Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
HP PhotoSmart 935
Fra : |\\/| c @ |_ |_ /\\ ~

Dato : 04-03-03 09:58

Har I set den nye PhotoSmart 935 på HP's hjemmeside?
http://h10010.www1.hp.com/wwpc/us/en/un/WF05/15179-64213-64342-12117-90124.h
tml

Sjovt, for jeg synes ikke at have hørt den annonceret, men ved nærmere
søgning er den dog blevet fremvist på cebit.
http://colorfoto.de/d/21541

Jeg var ellers på nippet til at købe et PS 812 på tilbud, men en række ting
afholdte mig fra det:
1. Meget langsom autofocus.
2. Lidt ringere optik end andre i samme prisklasse.
Dog synes jeg de testbilleder jeg har set fra den er bedre end konkurrenters
i samme klasse, f.eks. Kodak's DX4900 grundet PS 812's lavere kompression.
3. Kan kun bruge SD kort og rygter vil vide at maxstørrelsen den kan tage er
256 MB.
4. Mange steder nævnes det at skrivehastigheden er ganske langsom. Nogle
påstår det tager 90 sek. at gemme et 4 megapix på laveste kompression. Om
det er så langsomt vil jeg dog stille spørgsmålstegn ved. I så fald vil ens
muligheder for at tage flere billeder efter hinanden være yderste
begrænsede. Man kan tage to eller tre billeder og bufferen er fyldt. Vent
hele halvandet minut og du kan tage det næste!

Der er dog også et par klare plusser:
1. Man kan vælge om man vil bruge "kamera" protocol eller USB mass storage
device protocol til overførsel af billeder. Sidstnævne har den fordel at man
på ældre systemer ikke behøver installere HP's software for at overføre
billeder. Et klart plus når man har kameraet med på rejse og vil FTP'e
billederne hjem på en lokal netcafé, så slipper man for at slæbe en
kortlæser med :)
2. Strømforbruget hører om ikke til toppen, så til de bedre + at den kan
bruger AA (både almindelige og NiMH/NiCd).

Det nye PS 935 er ellers væsentligt forbedret:
1. Kan nu også bruge MMC kort (klart plus !!). Dog siger de ikke noget om
maxstørrelsen. Lad os håbe den er stor da der snart kommer 512 MB SD/MMC
kort.
2. Større opløsning, 5.01 megapix mod 812'eren 4 megapix, lad os håbe
optikken kan være med.
3. Lad os håbe fullspeed USB betyder USB 2 Ikke fordi det er det
væsentligste, men rart ville det være.

Så mit spørgsmål er nu om det kan betale sig at vente eller om der er andre
kamereaer der er lige så gode eller bedre?
Jeg har tidligere haft et PhotoSmart C500, tog ganske udemærkede og
veleksponerede billeder, men autofocus var noget af det langsommeste jeg har
oplevet og den havde det med at fryse med visse af mine CF-kort.
På nuværende tidspunkt har jeg et Kodak DX4900, men det er jeg ikke 100%
tilfreds med. Ganske vist er autofocus stadig efter dagens standard
nogenlunde hurtig, men kompressionen selv på bedste kvalitet betyder at man
ikke får fuld valuta for de 4 megapix kameraet byder på. Billederne er
ellers ganske velexponerede og farverne altid gode. Desuden får jeg af en
for mig uvist årsag flere rystede billeder med mit DX4900 end med C500'eren.
Om det skyldes C500'erens større masse må stå uvist, for ifølge EXIF data i
billederne er lukkertiderne ganske sammenlignlige.

Så da PS 935 (og PS 812 for den sags skyld) kan tilbyde en lavere
kompression (1/5 mod Kodaks DX4900's 1/12) synes disse at passe til mit
behov. Jeg ønsker et forholdsvis kompakt kamera, dog er der et par ting ud
over billedkvaliteten som jeg anser for ganske væsentlige:

1. Bruge almindelige AA batterier (både DX4900 og PS 812 og 935). Jeg afskyr
proprietære batterier, som kan finde på at efterlade dig uden mulighed for
at gå hen til en lokal kiosk og købe et par Duracell (eller bedre, nogle
photo AA batterier hvis de har nogle). Ved godt det er en nødløsning da de
ikke holder til mange billeder, men det er bedre end et blive efterladt med
et dødt kamera. Desuden vil man købe et ekstra batteri at have med koster
disse nemt 500-1000 kr. Opladelige AA batterier derimod har jeg et hav af og
når de er billigst koster de under 100 kr. inkl. oplader. Kigger man på
energimængden i højkapacitets AA NiMH batterier er den fuld på højde med
proprietære LiIon.
Jeg kan kun se fordele ved at kunne bruge AA og kun ulemper ved proprietære
batterier.
2. Kompresionen skal kunne sættes ned til 1/5. 1/12 eller 1/10 er alt for
voldsom.
3. Bruge standard memory kort. Ikke noget med Sony's ulækre memorystick som
kun de selv bruger og ikke noget med Smart Media, da det er outdated. Det
nye PictureCard som bla. Olympus står bag er jeg mere positiv overfor, men
foretrækker SD, MMC og CF.
4. 3x zoom. De 2x der er på DX4900 er lige i underkanten. 3x er fint.

På nær PS 812's svagheder passer den ellers fint til mine kriterier, så fra
de få informationer der endnu er omkring PS 935 tegner det ellers ganske
godt, jeg går ikke ud fra at det er ringere end PS 812 - ellers kunne de jo
blot have forbedret dette.

Mvh
McAllan