Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Brug af flash i store rum
Fra : KNL DtP

Dato : 26-02-03 14:19

Hej!

Jeg skal tage en del billeder i nogle kirker i området - både ude og inde.
Sidstnævnte er jeg dog ikke helt sikker på hvordan jeg løser bedst muligt...

Råder over et Elinchrome flash-sæt med to flash og tilhørende paraplyer, og påtænker
at oplyse kirkerummet med disse. Problemer er blot at mange af kirkerne er meget
store, og lyset aftaget jo som bekendt med kvadrat på afstanden, så der vil vel være
stor forskel på området tæt på de to flash, mens området længst væk er adskillige
blændetrin mørkere.

Min idé var at lade kirkerne fremstå så naturligt som muligt, dog med skyggerne
oplyst. Jeg ønsker for alt i verden ikke sådan et klinisk og hårdt flashlys, som
dræber al middelalderstemning.

Fidusen er vel at vælge en tilpas lang lukketid, så dagslyset og det tilstedeværende
kunstlys kan give samme blænde som flashlyset - og på den lave en illusion af at det
er sollyset og lyset i loftet der oplyser hele kirken?!?

Btw. så påtænker jeg at anvende Fuji Superia 400 negativfilm, da den har et dejligt
stor eksponeringsspillerum (+3,0 / -1,5). En del af kirkerne er den klassiske
hvidkalkede middelalder-type, mens et par er af mere moderne murstens-design.

Gode råd modtages gerne :)

--
MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Tom Dissing

Dato : 26-02-03 14:42

Brug vinduerne !!
Forstået sådan at du "bestemmer" hvor lyset kommer fra, og så ellers kun
bruger det indirekte..
En god ide kunne være at bruge 2 stk flamingoplader på 1x3 meter og så skyde
dine blitz ind I en hver ( eller begge to I den samme)
På den måde "nøjes" du med at understrege hvor lyset kommer fra.
Du kunne også hænge dem op I 3-5 meters højde, og på samme måde skyde blitz
ind I dem..
Altså ganske kort.. Brug dine blitzer indirekte, I stedet for direkte !
TOM

Fra : Peter Schrøder

Dato : 26-02-03 20:33

"KNL DtP" skrev

> [...]
der vil vel være
> stor forskel på området tæt på de to flash, mens området længst væk er

Fotografi betyder jo noget i retning af at male
med lys. Det kan du bruge i denne forbindelse.
I stedet for flashanlægget kan du med fordel tænke
småt, og istedet for hurtig film vælge en langsommere, som
bedre giver mulighed for at lege med lyset.
Det er jo blitzens afstand til motivet, der bestemmer blænden, så
hvis blitzen kun er få meter fra, kan du bruge en meget lille
blændeåbning og dermed en lang eksponeringstid.

Du stiller kameraet på stativ, vælger blænde 22 (afhængig af blitzens
styrke)
stiller kameraet på B og trykker på udløseren.
Og så fiser du rundt i kirken og brænder blitzen af fra positioner, der
er skjult for kameraet, spæner tilbage og lukker lukkeren igen, og
venter
spændt på resultatet. Digitalkamereaer er som skabt til den slags
eksperimenter.

Peter Schrøder
pschATmail1.stofanet.dk
Replace AT with @ to reply

Fra : Johan Gadegaard

Dato : 27-02-03 12:24

> [...]
> Og så fiser du rundt i kirken og brænder blitzen af fra positioner, der
> er skjult for kameraet, spæner tilbage og lukker lukkeren igen, og

Den seance burde nogen fotografere!

Fra : Peter Schrøder

Dato : 27-02-03 12:42

"Johan Gadegaard" skrev
> Den seance burde nogen fotografere!

Ja, kunsten er at undgå at få sig selv med
på billedet, hvadenten det er i silhuet eller
oplyst af blitzen.
Men det kan snildt lade sig gøre...

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk