Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Det blev så prisen for 2 billeder
Fra : Preben Andersen

Dato : 07-03-03 13:18

Den 8. februar startede jeg en tråd om et dagblad, som uden min tilladelse
havde trykt 2 af mine billeder i et oplag på 180.000 eksemplarer. Jeg har nu
haft tid til at rode lidt med sagen, som nu er afsluttet med, at dagbladet,
helt af egen drift, tilbød at betale mig kr. 3750,- for brugen af de 2
billeder. Det har jeg accepteret. Sagen viser, at lov om ophavsret er noget
der tages alvorligt i branchen.

mvh
Preben

Fra : Tom Dissing

Dato : 07-03-03 13:45

Det ville have kostet dem meget mere hvis journlistfoprbundet eller Dansk
Presseforbund havde kigget forbi !
Men tilykke alligevel.
Tom

PS
Der har de sidste par år været en række problemer omkring copyright.
Aviserne har igen og igen brugt billeder fra deres arkiver, som fotograferne
IKKE er blevet honoreret for.
PF kiggede forbi. Så nu får de penge for alle deres billeder, ligesom de
også fik et engangsbeløb for såkaldt "uberettiget" brug..

Fra : Anders Houmark

Dato : 07-03-03 22:17

"Preben Andersen" <pran@privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> helt af egen drift, tilbød at betale mig kr. 3750,- for brugen af de 2
> billeder. Det har jeg accepteret. Sagen viser, at lov om ophavsret er

Smukt.. Det er da lækkert de selv tilbyder at give lidt penge, uden de skal
hives i retten osv. Som Tom siger, kan du måske have fået flere penge , men
det er vel ikke det som er så vigtigt?

Må vi forresten se billederne?

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Preben Andersen

Dato : 08-03-03 10:24

"Anders Houmark" <anders@andersh.dk> wrote in message

> [...]
skal
> hives i retten osv. Som Tom siger, kan du måske have fået flere penge ,

Nej, jeg er godt tilfreds med resultatet.

> Må vi forresten se billederne?

Helst ikke, jeg synes ikke selv de er særlig fremragende, så jeg tør slet
ikke vise dem for de dygtige fotografer i denne gruppe

mvh
Preben

Fra : Anders Houmark

Dato : 08-03-03 11:30

> Helst ikke, jeg synes ikke selv de er særlig fremragende, så jeg tør slet
> ikke vise dem for de dygtige fotografer i denne gruppe

Heheh.. Jamen jeg viser også mine billeder.. dine kan umuligt være dårligere

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Jens Bruun

Dato : 09-03-03 13:54

In news:3e69b6b1$0$127$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk, Preben Andersen
<pran@privat.dk> wrote:

> Helst ikke, jeg synes ikke selv de er særlig fremragende, så jeg tør
> slet ikke vise dem for de dygtige fotografer i denne gruppe

Har du ikke tidligere offentliggjort dem? Jeg mener da at kunne huske nogle
billeder, taget i et vejkryds eller sådan ét eller andet?

--
-Jens B.

Fra : Preben Andersen

Dato : 09-03-03 14:02

> Har du ikke tidligere offentliggjort dem? Jeg mener da at kunne huske
nogle
> billeder, taget i et vejkryds eller sådan ét eller andet?

Nej, det var ikke mine billeder. Mine har ikke været offentliggjort på
nettet.

mvh
Preben

Fra : F.Larsen

Dato : 08-03-03 13:20

> [...]

skal
> hives i retten osv. Som Tom siger, kan du måske have fået flere penge ,

Af ren nysgerrighed, hvad ville man _kunne_ have opnået af honorar for de 2
billeder ?

--
Flemming

Fra : Jens Tønnesen

Dato : 08-03-03 23:16

"F.Larsen" <n0spam@spamfilter.dk> skrev i dk.fritid.foto:

>Af ren nysgerrighed, hvad ville man _kunne_ have opnået af honorar for de 2
>billeder ?

"Den, der har grisen, bestemmer prisen", som man siger. Så i
princippet kunne Preben have forlangt havd som helst.

Tommelfingerreglen er, at man skriver en regning på 3 x billedprisen,
idet man siger billedets pris + 100% for manglende kreditering (som
også var tilfældet i denne sag) + 100% for manglende tilladelse til
offentliggørelse.

Billedprisen bestemmer man som bekendt selv (der er fri prisdannelse
på området), men den seneste prisundersøgelse fra
Pressefotografforbundet afslørede, at gennemsnitsprisen for et
arkivbillede aftrykt i 180.000 eksemplarer uden nogen specialplacering
såsom forside beløber sig til 850 kr. + moms.

3 x billedprisen er altså 3 x 850 = 2550.-, og da der var tale om to
billeder, så ender vi på 5100.-

--
Jens Tønnesen - http://www.pressefoto.dk