Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Krydsfremkalding
Fra : Thomas

Dato : 27-02-03 21:28

Hejsa

Jeg har hørt om noget der hedder "krydsfremkalding"...
Så vidt jeg lige har forstået, er det hvis man laver rigtige
papir-billeder, fra en Dias-film...

Er der nogen der (kort) kan forklare hvordan man gør
dette? Er det noget med at negativet skal gennemlyses
af andre farver end de normale rød/grøn/blå?

Mvh. Thomas

Fra : Leif Elsborg

Dato : 27-02-03 22:24

"Thomas" <Thomas.Elbo@Privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> dette? Er det noget med at negativet skal gennemlyses
> af andre farver end de normale rød/grøn/blå?

Hej Thomas

Krydsfremkalding betyder at man fremkalder diasfilmen i en negativ
fremkalder. Derved opnås både andre farver og mere kontrast.

Mvh.

--
Leif Elsborg
www.elsborg1.dk

Fra : itgrafen

Dato : 28-02-03 00:12

"Leif Elsborg" <Leif@NOSPAMelsborg1.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Krydsfremkalding betyder at man fremkalder diasfilmen i en negativ
> fremkalder. Derved opnås både andre farver og mere kontrast.

Lad for enhver pris være med at fremkalde en diasfilm i farvenegativ
fremkalder, det ødelægger både fremkalder og film. I hvert fald hos
fotohandleren. (jeg taler af bitter erfaring) Jeg har derimod ofte haft
spændende resultater med at lave papirbilleder fra dias, som ved negativ
film. - det giver sommetider et "kunstnerisk" udtryk.

vh
dorthe

Fra : Pico

Dato : 27-02-03 22:29

Thomas wrote:
> [...]
> dette? Er det noget med at negativet skal gennemlyses
> af andre farver end de normale rød/grøn/blå?

Jeg har aldrig hørt om krydsfremkaldning ?

Hvis du laver papirbilleder af dias bruges noget andet papir
end til negativfilm.
Før i tiden brugte man Cibacrome, jeg ved ikke om det findes
mere. Det var utroligt flotte billeder man fik ud af det.
Jeg mener Kodak har papir til diasfilm i dag, muligvis også andre,
spørg din normale fotohandler eller søg evt på nettet.
Vedrørende filtrering er det rigtigt at man bruger den omvendte
filtrering.

Håber det har hjulpet dig lidt, det er en del år siden jeg har lavet
billeder af diasfilm.
Pico

Fra : 2rb1

Dato : 27-02-03 22:41

Kodakpapir til diasfilm koster for 100 stk. 18 x 24 cm. ca. 1800,- + moms
..... hammer dyrt!

Mvh. 2rb1

Fra : Benny Mortensen

Dato : 28-02-03 13:08

> [...]
> dette? Er det noget med at negativet skal gennemlyses
> af andre farver end de normale rød/grøn/blå?

Hej Thomas

Jeg er faktisk rimelig sikker på, at Leif og Dorte har ret, med hensyn til
det faglige udtryk, og forklaringen deraf.
Det som jeg så tror du tænkte på, fremkaldelse af billeder efter dias film.
Før i tiden kopierede man positiv filmen over på en omvende film, og så
kopierede man den over på en negativ film, hvorefter man så kunne tage
almindelige kopier. Siden hen kom så Cibachrome systemet, som faktisk
gjorde det muligt at lave kopier på papir af sine dias billeder, og til en
overkommelig pris. Hvor godt det var, skal jeg lade være usagt, for der var
mange delte meninger, men det er sikkert blevet forbedret mange gange siden,
jeg tror Cibachrome kom i slutningen af 70'erne, eller lige først i 80'erne,
så der har været tid til at forbedre systemet. Det var den egentlige årsag
til jeg dengang overgik til dias, men kom dog aldrig igang med det. Senere
er det så blevet muligt at lave dem, på noget specielt papir, men som du kan
se i et andet indlæg, så er det vist en bekostelig affære. Men det problem
løser tiden måske.

Men skulle du få lyst til at bruge dias, kan jeg da kun opfordre dig til
det, men sagt med det samme, du smider nok flere billeder væk end du plejer,
men der er altså stor forskel på at se billeder i 10 * 15 cm, eller at se
dem i en størrelse der siger 100 * 150 cm. Så sagt med det samme, man skal
være en lidt bedre fotograf med dias, end man skal til papir.

M.V.H.....Benny..