Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Digital indsats til SLR kamera ?
Fra : Torben R

Dato : 10-03-03 14:53

Hej NG,

Husker engang at have læst i et eller andet computerblad at der var
kommet en "digital indsats" til et konventionelt SLR kamera. Man satte
bare indsatsen i stedet for film-rullen ? Nogen som har set dette -
evt med link (og gerne pris).

Torben R

Fra : Thomas A. Jørgensen

Dato : 10-03-03 15:04

"Torben R" <ilac@NOSPAMinet.uni2.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kommet en "digital indsats" til et konventionelt SLR kamera. Man satte
> bare indsatsen i stedet for film-rullen ? Nogen som har set dette -

Hej Torben.
Det er korrekt, at det var fremme engang, men det blev aldrig til noget. Jeg
mener, at firmaet, som lavede indsatsen enten gik konkurs, eller satte det i
bero.
Prisen i forhold til et digicam var vist også vildt overdrevet.

Thomas A. Jørgensen

Http://www.freelance-foto.dk

Fjern tallene fra min e-mail adresse.
Så skulle den gerne virke.

Fra : Torben R

Dato : 10-03-03 15:29

"Thomas A. Jørgensen" <Thomas@freelance-foto.dk123> skrev i en meddelelse

> [...]
> bero.
> Prisen i forhold til et digicam var vist også vildt overdrevet.

OK, det var ærgerligt at man ikke ville videre udvikle på denne ide, for jeg

formode at objektiverne på SLR's er en del bedre end på de gængse digi's.
Samtidig mulighed for +200mm optisk zoom- hmmmmm.

Mvh Torben R

Fra : Thomas A. Jørgensen

Dato : 10-03-03 17:12

> [...]
> formode at objektiverne på SLR's er en del bedre end på de gængse digi's.
> Samtidig mulighed for +200mm optisk zoom- hmmmmm.

Jamen Torben,
Du kan sagtens få et digital SLR. De bruger samme slags objektiver som alm.
kameraer.
Jeg arbejde før med et Nikon F100, og er nu skiftet over til Nikon D1H. Jeg
bruger de samme objektiver til D1H som jeg gjorde til F100'eren.
Man skal bare være opmærksom på, at der kan være en forstørrelsesfaktor på
chippen. Der findes dog enkelte cameraer, som ikke har denne forstørelse.
Jeg mener, at Canon 1ds kører med 1:1. Kender ikke så meget til det, da jeg
er Nikon mand.

Fra : Kaspar Kjærgaard

Dato : 10-03-03 17:37

> [...]
Jeg
> mener, at firmaet, som lavede indsatsen enten gik konkurs, eller satte det

Der ligger nu et firma her på Roskildevej der reklamerer med den slags.
http://www.phaseone.com/

> Prisen i forhold til et digicam var vist også vildt overdrevet.

Ja, det er dyrt (jeg kan nu ikke lige finde priser på hjemmesiden), men de
kan så (snart) levere 22 mpix, og det er der vist ikke så mange der kan?
Eller...

Kaspar

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 10-03-03 20:41

Phaseone er ikke brugeligt for os amatører; det er top
proffesionelt udstyr. På deres hjemmeside finder man bl.a. udtryk
som one-shot - dvs bagstykkethar ram til et skud ad gangen !
Skal du bruge flere i løbet af dagen tager du blot den bærbare på
ryggen >
Og hos Goecker og/eller Photo C kan man se prisen: 150 til 180.000
kr. Levers svjv kun til mellemformat, altså 4x5, 4,5x6 og 6x6 -
altså Hasselblad, Linhoff, Mamya, Sinar og andre prismæssigt
umulige kameraer.

Den digitale film, jeg tidligere har set annonceret var ganske
rigtigt en indsats til almindelige spejlreflekser - Canon og Nikon
var imellem med de dyre modeller - i form af "noget" at sætte ind
på filmplanets plads samt en kasse at skrue fast under kameraet (a
la de gamle motorer).
Jeg er ret sikker på at det aldrig nåede ud på markedet: den model
jeg husker var trods alt kun omkring 1 Mpix og til en pris der var
helt urealistisk længe før det var færdigudviklet ! Måske var
firmaet selv klar over dette misforhold, siden de var så længe om
ikke at blive færdige !
Men jeg er til gengæld helt sikker på at have læst at de gik
konkurs.

De havde også et problem med en for lille chip - altså rent fysisk
for lille - menet at forøgelsesfaktoren (på brændvidden) var noget
over 1,5. Altså en 50 mm blir' til en 75 mm. Fedt- ikk'? Jo -
indtil man husker at man skal ned på en - ca - 17 mm for så at få
en almindelig 28 mm. Altså skal man købe de meget dyre ultra-
vidvinkel zooms for at få en ellers almindelig og rimelig 28-80
mm !

Det er altså aldrig let at være fattig !

Men måske Sigma's nye samarbejde med folkene bag Foveon-chippen
vil ændre væsentligt på markedet - spændende at se hvornår og til
hvilken pris deres SD9 kommer på DK-markedet.

Mvh

Jesper

Fra : Lars [8210]

Dato : 10-03-03 17:05

"Torben R" <ilac@NOSPAMinet.uni2.dk> wrote in message
> [...]
> kommet en "digital indsats" til et konventionelt SLR
kamera. Man satte
> bare indsatsen i stedet for film-rullen ? Nogen som har

Hej Torben

Du kan læse mere her:

http://cameras.about.com/gi/dynamic/offsite.htm?site=http://
www.siliconfilm.com/

og

http://www.die-fotoschule.de/e-film.htm

--
Med venlig hilsen / Gruß

Lars

e-mail: lars9999@NOSPAMexcite.com Remove the obvious.
Besuchen Sie meine Foto-links / Visit my Photo-links /
Besøg min Foto-links:
http://home19.inet.tele.dk/ne/foto.htm

Fra : Torben R

Dato : 10-03-03 21:02

"Lars [8210]" <lars9999@NOSPAMexcite.com> skrev i en meddelelse

> Hej Torben
>
> Du kan læse mere her:
>
> http://cameras.about.com/gi/dynamic/offsite.htm?site=http://
> www.siliconfilm.com/

> Med venlig hilsen / Gruß
>
> Lars
**
Hej Lars,

Ja det var lige præcist sådan noget jeg kunne huske at have læst om.
Som jeg kan forstå koster det "spidsen af en jetjager", men tanken var
da ikke så dum, altså at kunne "genbruge" sit gl. SLR kamera og vupti
havde man begge muligheder med samme hus og optik.

Nå suk - man kan jo altid drømme.

Tak for de mange gode svar og links.

Mvh Torben R