Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nikon / Nikkor & Leica / Leitz
Fra : Thomas

Dato : 27-02-03 01:01

Hejsa

Jeg er bare nysgerrig... Nikon kameraer bruger Nikkor linser
Og Leica bruger Leitz linser?? (Har jeg nogenlunde ret der)

Vil det sige at Nikon, og Leica har oprettet en slags "underfirmaer"
der laver optikken til deres kameraer??

Mvh. Thomas

Fra : Alan Thwaites

Dato : 27-02-03 01:11

"Thomas" <Thomas.Elbo@Privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> der laver optikken til deres kameraer??
>
> Mvh. Thomas
>
> Nej, og i snart mange år har der ikke været noget der hed
Leitz. Da Oskar Barnak opfandt 35mm. kameraet blev dette fremstillet hos
Ernst Leitz Gm.b.h. i Wetzlar (der i forvejen lavede verdens bedste
mikroskoper) og fik navnet Leica der er forkortelse af Leitz camera. Firmaet
er senere (ca. 20år siden?) overtaget af Wild koncernen og navnet Leitz er
ikke brugt siden.
Nipon Kogaku fabrikken valgt at kalder deres kameraer for Nikon og
objektiverne for Nikkor fordi disse blev også leveret til andre
(Bronica,Horsman m.fl.).
Alan.