Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Canon G2 - problemer med autofocus
Fra : Peter

Dato : 08-03-03 22:03

I alt den tid jeg har haft mit G2, har jeg gentagne gange undret mig over at
en del af billederne var uskarpe, fordi fokus lå et helt forkert sted i
billedet.

Efter at have gravet lidt i det på Internettet, har jeg fundet ud af at det
åbenbart er et kendt problem, som også var i G1´eren og som tilmed er
videreført i G3.

Spørgsmålet er nu - er det et generelt problem med digitalkameraer
(ikke-SLR) at de har svært ved at fokusere, eller er det bare Canon-serien
som har et problem ?

Hvis det er generelt, så - hvorfor ?

Mvh.

Peter

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 09-03-03 00:51

In article <jXsaa.82$QN2.1@news.get2net.dk>, Peter wrote:
> [...]
>
> Spørgsmålet er nu - er det et generelt problem med digitalkameraer
> (ikke-SLR) at de har svært ved at fokusere, eller er det bare Canon-serien

Jeg har ingen problemer med mit Nikon CP 4500. Jeg har endnu ikke
haft behov for manuel fokus.

Fra : Kent

Dato : 09-03-03 01:26

meddelelse news:slrnb6l0fb.ue.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local...

> Jeg har ingen problemer med mit Nikon CP 4500. Jeg har endnu ikke
> haft behov for manuel fokus.
>
> --

Hmmm... mærkeligt, Nikon 4500 skulle ellers have store problemer
med AF i svag belysning.

Vh
Kent

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 09-03-03 08:18

In article <3e6a8a09$0$42603$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Kent wrote:
> [...]
> meddelelse news:slrnb6l0fb.ue.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local...

> Hmmm... mærkeligt, Nikon 4500 skulle ellers have store problemer

Det er MEGET SVAG belysning vi taler. Har haft det med til en
fest hvor belysningen alene var tallerkener med 3 fyrfadslys på
hver. Fokus var der ingen problemer med.

Problemet med CP 4500 og andre er at de får et hak i tuden
straks anmelderne ser at der ikke er en AF assist lampe.

Og de få billeder jeg har taget i næsten total mørke
er også alle blevet ret OK hvad fokus angår.

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 09-03-03 20:05

On Sun, 9 Mar 2003 07:18:17 +0000 (UTC), "Povl H. Pedersen"
<povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> wrote:

> [...]
>
>Og de få billeder jeg har taget i næsten total mørke
>er også alle blevet ret OK hvad fokus angår.

Jeg prøvede lige at gå ind på et lille værelse og lukke døren,
altså total mørkt. Det klarede G2 fint, så den lille hjælpelampe
virker fint.
mvh Ebbe

Fra : Kent

Dato : 09-03-03 20:38

"Ebbe Hansen" <ebbeh@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg prøvede lige at gå ind på et lille værelse og lukke døren,
> altså total mørkt. Det klarede G2 fint, så den lille hjælpelampe
> virker fint.
> mvh Ebbe

Det er altså mærkeligt, at der kan være så mange forskellige meninger
om G-seriens Autofocus . Nogle påstår at de slet ikke kan bruge
den og ligefrem returnerer kameraet til forhandleren. Andre synes, at
AF'en funger fantastisk godt og har bl.a. taget billeder inde i de
mørke pyramider i Ægypten.

Jeg læste på et tidspunkt i en udenlandsk nyhedsgruppe, at det er
fysisk umuligt at producere kameraerne indenfor samme model
100% ens. Et moderne digikamera indeholder en meget stor
mængde avanceret elektronik, og der vil altid være bittesmå
mikroskopiske forskelle. Derfor kan AF'en på en G3'er være
fantastisk god, mens den på en anden G3'er er knap så god.
Det lyder jo også logisk nok.

Vh
Kent

Fra : Peter

Dato : 09-03-03 21:52

> Det er altså mærkeligt, at der kan være så mange forskellige meninger
> om G-seriens Autofocus >

Lige mine ord.

Det mystiske med mit G2 er at denne her "fejl" ikke har noget med lyset at
gøre - Den optræder også når der er lys nok, så derfor undrer det mig ikke,
at fejlen ikke kan fremprovokeres i et "mørkt" rum.

Spørgsmålet er om det er mangel på kontrast i fokusområdet som er årsag til
de uskarpe billeder. Det er jo set før at autofokus ikke kan stille skarpt
hvis ikke er der nogle "linier" i fokusfeltet. Det kan man leve med hvis
bare man får det at vide, men som jeg ser det, er G-serien lige naiv nok med
hvornår det tror det har stillet skarpt.

Det kan selvfølgelig være en kold afvejning fra Canons side fordi man i
praksis vil opleve at 4 ud af 5 tvivlsomme billeder rent faktisk bliver
skarpe. Hvis man lavede grænsen for hvornår kameraet tror billedet er skarpt
mere restriktiv mistede man de 4 gode billeder (bare lidt strøtanker).

Et af de steder hvor jeg stødte på en beskrivelse af problemstillingen, var
http://www.haun.dk/index.php?mode=1&sid=109 . Han skriver at han har
oplevet fejlen i samtlige G-kameraer.

Mvh.

Peter

Fra : Kent

Dato : 09-03-03 23:23

"Peter" <pet@stubnet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> at fejlen ikke kan fremprovokeres i et "mørkt" rum.
>
> Spørgsmålet er om det er mangel på kontrast i fokusområdet som er årsag

Det er det helt utvivlsom, da der jo er tale om kontrastbaseret Autofocus!

Selvom der er masser af lys, kan der være for lidt kontrast i eksempelvis
et ansigt til, at kameraet kan focusere. Det er der ikke noget usædvanligt
i.
Derfor kan finder du et sted, hvor der er mere kontrast, trykker udløseren
halvt ned - og rekomponerer billedet. Du kunne måske lade AF'en låse
på en skjorteflip, hvorefter du rekomponerer billedet tilbage til personens
ansigt.

> [...]
skarpt
> mere restriktiv mistede man de 4 gode billeder (bare lidt strøtanker).

Jeg ved ikke, om der er noget problem. Nogle påstår det - men der er så
sandelig også mange, som siger præcist det modsatte! MEN, sammenligner
man med DSLR, er det selvfølgelig en anden sag!

Jeg tror man skal op i DSLR, hvis man vil have markant bedre AF - og
endda her er der nogle, der også har problemer.

Vh
Kent

Fra : Kent

Dato : 09-03-03 23:47

"Kent" <Sunshine@NOSPAMpc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Jeg tror man skal op i DSLR, hvis man vil have markant bedre AF - og
> endda her er der nogle, der også har problemer.

Lige en ekstra kommentar. www.haun.dk har ry for at være meget
useriøs! Det ses da også tydeligt, idet en så lille review absolut
KUN kan betegnes som useriøs.

Eksempler på seriøse anmeldere:
http://www.dpreview.com/ (den bedste af alle!)

http://www.imaging-resource.com/INDEX.HTM

http://www.steves-digicams.com/hardware_reviews.html

..... der er flere, men jeg holder mig for det meste til disse tre.

Vh
Kent

Fra : Peter

Dato : 10-03-03 18:03

<snip>

> [...]
>
> http://www.steves-digicams.com/hardware_reviews.html
>
> .... der er flere, men jeg holder mig for det meste til disse tre.

Jeg bruger også ovenstående tre og ville da også til enhver tid bruge dem
hvis jeg eksempelvis stod over for et køb.

Min mening med at trække haun frem her var såmænd bare at gøre opmærksom på
at andre end jeg har oplevet problemerne.

Peter

Fra : Kent

Dato : 10-03-03 18:21

> [...]
>
> Min mening med at trække haun frem her var såmænd bare at gøre opmærksom

> at andre end jeg har oplevet problemerne.

Okay.

Nu håber jeg ikke, at du føler, jeg ville belære dig på nogen måde .
Jeg kunne jo ikke vide, at du allerede kendte de ovenstående links.

Jeg kender godt til de omtalte problemer - hvis der er nogen. Nogle
påstår det hårdnakket, mens andre erfarne fotografer siger præcist
det modsatte. Flere siger, at det bare drejer sig om at lære den
kontrastbaserede AF at kende - så forsvinder problemer som dug
for solen. Men jeg ved ikke......

Nu er jeg jo lidt spændt på, om jeg selv vil opleve nogle problemer.
Jeg har lige selv bestilt en G3'er m.m., som skulle komme ind af
døren en gang i denne uge.

Vh
Kent

Fra : Hans Kruse

Dato : 11-03-03 20:45

Man skal være opmærksom på at kameraet giver besked om at det har fundet
fokus. Det ses ved at der er en grøn firkant på LCD skærmen. Hvis den er gul
så er fokus ikke fundet og det kan være ganske langt fra. Prøv at trykke på
manuel fokus i sådan et tilfælde og se hvor den er indstillet. Der er
faktisk et afsnit i manualen om dette kaldet "Shooting Problem Subjects for
the Autofocus" på side 80 i den engelske manual. Jeg har en G2 og har
normalt ikke problemer med autofocus, kun at det ikke er så hurtigt som jeg
gerne ville have det. Når man kender måden den virker på kan man ofte undgå
problemet og jeg har sjældent uskarpe billeder. F.eks. kan med hurtigt
bevægelige situationer med lys nok bruge manuel fokus i mange tilfælde. Ved
makrofotografering med forsatslinser hvor man kommer meget tæt på og med
lille skarphedssybde er det nogle gange lidt af et tilfælde, hvad der helt
præcist stilles skarpt på.
Mvh,
Hans

Fra : Per O.

Dato : 09-03-03 18:03

Peter wrote:
> [...]
>
> Spørgsmålet er nu - er det et generelt problem med digitalkameraer
> (ikke-SLR) at de har svært ved at fokusere, eller er det bare

Jeg synes nu ikke jeg har problemer med mit G2. Hvis det er næsten mørkt,
varer det en smule længere, men det virker stort set altid, så jeg kan ikke
genkende dit problem.

Per O.