Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Lov vedrørende nøgenfotografering af perso~
Fra : den glade dreng

Dato : 05-03-03 14:02

Hejsa

Nogen der ved, hvor man kan finde den, og nogen der kan forklare
det kort.

hilsen

Per

Fra : 2rb1

Dato : 05-03-03 14:33

Kort sagt: Det er lovligt at fotografere nøgne personer mellem 15 og 18 år,
uden skriftlig tilladelse fra forældre eller værge. Hvis billederne skal
bruges kommerciel, skal der tilladelse til fra forældre eller værge.
MEN - få altid tilladelse fra forældre hvis du absolut skal fotografere
nøgne personer under 18 år.
Et lille råd: HVIS DU ALLIGEVEL VIL LAVE NØGENBILLEDER, SÅ VENT TIL DE
BLIVER 18 ÅR.

Mvh. 2rb1

Fra : Morten DH

Dato : 05-03-03 17:19

> Nogen der ved, hvor man kan finde den, og nogen der kan forklare
> det kort.

Du skal kigge lidt i Straffelovens kap. 24 §230 - har jeg hørt

Fra : Reino Andersen

Dato : 05-03-03 18:39

Morten DH skrev:

> Du skal kigge lidt i Straffelovens kap. 24 §230 - har jeg hørt

"Almindelig" nøgenfotografering er ikke omfattet af § 230.

--
Reino

Fra : Ukendt

Dato : 05-03-03 18:08

Tjek http://www.cfje.dk/mediejura under "fotografering og billeder"

Fra : Benny Mortensen

Dato : 06-03-03 00:21

> Hejsa
>
> Nogen der ved, hvor man kan finde den, og nogen der kan forklare
> det kort.
>
> hilsen
>
> Per

Hej Per

Loven er en mærkelig skabning, det er ikke børneporno, når pigen er fyldt 15
år.... Men, se nu kommer noget underligt noget. Så begynder din alder at
spille en rolle, og helt ærligt, det kan ikke forklares kort. Faktisk er
jeg slet ikke sikker på det kan forklares. Så et godt råd, hold snitterne
væk, eller vær sikker på du har forældrenes tilladelse, og allerhelst skal
de være tilstede når billederne bliver taget.

M.V.H....Benny..

Fra : Tholo - www.tholofot~

Dato : 06-03-03 01:22

"Benny Mortensen" <bfm@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> spille en rolle, og helt ærligt, det kan ikke forklares kort. Faktisk er
> jeg slet ikke sikker på det kan forklares.

Det var da noget underligt noget at skrive, hvad har hans alder med det at
gøre..????

> Så et godt råd, hold snitterne
> væk, eller vær sikker på du har forældrenes tilladelse, og allerhelst skal
> de være tilstede når billederne bliver taget.

Allerbedst undlad at lave nøgen billeder med nogle under 18 år.
Fotograf Thomas Lorentsen
www.tholofoto.dk
http://www.colourartphoto.no/index.html?cid=7&id=97

Fra : Benny Mortensen

Dato : 06-03-03 12:33

"Tholo - www.tholofoto.dk" <Tholo@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> gøre..????

> Allerbedst undlad at lave nøgen billeder med nogle under 18 år.

Hej Tholo

Jeg gjorde da vist opmærksom på, at det var noget underligt noget, men det
gør det ikke anderledes. Du må gerne tvivle, men lad være med at afprøve
det, i hvert fald hvis du vil bevare din tro på et retssamfund.

M.V.H.....Benny..

Fra : Tholo - www.tholofot~

Dato : 06-03-03 22:00

> [...]

> gør det ikke anderledes. Du må gerne tvivle, men lad være med at afprøve
> det, i hvert fald hvis du vil bevare din tro på et retssamfund.

Min kommentare gik på dit indlæg om at det havde noget at gøre med
fotografens alder at gøre.
Det var jeg mente var underligt, du starter med at skrive noget som du så
ikke fuldføre.

Tro mig som fotograf har jeg mine etiske regler. Ingen tvivl fra min side
der.

Fra : den glade dreng

Dato : 06-03-03 14:20

> [...]
> væk, eller vær sikker på du har forældrenes tilladelse, og allerhelst skal
> de være tilstede når billederne bliver taget.

Nu er det ikke mig der skal fotografere, men det var fordi det var en diskus
jeg havde igår på en chat. Jeg mener nemlig at det ikke er ulovligt at
fotogra-
fere unge mellem 15 og 18 år nøgne, bare man har forældrenes tilladelse.

Men han mente det var ulovligt og pædofili. Da det er et sted med profiler,
ville det ha været rart med en henvisning til en HP, så jeg kunne sende ham
en mail,
som kunne forklare ham reglerne, så han kunne få den misforståelse ud af
hovedet.

Om ikke andet, fordi mange tror loven er sådan.

Mvh

Per

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 06-03-03 18:44

In article <b47hu4$94m$1@sunsite.dk>, den glade dreng wrote:

> [...]
> hovedet.
>
> Om ikke andet, fordi mange tror loven er sådan.

Pornografiske optagelser af unge under 18 er ifølge
internationale konventioner børneporne, og er strafbart.

De 15-18 årige kan man tage lettere erotiske billeder af,
uden at dette er kriminelt. Men der går en grænse et eller andet
sted.

Og det er under ingen omstændigheder pædofili at tage billeder.
Det er fotografi.

Fra : 2rb1

Dato : 06-03-03 13:04

> Hejsa
>
> Nogen der ved, hvor man kan finde den, og nogen der kan forklare
> det kort.
>
> hilsen
>
> Per

OFFENTLIGGØRELSE.
Med hensyn til at gøre brug af billederne gælder det som udgangspunkt, at
hvis modellen er under 18 år kan hun ikke selv give tilladelse til
offentliggørelse, men dette kræver forældrenes samtykke. Imidlertid må det
siges, at hvis modellen er mellem 15 og 18 år vil en offentliggørelse uden
forældrenes samtykke ikke give anledning til juridiske problemer for
fotografen, såfremt han/hun på forhånd har sikret sig modellens udtrykkelige
accept. Ved nøgenbilleder eller billeder, der på nogen som helst måde kan
virke anstødelig, vil det dog være nødvendig at hente tilladelse fra
forældrene. Hvis modellen er under 15 år skal forældrenes tilladelse altid
indhentes.

TILLADELSE TIL OPTAGELSE.
I tilfælde, hvor modellen er under 18 år, og der er tale om egentlige
nøgenbilleder eller lignende, må det siges, at forældrenes samtykke som
udgangspunkt altid skal indhentes. Hvis optagelsen har fundet sted uden
dette samtykke, er den eneste konsekvens for fotografen kun, at han ikke må
gøre brug af billederne til offentliggørelse, men han er frit stillet med
hensyn til at beholde dem. Han har med andre ord ikke foretaget sig noget
forkert, medmindre modellen er under 15 år
idet der så er mulighed for, at billederne kan kategoriseres som porno. Det
fremgår af straffeloven (paragraf 235), at det er strafbart at foretage
nøgenoptagelser af børn, såfremt billederne er optaget med henblik på salg.
Bemærkelsesværdigt nok er det ikke forbudt at foretage sådanne optagelser
til privat brug. (SYGT)
Ved alle andre billedtyper vil fotografen stort set ikke løbe ind i sådanne
problemer, men også her er det imidlertid ikke helt sikkert. Man kan dog
generelt sige, at hvis modellen er under en vis mindre alder (10-12 år), må
forældrenes samtykke
indhentes inden fotografering.

Hvis modellen er ældre er der som udgangspunkt ikke nogen problem med hensyn
til forældrenes tilladelse til optagelse, idet denne ikke direkte påkrævet -
forudsat dog, at der er tale om det, som man sædvanligvis forstår ved
almindelige og såkaldt "pæne" billeder. Der kan dog blive med hensyn til en
offentliggørelse, men se herom nedenfor.
Hvis modellen er mellem 15 og 18 år er forældrenes accept ikke påkrævet til
optagelsen, men må også her strengt taget indhentes, såfremt fotografen vil
have modellens underskrift på en modelaftale.

LOVREGLER.
Der findes faktisk ikke direkte nogen regler i lovgivningen vedrørende disse
spørgsmål, men der kan ud fra enkelte lovbestemmelser sættes visse
retningslinier.
Det fremgår bl.a., at hvis modellen er over 18 år - og det er de fleste
vel - er der ikke noget større problem for fotografen. Det følger således af
aftaleloven, at såfremt fotografen og modellen på forhånd iøvrigt kan blive
enige, kan de stort set aftale hvad som helst. Dilemma opstår imidlertid,
hvis der ikke er aftalt noget, og fotografen senere finder ud af, at han vil
gøre brug af billederne. Der gælder i det tilfælde den tommelfinger-regel,
at når en model har stillet sig til rådighed for en optagelse, har hun også
indirekte givet en tilladelse til, at fotografen kan bruge billederne,
såfremt dette dog ikke sker i en sammenhæng, der på en eller anden måde kan
virke krængende på modellen. Dette er dog som nævnt kun et udgangspunkt,
idet modellen til en hver tid direkte kan forbyde fotografen at
offentliggøre billederne. Men såfremt der senere måtte opstå problemer, er
det imidlertidig modellen, der skal bevise, at han/hun har forbudt
fotografen at offentliggøre billederne.
Forholdet er et andet , hvis modellen er under 18 år, idet der i disse
tilfælde bl.a. vil blive lagt større vægt på billedernes indhold.

Der er ligeledes heller ikke i disse tilfælde egentlige lovregler, men det
gælder efter myndighedsloven generelt, at personer under 18 år er umyndige,
og efter loven har forældrene en almindelig ret til at bestemme over den
pågældendes personlige forhold. Spørgsmålet er i denne forbindelse om man
kan sige, at det at deltage som model i en fotooptagelse er et så væsentlig
spørgsmål, at forældrene nødvendigvis skal samtykke. Dette er ikke helt
sikkert, men vil hovedsagelig afhænge af dels modellens alder samt dels
hvilke type af billeder, der er tale om.

KONKLUSION.
Som det fremgår er modellens alder og billedernes indhold af afgørende
betydning for fotografens juridiske stilling. Såfremt der senere opstår
problemer, er fotografen endvidere meget ofte dårligt stillet rent
bevismæssigt, selv om han på forhånd har fået de nødvendige tilladelser fra
model og/eller forældre, idet han skal kunne dokumentere dette, hvilke kan
være særdeles vanskeligt, hvis modellen eller navnlig dennes familie senere
ombestemmer sig.
Det er derfor vigtigt, at fotografen sikre sig ordentligt forinden han går
igang med optagelserne. Dette gælder navnlig, hvis han allerede på dette
tidspunkt er klar over, at billederne skal bruges med henblik på
offentliggørelse.
Mange amatørfotografer har måske ikke i starten tænkt på at sælge
optagelserne, men de kan som sagt senere komme i en ærgerlig situation.
såfremt et eller flere af billederne senere viser sig at kunne bruges til
salg eller offentliggørelser. Han kan så selvfølgelig forsøge at indhente
modellens tilladelse, men kan ofte komme ud for den situation, at han ikke
længere kan finde frem til den pågældende eller at hun af en eller anden
grund har ombestemt sig med hensyn til anvendelsen af billederne. Det skal
derfor understreges, at fotografen allerede fra starten bør sikre sig i form
af en skriftlig modelaftale, som han sammen med modellen udfylder og
underskriver. Modellen skal i denne forbindelse dels angive sin alder og
dels give tilladelse til brug af billederne. Hun kan eventuelt begrænse sin
tilladelse, således at offentliggørelse ikke må finde sted i visse aviser,
tidsskrifter eller lignende. Det skal endvidere fremgå af aftalen om der er
betalt modellen noget honorar. Dette skyldes navnlig, at hvis der senere
opstår tvivl om fotografens ret til at bruge billederne, vil det forhold, at
modellen har modtaget honorar give en formodning for, at fotografen har en
sådan ret. Det skal indrømmes, at dette for mange amatørfotografer måtte
synes noget omstændeligt, men det er faktisk en nødvendig sikkerhed for
fotografen, der ellers kan komme i problemer, og det er ikke mindst en
betryggelse for modellen, der en gang for alle inden optagelserne er
påbegyndt har fået afklaret, hvad billederne skal bruges til.

MEN - lad nu være, en person på 15 år ved sq ikke hvilke konsekvenser det
kan få senere i livet, hvis han/hun stiller op til nøgenoptagelser.

Mvh. 2rb1

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 06-03-03 13:39

2rb1 wrote:

[Snip Nøgenbilleder af børn under 15 år kan muligvis kategoriseres
som porno]

> Bemærkelsesværdigt nok er det ikke forbudt at foretage
> sådanne optagelser til privat brug. (SYGT)

30 sekunders brainstorm:

- Naboens børn leger nøgne med ens egne unger i et soppebasin.
- Ferie på ølejr.
- Kroppens udvikling fra spæd til gammel.

Hvorfor er det sygt?
--
JPEGCrops - Tabsløs beskæring af JPEG billeder
<url: http://ekot.dk/programmer/JPEGCrops/ >

Fra : Per Christoffersen

Dato : 06-03-03 13:55

"Toke Eskildsen" <darkwing@daimi.au.dk> wrote in message
> [...]
>
> - Naboens børn leger nøgne med ens egne unger i et soppebasin.
> - Ferie på ølejr.
> - Kroppens udvikling fra spæd til gammel.

Forskellen på de to situationer egne billeder kontra andres billeder er en
formulering i straffeloven (§235).

Videregivelse af billeder:
§ 235. Den, som erhvervsmæssigt sælger eller på anden måde udbreder utugtige
fotografier, film eller lignende af børn, straffes med bøde eller fængsel
indtil 2 år. På samme måde straffes den, som i en videre kreds udbreder
sådanne fremstillinger.

Når det drejer sig om egne billeder kan stk. 2 i samme § tages i anvendelse.
Her er formuleringen mere konkret:
Stk. 2. Den, som besidder eller mod vederlag gør sig bekendt med
fotografier, film eller lignende af børn, der

1) har samleje eller anden kønslig omgængelse end samleje,

2) har kønslig omgang med dyr eller

3) anvender genstande på groft utugtig måde,

straffes med bøde eller under skærpende omstændigheder med fængsel indtil 6
måneder.

Ingen af de nævnte situationer falder egentlig ind under nogen af
kategorierne.

/Per

Fra : 2rb1

Dato : 06-03-03 14:00

Fra : 2rb1

Dato : 06-03-03 14:02

> [...]
> som porno]

> 30 sekunders brainstorm:
>
> - Naboens børn leger nøgne med ens egne unger i et soppebasin.
Hvad skal du med fotografier med naboens nøgne unger????

> - Ferie på ølejr.
Og igen her: hvad skal du med nøgenbilleder ølejrens børn??

Fra : Per Christoffersen

Dato : 06-03-03 14:09

"2rb1" <fotografen@stamfoto.dk> wrote in message

> Hvad skal du med fotografier med naboens nøgne unger????

Jeg har billeder af andres folks børn nøgne. Jeg indrømmer det åbent, for
det er hverken ulovligt eller i mine øjne moralsk anstødeligt.
Det er feriebilleder o.lign, og jeg kigger på dem sammen med mine egne børn
og så snakker vi om de oplevelser vi har haft, og hvor sjovt det er at børn
ændrer sig så meget på så kort tid.

Hvis vi skal dreje diskussionen lidt hen på topic i denne gruppe, så må du
nok komme med en argumenteret vurderng af hvorfor det skulle være i strid
med noogen lovgivning.

/Per

Fra : 2rb1

Dato : 06-03-03 14:41

"Per Christoffersen" <pc@VAEKMEDDETcomonto.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> nok komme med en argumenteret vurderng af hvorfor det skulle være i strid

Tja..... Jeg forsøger vel at beskytte børnene - loven gør det vel ikke 100%.
Hvis jeg på noget tidspunkt finder ud af at en anden voksen person har
nøgenbilleder af mine børn - Ja...... så bliver det fandme ballade.

Fra : Per Christoffersen

Dato : 06-03-03 14:54

> [...]

> Hvis jeg på noget tidspunkt finder ud af at en anden voksen person har
> nøgenbilleder af mine børn - Ja...... så bliver det fandme ballade.

Du skal være opmærksom på, at ballade (afhængig af hvordan du definerer det)
kan have en karakter der gør det ulovligt.

/Per

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 06-03-03 15:17

2rb1 wrote:

> Tja..... Jeg forsøger vel at beskytte børnene

I dine øjne, ja. I mine øjne er dine indlæg med til at kriminalisere
gode fotominder og skabe et tabu for noget, der er ganske naturligt.

> Hvis jeg på noget tidspunkt finder ud af at en anden
> voksen person har nøgenbilleder af mine børn - Ja...... så bliver
> det fandme ballade.

Hvis børnenes moder blev scannet under graviditeten, må du hellere
undersøge om hospitalet har gemt en kopi. Mere nøgent bliver det næppe.

Nå. Denne del af tråden ser ud til at fjerne sig fra gruppens fundats.
Jeg sætter follow-up til dk.general. Ret venligst tilbage til
dk.fritid.foto, hvis du finder den gruppe er mere passende.
--
"Hey, skrid fra det vindue!"
"Jamen, jeg stod bare og kiggede på den udstillede bil..."

Fra : Jeppesen

Dato : 06-03-03 22:23

"2rb1" <fotografen@stamfoto.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Hvis jeg på noget tidspunkt finder ud af at en anden voksen person har
> nøgenbilleder af mine børn - Ja...... så bliver det fandme ballade.

Den, der kan se noget urent i et uskyldigt billede af et barn uden tøj, har
urene tanker. The filth is only in the eyes of the beholder.

Selv har jeg nogle gode mindeværdige billeder af mine unger, der i
sommervarmen bliver sprøjtet over med en vandslange - og havde de haft
venner på besøg ville de sikkert også være kommet med på billederne - og
hvis nogen kan se noget som helst beskidt i det, er problemet hverken at
finde i situationen eller billedet, men i tankerne hos den der tager anstød.

Mvh Kim

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 06-03-03 14:31

2rb1 wrote:

> Hvad skal du med fotografier med naboens nøgne unger????

[Snip]

> Og igen her: hvad skal du med nøgenbilleder ølejrens børn??

Det har Per svaret så glimrende på: Det er ikke alle nøgenbilleder af
børn, der tages med skumle bagtanker.

"den glade dreng" stiller et neutralt spørgsmål og straks løftes
pegefingeren og han får straks at vide, han bør holde sig fra det.
Hvad med i stedet at spørge nærmere til hvilken type billeder, han
har i tankerne? Om de er til privat brug eller til salg?

Fra : 2rb1

Dato : 06-03-03 17:48

> [Snip]

> Det har Per svaret så glimrende på: Det er ikke alle nøgenbilleder af
> børn, der tages med skumle bagtanker.

Det har du ret i, men prøv at forklare mig hvad det er der er så fedt ved at
have nøgenbilleder af andres børn.... Og hvad formålet er med dem.

Fra : Thomas Smedebøl

Dato : 06-03-03 18:00

> Det har du ret i, men prøv at forklare mig hvad det er der er så fedt ved
at
> have nøgenbilleder af andres børn.... Og hvad formålet er med dem.

For eksempel hvis de er på samme billede som ens egne børn!

Mvh Thomas

Fra : Thomas Smedebøl

Dato : 06-03-03 18:32

> For eksempel hvis de er på samme billede som ens egne børn!

Dette kunne selvfølgelig godt misforstås hvis det er det man ønsker...

Men jeg håber alle forstod pointen?

Mvh Thomas

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 06-03-03 18:37

In article <3e677b06$0$52152$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, 2rb1 wrote:

> "Toke Eskildsen" <darkwing@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse

> Det har du ret i, men prøv at forklare mig hvad det er der er så fedt ved at
> have nøgenbilleder af andres børn.... Og hvad formålet er med dem.

Det kommer vel an på om man anser dem for nøgenbilleder, eller
bare anser dem for billeder af børn der leger. Når jeg har set
sådanne billeder, så lægger jeg da ikke nødvendigvis mærke til
om de er påklædte eller ej, men ser mere på hvad der er det
egentlige indhold i billedet. Og som en anden sagde, hvis det
er billeder af ens egne børn hvor der også er andre med, eksempelvis
at de leger i soppebasinet i haven, eller i badekaret, så kan
jeg ikke se noget galt i det.

Det er ikke alle mennesker der tænder seksuelt på små børn,
eller straks får syge tanker når de ser dem.

Generelt er samfundet blevet meget forskrækket på en del områder,
og den megen fokus på det har måske gjort flere nysgerrige.

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 06-03-03 19:01

2rb1 wrote:

> Det har du ret i, men prøv at forklare mig hvad det er der er så
> fedt ved at have nøgenbilleder af andres børn.... Og hvad formålet
> er med dem.

Det samme som at have billeder af andres børn i påklædt tilstand.

Når jeg kigger i mine billeder, kan jeg se at der er en del, hvor
datteren er sammen med andre børn og også nogen, hvor det kun er de
andre børn, der er på.

Det finder jeg helt naturligt, når jeg render rundt og tager billeder
af datterens hverdag. Nu er det "Se, det er din legekammerat Rasmus,
der er på vej ned af rampen på sin scooter. Det skete mens I var på
udflugt til Brugsen". Til sommer bliver det sikkert "Se, det er din
legekammerat Rasmus, der er ved at hælde vand i hovedet på sig selv.
Det skete mens I legede i soppebassinet".

Når jeg kigger på billeder fra min barndom, er der en masse billeder af
mig selv og familien. Der er næsten ingen af min legekammerater. Det er
jeg lidt ked af, for jeg har svært ved at huske ansigter uden billeder.

Fra : Jens Tønnesen

Dato : 07-03-03 11:32

Toke Eskildsen <darkwing@daimi.au.dk> skrev i dk.fritid.foto:

>"den glade dreng" stiller et neutralt spørgsmål og straks løftes
>pegefingeren og han får straks at vide, han bør holde sig fra det.

Men denne tråd er vist et meget godt eksempel på, at de senere års
pædofili-debat har gjort os hysteriske i forhold til børn og nøgenhed.

Ingen tvivl om at pædofili er både modbydeligt og forkasteligt, men
det bør ikke få os til pr. definition at betragte billeder af nøgne
børn som børneporno.

En amerikansk fotograf som Sally Mann har ligefrem gjort en karriere
ud af at fotografere (sine egne) børn nøgne.

http://www.sallymann.org/

--
Jens Tønnesen - http://www.pressefoto.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-03-03 13:52

2rb1 skrev:

> [...]
>Bemærkelsesværdigt nok er det ikke forbudt at foretage sådanne optagelser

Er det sygt at fotografere sine unger ved stranden? Andres unger?

Hvis det seksuelle aspekt kommer ind i billedet (!), træder § 235
stk. 2 i kraft.

--
Bertel

Fra : 2rb1

Dato : 06-03-03 14:44

"Bertel Lund Hansen" <nospamfor@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse

> Er det sygt at fotografere sine unger ved stranden? Andres unger?
Det er da iorden med ens egne unger

Fra : emj

Dato : 06-03-03 15:00

On Thu, 06 Mar 2003 13:51:33 +0100, Bertel Lund Hansen
<nospamfor@lundhansen.dk> wrote:

>Er det sygt at fotografere sine unger ved stranden? Andres unger?

Det er da en syg tanke, at det skulle være sygt
Andres unger, dækker vel også børnebørn og man skal dog nok ikke lige
smide dem ud på nettet, men i familiealbummet, kan de nu godt befinde
sig side om side med tante Sofie og onkel Edvard

Hilsen emj.