber 100-200 gram hos fx. Matas, så har du
rigeligt. Der skal jo masser af vand i, men ikke mere end
der stadig er lidt gryn på bunden af bøtten (glasset).
Smør det evt. på med en pensel eller klud.
Lad det sidde og virke 1 time eller mere, og vask så med vand.
Pas på øjne, og brug handsker.
Mit fribord er hvidt, og det bliver som nyt igen.
Hvordan det virker på et farvet fribord, ved jeg ikke.
Prøv evt. på et lille stykke først.

Mvh
Bent E.

Fra : Jens Lundgaard

Dato : 29-01-03 23:24

"Bent E." <***bentejo@dsa-net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Pas på øjne, og brug handsker.
> Mit fribord er hvidt, og det bliver som nyt igen.
> Hvordan det virker på et farvet fribord, ved jeg ikke.

Husk nu at vokse efter sådan en behandling... Ellers får du samme problem
lige med det samme... Brug en kvalitetsvoks, og giv den nu hellere to gange
med en uges mellemrum, så er du garderet i et stykke tid. Bare fordi det er
plastic skal man alligevel være god ved det.

Jens Lundgaard

Fra : Flemming

Dato : 31-01-03 13:05

Er en blanding af oxalsyre og vand ikke en tynd blanding der bare løber af
med det samme?
Flemming

Fra : Bent E.

Dato : 31-01-03 20:37

"Flemming" <vikingis@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Er en blanding af oxalsyre og vand ikke en tynd blanding der bare
løber af
> med det samme?
> Flemming

Jo, det kan du have ret i, jeg har hørt om at man kan
røre det op i tapetklister, og lade det sidde nogen tid.
Jeg har nu ikke selv prøvet det.
Jeg smører det på som det tynde pjask det er, evt. holder
det lidt "vedlige". Det virker udmærket på den måde.
Hvis man gør det i varmt vejr, virker det ret hurtigt.
Den gule pest som mange hvide både er plaget af,
forsvinder som dug for solen på mindre end
en halv time, men den kommer som regel igen i løbet
af nogle måneder.
Jeg har næsten fået bugt med den gule pest, ved at give
fribordet en omgang når jeg går på land for vinteren.

Som nævnt i tråden før, skal man selvfølgelig vokse
fribordet grundigt bagefter.

Mvh
Bent E.