Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Photoshop Plugin Camera raw erfaringer.
Fra : Thomas A. Jørgensen

Dato : 09-03-03 11:23

Hej NG.

Er der nogen herinde, der har erfaringer med det nye plugin fra Adobe til
Photoshop.
Det ville jo være dejligt, at kunne arbejde mere med raw formaten, da det
ikke fylder nær så meget som tiff.
Jeg søger efter erfaringer m.m., som kan overbevise mig til, at invistere i
plugin'et.

Thomas A. Jørgensen

Http://www.freelance-foto.dk

Fjern tallene fra min e-mail adresse.
Så skulle den gerne virke.

Fra : Michael Holm

Dato : 09-03-03 14:33

Hvad hedder det plugin?

--M

Fra : Lars [8210]

Dato : 09-03-03 15:09

"Michael Holm" <Michael@Holm.org> wrote in message
> Hvad hedder det plugin?

Se her:

http://www.adobe.com/products/photoshop/cameraraw.html

--
Med venlig hilsen / Gruß

Lars

e-mail: lars9999@NOSPAMexcite.com Remove the obvious.
Besuchen Sie meine Foto-links / Visit my Photo-links /
Besøg min Foto-links:
http://home19.inet.tele.dk/ne/foto.htm

Fra : Kenneth

Dato : 09-03-03 19:09

> Jeg søger efter erfaringer m.m., som kan overbevise mig til, at invistere
> plugin'et.

Jeg har det, og jeg må sige det virker upåklageligt. Jeg har kun haft tid
til at lege kort med det, men på dk.binaer (RAW Pluging til Photoshop), har
jeg smidt et screendump af konverteringen. Husk at opdatere Photoshop til
version 7.01.

Kenneth
www.ziax.dk

Fra : Niels Poulsen

Dato : 09-03-03 21:59

Jeg har lige købt det til konvertering af RAW filer fra Canon D60.

Plugin programmet virker helt perfekt og giver fantastiske mulighed for at
rette belysningsfejl, farvestik, farvefejl og hvidbalancefejl etc.

Specielt D60'erens problemer med at håndtere blandede lysforhold som f.eks.
lysstofrør kombineret med blitz, kan let rettes med Adobe's nye plugin.

Hvis du er meget skrap til digital "foto"-behandling med Photoshop, kan
langt de fleste små-fejl justeres i JPG-filerne, men resultatet bliver bedre
hvis justeringerne sker fra RAW filerne.

98% af mine fotos er "skudt" i JPG-Fine-format. Kun under meget vanskelige
lysforhold og ved fotos som kræver aller-bedste super-duper kvalitet, så
bruger jeg RAW-format.

D60'erens RAW filer fylder omkring 7,5 MB og TIF'erne "vejer" 18 MB i 8bit
og 32 MB i 16 bit / farve

Der medfølger også muligheden for at gemme i JPEG-2000 format, men det har
jeg ikke eksperimenteret med endnu.

vh
niels

PS. En god og korrekt kalibreret skærm er selvfølgelig en forudsætning for
at kunne udnytte justeringsmulighederne i enhver RAW converter.