Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Kender I Neat Image?
Fra : Kent

Dato : 09-03-03 12:36

Hej

Det er altså ret enestående, hvor meget støj programmet
Neat Image faktisk kan fjerne!!

Download en prøveversion her:
http://www.neatimage.com/index.html

Jeg afprøvede lige programmet på dette billede:
http://galleriet.akamera.no/albun05/aab

Det er et natbillede med meget støj taget med en
Canon Powershot G3.

Resultatet var fantastisk. Jeg kan IKKE se, at der på
nogen måde er fjernet deltajer i billedet. Det kunne man
jo godt forstille sige ville være bekostningen for at få støjen
fjernet.

Vh
Kent

Fra : Peter Kjær

Dato : 09-03-03 12:49

Hej Kent,

Ser godt ud, men kan du ikke eposte et "før" billed så vi bedre kan
sammenligne?

--
Ses,

Peter
www.dacor.dk - Min hjemmeside om dykning med billedgaleri hvor det er muligt
selv at uploade fotos

Fra : Kent

Dato : 09-03-03 13:29

"Peter Kjær" <Peter@FJERNESdacor.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Kent,
>
> Ser godt ud, men kan du ikke eposte et "før" billed så vi bedre kan
> sammenligne?

Linket er jo netop til før-billedet:
http://galleriet.akamera.no/albun05/aab?full=1
Den kan du jo downloade. Så kan du jo selv prøve dig frem
med at fjerne støjen. Jeg gjorde det ved at bruge den
automatiske funktion i billedet, og jeg er mere end tilfreds.
Det kan dog blive endnu bedre, hvis man har løst til at
eksperiemtere i længere tid med det.

Hvis du gerne vil, kan jeg godt sende mit
støjredukserede billede til dig. Det fylder 652 Kb.

Vh
Kent

Fra : Kent

Dato : 09-03-03 12:52

"Kent" <Sunshine@NOSPAMpc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Download en prøveversion her:
> http://www.neatimage.com/index.html
>
> Jeg afprøvede lige programmet på dette billede:

Det ovenstående link er ikke til billedet i fuld størrelse, som
er nødvendig for virkelig at kunne se støjreduktionen. Klik
på billedet, som ovenstående link fører til, eller gå direkte til
billedet her: http://galleriet.akamera.no/albun05/aab?full=1

I har jo nok selv et billede, I kan bruge Neat Image på, men
med dette link kan vi prøve programmet på det samme billede,
og dermed har vi et bedre grundlag at snakke udfra - hvis nogen
da har løst til det .

Mange kender sikkert allerede Neat Image.

Vh
Kent

Fra : Henrik og Stine Laur~

Dato : 09-03-03 15:03

Hej.
Har lige prøvet programmet, selv om jeg ikke har et kamera syntes jeg at det
er et kanon program.

Resultaterne kan ses her
Før programmet
www.maxzor.dk/gfx/nightpicture.jpg
og efter en filtrering med programmet.
www.maxzor.dk/gfx/nightpicture_filtered.jpg

Henrik

Fra : Kent

Dato : 09-03-03 15:42

"Henrik og Stine Lauridsen" <maxzor@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Hej.
> Har lige prøvet programmet, selv om jeg ikke har et kamera syntes jeg at
> [...]

.... og så er prøveversionen gratis og har ikke en
begrænset prøvetid - såvidt jeg ved. Tilmed er
programmet meget avanceret.

Jeg har hørt meget positivt om Neat Image i de
udenlandske nyhedsgrupper. Det er et meget
brugt program - i hvertfald i udlandet.

Der er mange døde pixels i det kamera, som har
taget billedet, du linker til. Nu ved jeg ikke, om
det er jeres?

Vh
Kent

Fra : Anders Houmark

Dato : 09-03-03 18:27

> Der er mange døde pixels i det kamera, som har
> taget billedet, du linker til. Nu ved jeg ikke, om
> det er jeres?

Det kan også være fordi billedet er taget med lang lukketid, og der ikke er
"noise reduction" på kameraet, så laver CCD'en nogle fejl som dem der findes
i det billede.

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Kent

Dato : 09-03-03 18:46

"Anders Houmark" <anders@andersh.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
er
> "noise reduction" på kameraet, så laver CCD'en nogle fejl som dem der

Jamen det kan da godt være. Jeg synes bare fejlene ligner
døde pixels meget.

Heldigvis er der ND-filter på Canon G3, som jeg jo
bestiller i den kommende uge . Jeg glæder mig
meget - det bliver min første intro i den digitale
foto-verden. Før havde jeg et SLR-kamera, men
fik det aldrig brugt særligt meget. Jeg er overbevist
om, at jeg kommer til at fotografere meget, når jeg
nu får et digitalt.

Vh
Kent

Fra : John

Dato : 09-03-03 20:54

> "Anders Houmark" <anders@andersh.dk> skrev i en meddelelse
>
> Heldigvis er der ND-filter på Canon G3, som jeg jo
> bestiller i den kommende uge .

ND forøger lukketiden endnu mere. Det er et digitalt Neutral Density filter.
Altså et gråfilter. Så vidt jeg har læst mig til i hvertfald.
--
MVH
John K Hansen

Fra : Kent

Dato : 09-03-03 23:36

"John" <hansenj@tdcNOPEadsl.dk> skrev i en meddelelse

> ND forøger lukketiden endnu mere. Det er et digitalt Neutral Density
filter.
> Altså et gråfilter. Så vidt jeg har læst mig til i hvertfald.
> --

Nej, et ND-filter forøger nu ikke lukkertiden!

MEN - jeg forvekslede et ND-filter med støjreduktion, som
jo også er indbygget i G3'eren ved lukkertider på 1,3 sekund
eller langsommere .

Lige et uddrag fra www.dpreview.com :

"An ND filter is a simply a filter which reduces the brightness
of light entering the lens (without affecting color balance -
hence 'neutral'). In the SLR world an ND filter would typically
be attached to the end of the lens, however in the case of the
G3 it's inside the camera and can be inserted or removed
from the path of light between the lens and the CCD via a
menu option. The ND filter in the G3 reduces brightness by
three stops (3 EV).

There are three areas (I can think of) where an ND filter is useful:
(1) When you want to reduce the shutter speed to blur movement
(such as capturing a flowing river / waterfall), (2) When you want
to use a wide aperture to reduce depth of field but the camera
has reached its maximum shutter speed and (3) When using the
camera with studio flash lights which typically have very high
power output."

Vh
Kent

Fra : John

Dato : 10-03-03 18:29

> [...]
> has reached its maximum shutter speed and (3) When using the
> camera with studio flash lights which typically have very high

Måske vi snakker forbi hinanden. Et ND filter bruges til at gøre lukketiden
længere. Jeg skrev forøge og det kan måske forståes som en kortere lukketid.
Men der menes altså længere. Og det står jo også tydeligt i det uddrag du
selv har bragt.

Jeg bruger selv filteret ved udendørs optagelser i stærkt solskin, i det
tilfælde jeg skulle ønske at have en lille dybdeskarphed, men
lukkehastigheden overstiger kameraets evne. Det skal dog tilføjes, at det
meget sjældent er nødvendigt på mit EOS 30, som har 1/4000 som mindste
lukketid...

Fra : J@N

Dato : 09-03-03 19:46

"Kent" <Sunshine@NOSPAMpc.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Det er altså ret enestående, hvor meget støj programmet
> Neat Image faktisk kan fjerne!!

Jeg er enig i at det er et genialt program, især til billeder der er taget
på ISO > 200.
Var til koncert i fredags, og der var ikke meget lys, slet ikke på anden
række, var dog oppe ved scenekanten en enkelt gang.
Billederne er taget med en Canon G3 på ISO 200 og har efterfølgende fået en
tur igennem Neat Image for at fjerne kornene:

http://www.fredsholt.ishoejby.dk/foto/Procol_Harum/page_01.htm

Jan

Fra : Kent

Dato : 09-03-03 20:46

"J@N" <altum@SLET.DETTE.ofir.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
en
> tur igennem Neat Image for at fjerne kornene:

WAUW!!! Det er meget flotte og skarpe billeder, du har der .
Ja, jeg kan virkelig se en god effekt med Neat Image der. Jeg ved,
hvordan billederne ville have set ud uden. Du kunne måske have
fjernet endnu flere "korn".

Har du brugt en hyperfocal-opsætning til billederne? Du kom
da ret tæt på, da du tog nogle af billederne - eller har du måske
en kraftig tele?

Mange tak for dit indlæg. Det er rart at se - især når man selv
er lige for at skulle bestille en G3 . Jeg har aldrig haft et
digitalkamera før, så jeg glæder mig. Du er vel glad for din?

Vh
Kent