Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Angående lysmåler?
Fra : Hanne og Peter

Dato : 01-03-03 19:19

Goddag i gruppen
Hvad koster en ok løs lysmåler?, hvilke skal man gå efter?
Kan det anbefales at købe brugt? Også de modeller med selenium (som vist nok
brænder ud efter nogle år)
Hvis nogen kan hjælpe mig med viden om disse spørgsmål vil jeg meget gerne
høre fra jer.
Med venlig hilsen
Peter

Fra : Tom Dissing

Dato : 01-03-03 19:28

Billige brugte - moderne - lysmålere kan sagtens findes til 1500 .-
Minolta er et godt bud, på brugt udstyr der "virker".
Sekonic er også ret cool !
Tom

Fra : Børge Larsen

Dato : 01-03-03 19:31

Hej!
Køb for alt i verden ikke en selen måler, den vil have rigtig mange år på
bagen, som du selv er inde på brænder de ud hvis de ikke har været opbevaret
i total mørke. En selen celle slides.
Du kan sagtens købe en fornuftig CDS måler for et par hundrede kroner. Held
og lykke.

Fra : Hanne og Peter

Dato : 02-03-03 04:53

Tak for de gode råd.
Jeg har haft kig på nogle Sekonic modeller, analoge men såvidt jeg kan se er
de selenium målere... Sekonic studio deluxe,L28 osv (hvad bør sådanne
koste?).
Hvad med "Gossen"'s modeller, de er baseret på cds... er det bedre?(de er
ikke så "fikse" som Sekonic's).
1500 kr er lige i overkanten på mit fotobudget Tom, specielt når jeg har
betalt en tusse for kameraet (Mamiya c220 m. 65mm.)
Mvh.
Peter

Fra : Tom Dissing

Dato : 02-03-03 13:58

Gode målere starter - vil jeg tro - på omkring 2000..
Det er dog ofte muligt at købe brugte målere fra omkring 1500 .-
Tom

Fra : Hanne og Peter

Dato : 03-03-03 22:11

Tak for de gode råd.
Jeg har netop købt mig en Sekonic lysmåler. Glæder mig meget til at gå i
gang med mellemformatet.

Hilsner fra Grønland
Peter