Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nikon garanti-rep. på kamera købt i USA?
Fra : Niels Hejnfelt

Dato : 28-02-03 21:05

Jeg påtænker at købe et CP5700 i USA, da der er temmelig meget at spare på
prisen.
Garantirep. / fejlprocent skræmmer dog lidt, efter at have læst div.
internationale forum-boards,bl.a.
http://www.dpreview.com/forums/forum.asp?forum=1007
Er der nogen som har erfaring med indlevering af kamera til NIKON-Danmark
(worldwide guarantee??) købt i USA?
Venligst : ikke hvad I tror. men kun erfaringer!

Mvh Niels

Fra : Kasper Okkels

Dato : 01-03-03 09:31

"Niels Hejnfelt" <hejnfelt@email.com> skrev i en meddelelse
> Er der nogen som har erfaring med indlevering af kamera til NIKON-Danmark
> (worldwide guarantee??) købt i USA?

Jeg har haft samme overvejelse med et Canon Ixus V3. Min kærestes fætter bor
i New York, og det ville jo være oplagt at lade ham tage ét med hjem næste
gang han kommer til Danmark. Jeg skrev til Canon/Danmark og fik - 28
minutter senere - mail tilbage om at deres garanti er pan-europæisk, dvs.
ikke gælder for kameraer købt i USA.

Min opfordring er derfor: Skriv til Nikon i Danmark og lad dem give dig
svaret! Det giver dig ikke konkrete erfaringer, men du skulle da gerne få
det rigtige svar...

mvh
Kasper

Fra : Bering

Dato : 02-03-03 01:00

"Kasper Okkels" <okkelsFJERN_DETTE@wanadoo.dk> wrote in message
> [...]
>
> Min opfordring er derfor: Skriv til Nikon i Danmark og lad dem give dig
> svaret! Det giver dig ikke konkrete erfaringer, men du skulle da gerne få

Sorry har intet med Nikon at gøre...
men jeg ville lige kommentere Kaspers indlæg.

Well jeg snakkede med Canon i telefonen og der sagde de
at det var et spørgsmål om der stod i papirerne der fulgt med kameraet om
Danmark var en del af garanti ordningen.
Jeg har bestilt, så hvis det du siger er det rigtige, så bliver jeg da
trist.
Men jeg vil vende tilbage når jeg har modtaget mit kamera
og checket den famøse seddel.
Ellers kan der i nogle tilfælde være så meget at spare at man kan sende
kameraet en del gange til USA til service og stadig spare penge på det,
selvom det er besværligere.

Fra : Kasper Okkels

Dato : 02-03-03 09:09

"Bering" <ingen@email.her> skrev i en meddelelse

> Well jeg snakkede med Canon i telefonen og der sagde de
> at det var et spørgsmål om der stod i papirerne der fulgt med kameraet om
> Danmark var en del af garanti ordningen.

Jeg gælder mig meget til at høre, om du kan aflevere kameraet til garanti i
Danmark. Her er den præcise ordlyd af den mail, som jeg fik tilbage fra
Canon:

************** START **************
Alle digitale Canon kameraer købt i Europa er omfattet af en pan-europæisk
garantiordning som gælder følgende lande:

Belgien, Danmark, Tyskland, Spanien, Frankrig, Grækenland, Irland, Island,
Italien, Liechtenstein, Luxembourg, Holland, Norge, Østrig, Portugal,
Schweiz, Finland, Sverige, England.

Denne garantiordning dækker ikke kameraer købt udenfor Europa ej heller i
det tidligere Østeuropa.

Kameraer omfattet af ovennævnte garanti skal i tilfælde af reparation sendes
til

Canon IT-service
Hørskætten 26
2630 Tåstrup

Med venlig hilsen
Canon Danmark A/S

Lene Freij
Corporate Communications
************** SLUT **************

Fra : Bering

Dato : 02-03-03 12:39

> [...]
> garantiordning som gælder følgende lande:

> Denne garantiordning dækker ikke kameraer købt udenfor Europa ej heller i

<SNIP>

Klart men det er jo så kun den pan-europæiske og ikke den internationale de
snakker om..
Den internationale er de måske ikke specielt ineresserede i at nævne, da
folk så ville finde ud af at handle i østen og fx. staterne....og den
forskel der er på dk vs. resten af europa er ikke lige så stor som DK vs
USA/Asien.
Men med lidt held så har jeg et svar til dig imorgen angående mit kamera.
Sikke en jungel.

Bering.

Fra : Bering

Dato : 04-03-03 13:39

"Bering" <ingen@email.her> wrote in message news:b3sq8g$454$1@sunsite.dk...

> "Kasper Okkels" <okkelsFJERN_DETTE@wanadoo.dk> wrote in message

> <SNIP>

Hej Kasper,
så fik jeg mit Canon G2 og min 420EX speedlite fra B&H.
Garantien er åbenbart som du havde fået at vide.
Garantien på det her kamera og flash er kun omfattet af US/Canada garanti.
Man skal selvfølgelig være opmærksom på at der ikke følger den samme mængde
tilbehør med til et kamera i USA som i DK.
I det her tilfælde er der så en mer-udgift på et dk-strømkabel (100,-) og en
Flashkortlæser.(så kan jeg tilgengæld købe en 6in1 læser til usb 2.0 til
330,-)
Men det virker og jeg er lykkelig..., det bliver jeg forhåbentlig ved med at
være. ;)
Ialt fik jeg de 2 ting for 5700,- kr.
Hvor jeg her i DK havde skullet betale ca. 8200,-
og i tyskland 7500,-
Forskellen for mig var om jeg havde råd til at få en speedlite....
Jeg er så træt af at se folks rødeøjne billeder, og er egentlig lidt
chokeret over at man kan købe et kamera til ca. 6000, kr og stadig skulle
slås med røde øjne.
Ja de har red-eye-reduction og software løsninger, men det er jo bare en
pseudo løsning der ikke viser det ægte men en teknisk erstatning.

Men bottomline er at digitale kameraer (guderne må vide hvorfor) ikke er
omfattet af international garanti.
Så.... sådan ligger det.

Bering.

Fra : Bering

Dato : 02-03-03 01:05

"Niels Hejnfelt" <hejnfelt@email.com> wrote in message
> [...]
> (worldwide guarantee??) købt i USA?
> Venligst : ikke hvad I tror. men kun erfaringer!

Ingen personlige erfaringer, men et link som måske kan hjælpe.

http://www.nikon.com.sg/techsupp/warranty%5Cpolicy%5Cwarrantypolicy.HTM

Fra : Jesper Rasmussen

Dato : 02-03-03 12:50

On Fri, 28 Feb 2003 21:05:28 +0100, "Niels Hejnfelt"
<hejnfelt@email.com> wrote:
-klip-

>Er der nogen som har erfaring med indlevering af kamera til NIKON-Danmark
>(worldwide guarantee??) købt i USA?
>Venligst : ikke hvad I tror. men kun erfaringer!

Jeg sendte for noget tid siden en mail til Nikon DK (DFA A/S) og
spurgte om det samme.

Svaret var at for almindeligt 35mm fotoudstyr er der worldwide
garanti, mens der for digitalkameraer er europæisk garanti.

Fælles for begge garantiordninger er at garantibeviset/papirerne skal
være korrekt udfyldt samt at man skal have en kvittering for købet.

Mange af de billige butikker i fx. NY sælger "grey-market", altså
parallelimporterede, varer og her kan du være næsten 100% sikker på at
du ikke får garantipapirerne med og så er der altså ingen garanti hos
Nikon DK (der har været flere eks. her i gruppen på folk, der har haft
samme problem med varer købt i Tyskland - ingen garantipapir = ingen
garantirep. hos Nikon DK!)

Forøvrigt spurgte jeg også Canon DK og deres politik er den samme som
ovenstående - worldwide på 35mm, europæisk på digital. Dog har jeg
hørt/læst at de ikke er helt så skrappe mht. garantibeviset.

PS: Har selv købt lidt Nikon-grej hos www.adorama.com, bl.a. et
"grey-market" objektiv og her var der ingen garantibevis med )

--
/Jesper Rasmussen
Husk dk i slutningen af mail-adresse ved direkte svar!

Fra : Bering

Dato : 02-03-03 19:48

"Jesper Rasmussen" <jr.news@stofanet.> wrote in message
> Mange af de billige butikker i fx. NY sælger "grey-market", altså

Der er dog nogen, som på deres sites gør opmærksom på om det er det ene
eller det andet.
Bl.a.
http://www.bhphotovideo.com

Bering

Fra : Niels Hejnfelt

Dato : 02-03-03 20:07

Jeg takker for alle de venlige indlæg.
Jeg ville netop have handlet hos BHphotovideo når jeg skal til New ork om 8
dage, men har ombestemt mig, og købte mit Nikon Coolpix5700 hos Photografica
igår.
Jeg ønsker ikke at stå med et eller andet åndssvagt problem som ikke kan
løses pga spareiver.
Photografica gik fra 11.995,- til 11.000,- incl. extra batteri til 600,-
bl.a. fordi de havde en engelsksproget pakke som jeg tog.
Samlet kunne jeg have sparet ca. 1000-1500 yderligere ved at købe hos BH men
fandt det for "risky".
Men tak for interessen.

mvh Niels

Fra : Bering

Dato : 03-03-03 01:50

"Niels Hejnfelt" <hejnfelt@email.com> wrote in message > Samlet kunne jeg
have sparet ca. 1000-1500 yderligere ved at købe hos BH men
> fandt det for "risky".
> Men tak for interessen.
>
> mvh Niels

Klogt valg.
Hvis det "kun" er 1000-1500 i forskel så ville jeg nok vælge som dig.
Det er jo færrere procent af prisen end jeg har taget chancen på.
Her drejer det sig om et G2 som jeg får til 50% af prisen.
Havde alle dem der nu gerne vil af med deres G2 været hurtigere så havde jeg
gerne betalt lidt mere for et brugt med dansk garanti...

Bering.

Fra : Rene B.

Dato : 03-03-03 07:49

Hvad så med de danske forhandler der kan findes på www.edbpriser.dk,
som har Coolpix 5700 til omkring 10.000 kr skulle der være samme
risiko eller hvordan forholder det sig ?

Fra : Bering

Dato : 03-03-03 12:17

"Rene B." <stonefox58@hotmail.com> wrote in message
> Hvad så med de danske forhandler der kan findes på www.edbpriser.dk,
> som har Coolpix 5700 til omkring 10.000 kr skulle der være samme
> risiko eller hvordan forholder det sig ?

Mener du ang. greymarket kameraer ?

Shopman er jo et eksempel på Greymarket produkter efter danske forhold.
De importerer ( selvom de bare formidler kontakt og ikke produkt.) varen fra
tyskland istedet for at hente den hos fx. Canon danmark.
Men da Canon har en pan-europæisk garantiordning, så er det ikke et problem,
medmindre selvfølgelig at tyskerne har hentet det hjem fra asien uden om
Canon Tyskland...., men så er der jo noget der hedder returret.
Så det værste der kan ske er at du returnerer udstyret igen, hvis du
konstaterer at det ikke kan gå ind under fx. Canons pan-europæiske garanti.
Og ifølge Jesper Rasmussen snak med Nikon, så har de en europæisk
garantiordning.

Bering