Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Prikker på billeder...
Fra : Thomas

Dato : 06-03-03 19:41

Hej

Jeg har en ganske almindelig flatbed scanner, som jeg har haft i et par år
efterhånden...
Der er dog et problem med den... Jeg kan ikke rigtig huske om det altid har
været der,
eller det er ny-opstået... Så jeg ved ikke om printeren er defekt, eller om
den bare ikke
kan scanne bedre...

But here goes...

Når jeg scanner billeder, får de tit nogen meget underlige farver... Som om
der er skruet
for højt op for kontrasten... Men der er ikke nogen ændringer i
indstillingerne for scanneren.

Et andet problem er, at når jeg scanner billeder, blade, aviser... Ja
faktisk stort set alt, så
kommer der en slags "prikker" på billedet... Det er lidt svært at
forklare... Så jeg har i
en reply til dette indlæg, vedhæftet en fil med et eksempel på det... Hvis
der er nogen der
evt. kan hjælpe med problemet...

På forhånd mange tak ihvertfald...

Mvh. Thomas

Fra : Madsen

Dato : 07-03-03 14:39

Thomas skrev:

> Et andet problem er, at når jeg scanner billeder, blade, aviser...
> Ja faktisk stort set alt, så kommer der en slags "prikker" på
> billedet...

Det er meget normalt når man forsøger at scanne rasterpunkter fra
trykt materiale. Der opstår noget der hedder moiré. Det kan du
f.eks. undgå ved at dreje billedet i scanneren eller også kan du
bruge scannersoftwarens descreen-funktion, hvis den da ellers har
en sådan. Hvis du sidder med Photoshop så har den et filter der
hedder Despeckle som netop er beregnet til at minimere moiré med.

> Det er lidt svært at forklare... Så jeg har i en reply til dette
> indlæg, vedhæftet en fil med et eksempel på det... Hvis der er
> nogen der evt. kan hjælpe med problemet...

Dette er ikke nogen binær gruppe så du kan ikke sende vedhæftede
filer til den. Det kan måske lade sig gøre på visse newsservere,
men langt fra på alle. Desuden så er det heller ikke velset at du
gør det. Send i stedet binære filer til <news:dk.binaer> eller
smid det op på en hjemmeside.

Madsen.