Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Minolta Dimage 7i
Fra : Alex Linaa

Dato : 05-03-03 23:05

Hej fotogruppe

Min "arbejdsgiver" vil udskifte mit elskede Olympus C3000-Zoom, med et
Minolta Dimage 7i.
Jeg er ikke helt på det rene med om jeg skal slå til, for jeg er som sagt
meget glad for mit Olympus, selvom Minoltaens 7xZoom og 5 MPixel lyder
besnærende.
Er der nogen der har erfaringer med Minolta Dimage 7i, som vil dele ud af
deres visdom og erfaringer?
www.dpreviev.com giver ikke megen hjælp her, for begge kameraer får ros, og
sikkert med god grund.
Jeg har absolut ikke til sinds at hoppe med på pixel-bølgen, blot for at få
femtallet på kameraet, der skal mere end dette til, og jeg tror det er svært
at overgå den optik der sider på Olympusen, og den billedkvalitet det
formår.

Hilsen
Alex Linaa

Fra : Niklas

Dato : 06-03-03 01:21

"Alex Linaa" <a@linaa.com@ingenspam.com> skrev i en meddelelse news:3e667499$0$42592$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> [...]
> at overgå den optik der sider på Olympusen, og den billedkvalitet det

Jeg gik fra Olympen som dig til D7i.
Olympen blev scoret af en zigeuner i Spanien.

Jeg fortryder ikke at jeg gik over til D7i.

Det tager en rum tid før man kan udnytte de exeptionelt mange og avancerede funktioner det rummer.

Optikken lader ikke noget tilbage at ønske i forhold til Olympen.

Zoomens spændvidde er fantastisk. Specielt i vidvinkelfeltet er jeg glædeligt overrasket.
Det er et let og stærkt hus.

Det kan "personificeres", forstået på den måde at mætning kan indstilles og ligeledes er der forskellige filtre indbygget.
Jeg vil sige at det har så mange geniale features som fungerer utrolig intuitivt.

Eneste ankepunkter er størrelsen, som ikke er til brystlommen. (Men det var Olympen alligevel heller ikke)
Vignetering ved skødesløs filterbrug. (Men det er da trods alt en fordel at der er gevind for det er ikke mange der har det på
ordentlig vis.)
Batteriforbrug. Jeg har 5 sæt 2000mAh NiMh batterier som jeg tager med mig.

Accepter du bare din skæbne.

Venligst

Niklas

Fra : Alex Linaa

Dato : 06-03-03 10:01

"Niklas" <niklasthedolphin@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg gik fra Olympen som dig til D7i.
> Det tager en rum tid før man kan udnytte de exeptionelt mange og
avancerede funktioner det rummer.

Sådan er det jo med alle tekniske vidundere. Jo flere faciliteter, jo mere
hjemmearbejde før det virker.

> Zoomens spændvidde er fantastisk. Specielt i vidvinkelfeltet er jeg
glædeligt overrasket.
> Det er et let og stærkt hus.

Ja netop dette er en stærk grund til at vælge D7i. 7xZoom er noget af en
forbedring i forhold til 3xZoom, hvis vidvinkelfeltet, som du siger, er i
top.

> Eneste ankepunkter er størrelsen, som ikke er til brystlommen. (Men det
var Olympen alligevel heller ikke)

Har aldrig prøvet at få C3000'eren ned i en brystlomme, men det kræver vist
lidt af en lomme

> Batteriforbrug. Jeg har 5 sæt 2000mAh NiMh batterier som jeg tager med
mig.

5 Sæt???
Hvor mange billeder skyder du med et sæt?
Jeg skyder omkring 120 på Olympen, med LCD'en slået til.

> Accepter du bare din skæbne.

Det tror jeg jeg vil gøre, og købe en ekstra fototaske til batterier

Venlig hilsen
Alex Linaa

Fra : Schjaer

Dato : 07-03-03 10:53

"Niklas" <niklasthedolphin@yahoo.dk> wrote in message

> Batteriforbrug. Jeg har 5 sæt 2000mAh NiMh batterier som
jeg tager med mig.

Dimage 7i's strømforbrug er over 0,5A selv med alle skærme
slukket. Det undrer mig noget, da computeren jo ikke skal
foretage sig noget som helst i den situation. Når en skærm
tændes, stiger forbruget til måske 0,7A, og når der tages et
billede, til måske 1A, men ret kortvarigt. Efter mine
erfaringer er det ikke billederne der tømmer batterierne,
men blot det at kameraet er tændt. Så indstil det til hurtig
automatisk slukning (1 minut) og sluk det i øvrigt når det
er muligt.

M. v. h. Jørgen

Fra : Mikael

Dato : 06-03-03 11:55

Hej Alex

Slå bare til med 7i'eren. Jeg har selv et (havde G1 før) og kan kun sige
pæne ting om det. Batteriforbruget er ikke så voldsomt det gøres til, med
mindre man har LCD skærmen tændt hele tiden. Jeg har selv 2 sæt batterier
(2000 mah) og en 1 G. microdrive, det kører uden problemer til ihvertfald
200-300 billeder. Jeg ved ikke om du er klar over det, men Minoltas
systemflash kan bruges trådløst med 7i'eren, hvilket jeg synes er et plus.

Mikael

---

Fra : Alex Linaa

Dato : 06-03-03 17:09

"Mikael" <m.kristensen_no_spam_@grafisk.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Alex
>
> Slå bare til med 7i'eren.

Det gør jeg også

> Jeg ved ikke om du er klar over det, men Minoltas
> systemflash kan bruges trådløst med 7i'eren, hvilket jeg synes er et plus.

Det var jeg ikke klar over, men der klart et plus.
Er der også trådløs udløser med kameraet? (Jeg synes ikke at have læst om
dette på dpreview)

vh
Alex

Fra : Niklas

Dato : 06-03-03 18:01

"Alex Linaa" <@a@linaa.com@ingenspam.com> skrev i en meddelelse news:3e677280$0$42633$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> [...]
>
> Det var jeg ikke klar over, men der klart et plus.
> Er der også trådløs udløser med kameraet? (Jeg synes ikke at have læst om

D7i kan ikke suppleres med en kabelfri udløser med mindre man selv eksperimenterer med at bygge en.

Der findes links i dedikerede Minolta Discussion Groups gennem www.dpreview.com eller andre til bygning af en sådanne.

Venligst

Niklas